دیدار صمیمانه فعالان دانشجویی فارس با نماینده ولی فقیه؛ اشتراک تجربه‌هایی ۵۰ ساله

شیراز – ایرنا –مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز میزبان دیدار صمیمانه دانشجویان و نماینده ولی فقیه در فارس بود؛ ۲۰ فعال دانشجویی دانشگاه‌های استان در این دیدار دغدغه‌هایخود را گاه آرام و خواستاری و گاه با گلایه و لحنی تندتر با آیت‌الله دژکام در میان گذاشتند و در پایان پاسخ‌های پدرانه او را شنیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این دیدار با خوش و بش‌های پیش از نماز ظهر و عصر آغاز شد، با یک ناهار صمیمانه در سلف این مجتمع دانشگاهی ادامه یافت و جلسه اصلی در سالن سعدی برپا شد.

هر یک از ۲۰ دانشجویی که در این دیدار به نمایندگی سخن گفتند، زبان گویای مردم جامعه یا هم دانشگاهی‌های خود بودند؛ یکی دغدغه فرهنگ و فرهیختگی فارس را داشت و دیگر خواستار فضای سالم سیاسی و شایسته سالاری بود، یکی از اقتصاد و معیشت مردم گفت و دیگری از مطالبه‌هایی گله کرد که هر سال روز دانشجو تکرار می‌شود و باز تکرار می‌شود.

دیدار صمیمانه فعالان دانشجویی فارس با نماینده ولی فقیه؛ اشتراک تجربه‌هایی ۵۰ ساله

دردودل دانشجوی علوم قرآنی از مهجوریت قرآن

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی شیراز از مهجوریت قرآن کریم در مدیریت جامعه گلایه کرد و گفت: اینکه ابتدای هر جلسه‌ای به قرآن مزین می‌شود یا رئیس جمهور کشورمان آن را در سازمان ملل بلند می‌کند خوب است اما باید بر جایگاه این کتاب آسمان در مدیریت جامعه تامل کرد.

او با گلایه از نماینده ولی فقیه پرسید که تا کنون چندبار با دانشجویان علوم قرآنی دیدار داشته است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه این دانشگاه زیر نظر اوقاف و امور خیریه است، گفت: مدیرکل اوقاف فارس به رغم بارها دعوت از حضور در دانشگاه و پاسخگویی به دانشجویان این دانشگاه سرباز زده است؛ " مگر مطالبه گری مطالبه رهبر معظم انقلاب از دانشجویان نیست؟"

او در پایان هم با اشاره به تاکید امام علی(ع) بر شفافیت در حکومت‌داری، خواستار شفافیت در اوقاف فارس شد.

این دانشجوی شیرازی یک درخواست هم از آیت‌الله لطف الله دژکام داشت؛ اینکه همچون دوران فعالیتش در جهرم در نماز جمعه‌های شیراز نیز خطبه‌هایی بخواند که "حساب کار دست مفسدین آید".

تکرار مطالبه تقویت زیرساخت‌های "فرهنگیان فارس"

علیرضا ایزدی نماینده بسیج دانشجویی فرهنگیان به نمایندگی از دانشجومعلمان فارسی سخن گفت و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت این دانشگاه راهبردی، گفت: اگر به شخصیت یک معلم خدشه وارد شود فرهیختگی از جامعه رخت بر می بندد.

او ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان به سان مرکز ثقل و کشتی جامعه است که اگر به حرکت درآمد جامعه به حرکت در می‌آید؛ پس با نگاهی رهبری به این دانشگاه بنگریم و نیازهای زیرساختی آن را تامین کنیم.

این دانشجو معلم فرهنگیان فارس از برخی بی‌توجهی‌ها به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گلایه کرد و افزود: باید از برخی اقدامات نمایشی بگذریم و پیگیر اجرای این سند برخاسته از اسلام متعالی به عنوان مطالبه رهبر فرزانه انقلاب باشیم.

نماینده موسسه اموزش عالی دولتی لامرد و موسسه غیر انتفاعی فاطمیه شیراز نیز تقویت زیرساخت‌های دانشگاه و حمایت‌های مادی و معنوی از دانشگاهشان را از نماینده ولی فقیه در فارس مطالبه کردند.

