چند برش از توفیقات همدان در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی

همدان- ایرنا- رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم با وجود خشکسالی، رشد جوجه ریزی و ارسال مازاد مرغ به سایر استان ها و نگه داشتن نرخ مرغ و گوشت قرمز پایین تر از میانگین کشوری از جمله توفیقات استان همدان طی سال جاری در زمینه تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی و پرمصرف بوده است.

به گزارش ایرنا، تامین کالاهای اساسی و پیشگیری از افزایش قیمت نامعقول آنها در راستای حفظ امنیت غذایی جامعه از وظایف و دغدغه های مهم هر دولت به شمار می رود که البته با پیچیدگی ها و دشواری های خاصی نیز همراه است.

در دولت سیزدهم به رغم تشدید تحریم های ظالمانه دشمن و همچنین تداوم معضل خشکسالی و جنگ میان روسیه و اوکراین که موجب افزایش شدید و جهانی غذا شد با تدابیر اندیشده شده و اصلاح نظام هدفمندی یارانه ها کشورمان نسبت به دیگر نقاط دنیا با کمترین چالش مواجه شد.

در کنار تامین امنیت غذایی که یکی از پراهمیت ترین مولفه های آن خودکفایی در تولید گندم به عنوان مهم ترین ماده غذایی در جهان محسوب می شود، قیمت مناسب و دسترسی مطلوب جامعه به کالاهای اساسی و پرمصرف نیز ضروری است.

ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی در کشور و استان ها مسوولیت این مهم را برعهده دارند، در استان همدان نیز مانند سایر نقاط کشور این ستاد به طور منظم ماهانه و در صورت نیاز به طور هفتگی تشکیل جلسه می دهد و در راستای تامین و تعادل سازی قیمت کالاهای اساسی مصوبات دارد.

روز گذشته یکی از نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به تلاش های صورت گرفته در حوزه تنظیم بازار و توفیقات این حوزه که در سایه برنامه ریزی و تدابیر دولت سیزدهم شکل گرفته است، از نابه سامانی بازار کالاهای اساسی، ماندن محصولات روی دست کشاورزان و ارایه مرغ و گوشت ۱۰۰ و ۶۰۰ هزار تومانی در بازار همدان سخن گفت که این گفته ها که دل نگرانی مردم را نیز در پی داشت از سوی دست اندرکاران ذیربط رد شد.

از سوی دیگر باید توجه داشت در سالی که انتخابات را در پیش داریم و دشمن همه جانبه تلاش می کند تا مشارکت مردم در پای صندوق های رای را کم کند، باید ضمن پرهیز از ایجاد ناامیدی، امیدآفرینی که از مولفه های حضور حداکثری در انتخابات است را در دستور کار قرار داد.

در این گزارش به برخی از اقدامات انجام شده در زمینه تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار کالاهای اساسی در استان همدان اشاره شده است.

چند برش از توفیقات همدان در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی

نرخ کالاهای اساسی در همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این خصوص گفت: وزارت کشور هر هفته قیمت کالاهای راهبردی را به استان‌ها اعلام می‌کند که بر اساس آن، قیمت این کالاها در همدان طی یک سال گذشته در رده میانگین رو به پایین کشور ثبت شده است.

سید مجتبی حسینی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار استان هر ماه به ریاست شخص استاندار برگزار می‌شود،افزود: در این جلسات پس از مقایسه قیمت کالاهای راهبردی با ماه گذشته، دلایل تغییر قیمت کالاها بررسی و متناسب با فضای حاکم بر بازار استان، سیاست‌های راهبردی طرح و برای ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، جلسات کمیته اقدام مشترک با حضور دستگاه‌های متولی بازار از جمله صنعت معدن تجارت، تعزیرات،اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی استان، هر ۱۵ روز یکبار تشکیل و موضوعات مربوط به بازار بررسی می‌شود.

حسینی ادامه داد: این کمیته مشترک، با تشکیل گشت بازرسی بر همه صنوف بازار نظارت دارد و کمبودها و تغییرات قیمت را بررسی می‌کند.

چند برش از توفیقات همدان در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی

هیچ یک از کالاهای اساسی در همدان کمبود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه در هیچ‌یک از کالاهای بازار کمبودی نداریم،گفت: کالاهای اساسی را به میزان کافی استان ذخیره کرده‌ایم و نگرانی در رابطه با کمبود کالا در بازار استان همدان وجود ندارد.

وی افزود: قیمت کالاهای اساسی در استان همدان در طول یک سال گذشته در رده میانگین رو به پایین جدول قیمت کالا در استان‌ها قرار داشته است و تلاش داریم این روند روز به روز بهبود یابد.