دیدار صمیمانه فعالان دانشجویی فارس با نماینده ولی فقیه؛ اشتراک تجربه‌هایی ۵۰ ساله

آقای امام جمعه نخ تسبیح مهره‌های انقلابی باشید

علی پروین‌زاده از دانشگاه پزشکی شیراز در این دیدار صمیمانه از امام جمعه شیراز خواست تا با ارتباطی رفت و برگشتی، کادری دانشجویی را در اطراف خود شکل دهد.

او که معتقد بود ورود نماینده ولی فقیه به قضایای سیاسی کافی نیست، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنید که "احساس شود شهر و استان یک بزرگتر دارد."

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادی از حافظ شیرازی افزود: «شهر خالیست زعشاق بود کز طرفی، مردی از خویش برون آید و کاری بکند»؛ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس باید نخ تسبیح مهره‌های انقلابی باشد.

این فعال فرهنگی دانشگاه ۲ نگرانی خود درباره پیوست فرهنگی خیابان غذا و زیست شبانه شیراز را نیز با آیت‌الله دژکام در میان گذاشت.

در گیر و دار ایاب و ذهاب مداح و سخنران مانده‌ایم

حسین خاموشی نماینده هیات مذهبی دانشگاه علوم پزشکی دیگر سخنران این دیدار صمیمانه بود؛ او که از پیش هیچ متنی را با خود نیاورده بود؛ صمیمانه گفت: تشکل‌های دانشجویی چنان درگیر مواردی روزمره مانند هزینه شام و هزینه سخنران و مداح شده که آنها را از آرمان‌ها دور کرده است.

او ادامه داد: هیچ مسئولی در ایران اسلامی با مجلس فاطمه زهرا (س) و امام حسین (ع) مشکلی ندارد، اقدام فرهنگی کجا بالاتر از مجلس اهل بیت است؟ پس اعتبارات فرهنگی کجا هزینه می‌شود که برای تشکل‌های دانشجویی اعتباری نیست؟

این سخنان بی پیرایه و صمیمانه بارها مورد تشویق دانشجویان دغدغه‌مند فارس قرار گرفت.

شهر در تسخیر بیلوردهای تبلیغ تجملگرایی

محمد هادی رضوی نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشگاه‌های فارس سخنانش را با این جمله آغاز کرد که "اگر می‌گویید دانشجو موذن جامعه است در عمل به او بها دهید".

او دغدغه‌های فرهنگی خود را هم با امام جمعه شیراز در میان گذاشت و گلایه‌مندانه افزود: شهر در سیطره بنرهای تبلیغ تجمل گرایی و تغذیه ناسالم شده است و برای حل مشکلات فرهنگی شهر نیز برنامه‌های تکراری و ناکارآمد اجرایی می‌شود.

این فعال دانشجویی با اشاره به وضعیت فرهنگی مدارس، گفت: باید مبلغان پاسخگو به مسائل روز و مبلغ دین کاربردی تربیت شود؛ حوزه علمیه فارس چقدر در عمل به این امر مهم توجه داشته است؟

گلایه‌هایی تند از کارآمدی سند چشم‌انداز فرهنگی فارس و پاسخی دوراندیشانه

پوریا زارع پور از دانشگاه شیراز دیگر فعال دانشجویی بود که در دیدار صمیمانه دانشجویان با نماینده ولی فقیه در فارس سخنرانی کرد؛ او رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس را خطاب قرار داد و با لحنی منتقدانه گفت: "شما به عنوان سکان‌دار فرهنگ فارس نسبت به فرهنگی که رو به زوال رفته چه کرده اید؟ سند مهندسی فرهنگی فارس پس از یک سال از اجرایی شدن خروجی روشنی نداشته است.

او از الحاق باغشهرهای اطراف شهر به شیراز و سنددار شدن آن نیز به خاطر آسیب به محیط زیست انتقاد کرد.

تریبون نماز جمعه بیشتر به مستضعفان اختصاص یابد/ به نمایندگان تذکر دهید

سپهر سروری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نماینده ولی فقیه در فارس خواست تا دیدارهای دانشجویی و مردمی خود را بیشتر کنیم.

او درخواست دیگری هم داشت؛ اینکه همانطور که مقام معظم رهبری دخالت نماینده‌های مجلس در انتصابات مدیران را منع کرد، نماینده ایشان در فارس نیز به نمایندگان تذکر دهند.

سروری اظهار کرد: خطبه‌های نماز جمعه باید منعکس کننده مشکلات باشد و مسئولان را هم از خواب غفلت بیدار کند.

این فعال دانشجویی اظهار کرد که آیت‌الله دژکام را بیشتر در قامت استاد اخلاق دیده تا یک پیشوا برای ایجاد عدالت اجتماعی؛ که البته نماینده ولی فقیه در فارس در پایان پاسخ او را پدرانه داد.

علیرضا سلیمانی از دانشگاه علوم پزشکی لارستان نیز با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس مطالبه گری برای تصویب شفافیت آرا برای جلوگیری از فساد را در مجلس شورای اسلامی خوواستار شد و گفت: بسیاری از قانون‌های اثرگذار و حل مشکلات مردم در گرو این شفافیت است و علاوه بر این موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود.

نگرانی از فولادهای آب بر فارس

مهزیار عادل زاده از دانشگاه آزاد اسلامی فارس در ابتدای از ایجاد صنایع پرآب بر فولاد در پیرامون شهرهای فارس گلایه کرد و از خشکسالی‌های آینده و سرانجام کشاورزی این استان ابراز نگرانی کرد.

او با یادآوری سخن امام خمینی (ره) که دانشگاه مبدا تحولات جامعه است، این سوال بنیادین را هم پرسید که "با چه ساختارهایی از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌شود؟"

دیدار صمیمانه فعالان دانشجویی فارس با نماینده ولی فقیه؛ اشتراک تجربه‌هایی ۵۰ ساله

انتقاد از جوسازی‌های مالیاتی علیه پزشکان

محبوبه کرمی نماینده تشکل‌ صنفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سخنانی از جو سازی‌های رسانه‌ای درباره پزشکان انتقاد کرد و گفت: براساس آمار مرکز پژوهش فرار مالیاتی پزشکان کمتر از یک درصد است اما برخی عامدانه رسانه‌ها را به خط می‌کنند و طبیبان این استان را به کاسبانی بدل می‌کنند که فکر و ذکرشان خالی کردن جیب مردم است.

به گفته او این رویه سبب افزایش مهاجرت پزشکانی می‌شود که سرمایه‌های بسیاری برای آنها هزینه شده و سرمایه‌های مملکت هستند.

زنگ خطر خاموش شدن چراغ اجتماعی مساجد در دیداری دانشجویی

فاطمه مرادیان نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز دغدغه خود درباره نقش‌آفرینی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مساجد فارس را با آیت‌الله دژکام و دیگر دانشجویان فارسی در میان گذاشت و گفت: خطر خاموش شدن چراغ مساجد در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

او اذعان کرد: جای برنامه‌های فرهنگی، جهاد تبیین، خیریه ها و صندوق‌های قرض الحسنه در بسیاری از مساجد خالی است.

دیدار صمیمانه فعالان دانشجویی فارس با نماینده ولی فقیه؛ اشتراک تجربه‌هایی ۵۰ ساله

اشتراک گذاری تجربه‌هایی ۵۰ ساله با جوانان دانشجو

در پایان نوبت به آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس رسید تا با دانشجویان سخن بگوید.

او در ابتدا با قدردانی از دانشجویی که با خوش ذوقی این شعر زیبا را از بر خواند، گفت: این شعرخوانی من را بدهکار کرد تا بیشتر کانونها و تشکل‌های دانشجویی را مورد حمایت قرار دهیم.

او از یک آیه قرآن کریم و یک حدیث فاطمی کمک گرفت تا تجربه ۵۰ ساله خود در ایستادگی پای انقلاب اسلامی را با جوانان دانشگاه‌های فارس در میان بگذارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تنها داشتن ایده و آرمان کافی نیست، گفت: خداوند انسان را خلیفه خود روی زمین قرار داده و از او خواسته تا زمین را آباد کند؛ این به سرعت محقق نمی‌شود.

او ادامه داد: من در این راه "ریشی سفید کرده‌ام"، ۵۰ سال است پای کار انقلاب هستم و در همه این سالها درکی از نحوه تحقق تحولات اجتماعی کسب کرده ام که حاصل این تجربه را به شما می‌گویم.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: آرمانخواهی قدم اول است، انقلاب کردیم و پای آن ایستاده‌ایم و بنا داریم آرمان‌های انقلابمان را محقق کنیم.

آیت‌الله دژکام به حدیث حضرت زهرا که فرمودند " هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌کند"، گفت: همه چیزهایی که برای تحول لازم است در اختیار ما نیست، ما خالصانه در راه خدا تلاش می‌کنیم و خدا نیز به ما کمک می‌کند.