حسینی خاطرنشان کرد: در رابطه با قیمت گوشت قرمز نیز، قیمت این کالا در بازار همدان متناسب با قیمت اعلام شده از سوی وزارت کشور، در رده میانگین رو به پایین، ثبت شده است.

همدان از استان‌های برتر در جوجه ریزی/ ارسال مازاد تولید مرغ همدان به سایر نقاط کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: برخلاف برخی صحبت های مطرح شده، همدان در جوجه ریزی جزو استان های برتر کشور به شمار می رود.

رضا بهراملو با بیان اینکه نه تنها تولید مرغ در همدان کم نشده است بلکه مازاد تولید نیز داریم،افزود: به طور میانگین روزانه ۵۰ تن مرغ مازاد در همدان به سایر استان ها ارسال می شود بنابراین در تامین نیاز مرغ کشور نیز مشارکت پررنگی داریم.

مرغ ۱۰۰ هزار تومانی در همدان نداریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان به صحبت های یکی از نمایندگان استان همدان در تریبون مجلس که از ارایه گوشت کیلویی ۶۰۰ هزار تومان و مرغ ۱۰۰ هزار تومان در همدان خبر داده بود،گفت: نرخ کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ همدان نسبت به خیلی از استان ها در وضعیت پایین تری قرار دارد.

بهراملو با بیان اینکه نرخ مصوب فروش مرغ در همدان ۸۵ هزار تومان است و مرغ ۱۰۰ هزار تومانی صحت ندارد،افزود: این در حالی است که حتی نرخ تعیین شده از بعضی استان های همجوار کم تر است.

چند برش از توفیقات همدان در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی

میانگین قیمت گوشت قرمز در همدان، ۳۹۰ تا ۴۴۰ هزار تومان

وی با بیان اینکه گوشت قرمز وارداتی نیز به میزان کافی و مورد تقاضا در حال عرضه در بازار همدان است،افزود: ممکن است نرخ گوشت قرمز در برخی فروشگاه ها بالاتر از نرخ های اعلامی مصوب باشد اما شهروندان می توانند گوشت مورد نیاز خود را با قیمت های بین ۴۴۰ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: هم اینک گوشت گرم راسته گوساله به نرخ هر کیلوگرم ۴۴۰ هزار تومان، ران و سردست گوسفندی ۴۴۰ هزار تومان و مخلوط گوسفندی ۳۹۰ هزار تومان در بازار همدان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت گوشت قرمز گرم وارداتی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان کمتر از نرخ آزاد آن در بازار است و همین موجب ایجاد تعادل و کاهش قیمت این محصول می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در رابطه با قیمت گوشت مرغ نیز برخی از نوسانات کشوری و افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب رشد قیمت ها شد اما با این وجود تولید آن در استان کم نشد.

خرید تضمینی و ذخیره سازی سیب زمینی در همدان

بهراملو همچنین با اشاره به اینکه برای محصول سیب زمینی نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است، بیان کرد: مقداری از این محصول را در مخازن راهبردی ذخیره داریم و مقداری نیز به صورت خرید تضمینی نزد کشاورزان نگهداری می‌شود.

وی اظهار کرد: بخشی از سیب زمینی تولید شده در استان در حال صادرات به کشورهای همسایه است و قیمت این محصول متعادل شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: فصل کشت محصول گوجه در استان پایان یافته است و گوجه‌فرنگی مورد نیاز استان از جنوب کشور تامین و همین موضوع به طور ناخواسته موجب اختلاف قیمت آن با استان‌های جنوبی می‌شود.

چند برش از توفیقات همدان در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی

رکوردشکنی در خرید گندم از کشاورزان همدانی

از جمله تدابیر خوب دولت سیزدهم در زمینه حفظ امنیت غذایی و تامین محصولات اساسی می توان به حفظ و رشد تولید و خرید تضمینی گندم اشاره کرد، به طور مثال در ابتدای مهره ماه امسال شاهد رشد ۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان همدانی بودیم.

حسین خوانساری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان در این رابطه اعلام کرده بود: خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تا روز اول مهر ماه امسال به ۴۱۰ هزار و ۵۲۵ تن رسید که نسبت به سال گذشته تاکنون ۲۹ درصد افزایش داشت.

وی یادآور شده بود: این آمار در حالی ثبت شده که سال قبل ۳۱۷ هزار و ۸۷۲ تن گندم تضمینی سال گذشته از کشاورزان استان همدان خریداری شده بود.

رشد فابل توجه خرید تضمینی گندم در سال جاری و رکوردزنی تولید گندم در همدان در حالی رقم خورده که این استان با کاهش بارندگی روبرو