با این حال او این را هم به صراحت گفت که این توجیحی برای کم کاری نیست، هیچ گاه کم کاری نکرده‌ام و در غیر این صورت باید در دنیا و آخرت برای مسئولیتی که دارم پاسخگو باشم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به گلایه ها و انتقادات مطرح شده در این دیدار، گفت: در جمهوری اسلامی هیچ اصراری بر تحمیل عقیده نیست و نمونه آن همین جلسه بود که از هر سلیقه‌ای آمدند و سخنرانی کردند.

او ادامه داد: به همه آنها گفتم که "بارک الله بابا جان" چون نخستین قدم برای آباد کردن زمینمان شنیدن همین گفته‌های ارزشمند است.

امام جمعه شیراز گفت: بی تعارف در فضای مجازی انتقاداتی بسیار تندتر از آنچه اینجا با متانت گفته شد نسبت به خود و دیگر مسئولان تا راس کشور می‌شنوم اما در این نظام حوصله انتقاد شنیدن وجود دارد و این بنا به حدیث نبوی نشانه ای از قداست این امت است.

او با اشاره به برخورد رئوفانه رهبر معظم انقلاب در اغتشاشات سال گذشته، گفت: این در حالی است زمان شاه نمی‌شد با کارگر شهرداری نیز حرفی زد چرا که نیروی دولت بود؛ همین چیزها را دیدیم که انقلاب کردیم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: آزادی بیان برای مطالبه حق خود و یک قشر و جامعه، در نظام جمهوری اسلامی یک اصل است و رهبر انقلاب از این حق محافظت می‌کند.

او در پاسخ به ۲ تن از دانشجویانی که خواستار دخالت و ورود مستقیم او در فضای سیاسی استان شده بودند گفت: روش من در این زمینه متفاوت از نمایندگان پیشین رهبر معظم انقلاب است، هرچند همه یک هدف را دنبال کرده‌ایم.

او افزود: دیگر بزرگواران به برخی مسائل ورود مستقیم داشتند اما من ندارم به عنوان نمونه در انتخابات از هیچ گروهی حمایت نکرده‌ام و معتقدم این سبب شکل گیری فضایی برای مشارکت همه گروه ها و اقشار فراهم میکند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در زمان فعالیت در جهرم نیز همین رویه را در پیش گرفتم و شاید مقام معظم رهبری با نگاه به همین کارنامه مرا به نمایندگی در فارس انتخاب کرد.

او درباره انتقادات مطرح شده نسبت به کارآمدی نقشه مهندسی فرهنگی فارس نیز توضیح داد: این نقشه مسیر فرهنگی استان را هدف گذاری کرده و اگر چنین سندی وجود نداشته باشد میزان موفقیت ما در این راه غیر قابل ارزیابی می‌شود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: املای ننوشته ۲۰ است؛ کار ما معجزه نیست بلکه قرار است در یک روال عالمانه جامعه را بسازیم و باید با مطالعه و اجرا پاسخ چرا و چگونه های آن را روشن کنیم.

او درباره اینکه تریبون نماز جمعه به مستضعفان جامعه اختصاص یابد، گفت: در نظام ارزشی ما چیزی مهمتر از عدالت نیست و عدالت ارزش پایه ای انقلاب ایران است.

نماینده ولی فقیه یادآور شد: اینکه عدالتخواهی به چه شکل باشد و چطور محقق شود، چندین بارموضوع خطبه‌های نماز جمعه و مورد تاکید قرار گرفت و باید با مسئولان به چارچوب مشترکی برسیم.

آیت‌الله دژکام در پاسخ به دانشجویی که او را بیشتر استاد اخلاق یافته بود تا پیشوای اجتماعی، گفت: هر چند آرزو دارم استاد اخلاق اسلامی باشم، اما در روند تحول فرهنگی احساس نمیکنم نقشی که باید را ایفا نکرده ام، در ادامه نیز هر جا چنین احساس داشته باشم یا برای اصلاح آن تلاش می‌کنم یا کنار می‌روم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: از خداوند می‌خواهم چنین شجاعتی به من عنایت کند تا در آن صورت یکی از ۲ راه را انتخاب کنم.

نماینده ولی فقیه در پایان نیز آمادگی خود را برای برپایی چند جلسه دانشجویی در طول سال اعلام کرد تا این سوالات ارزشمند را بشنود و پاسخ دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha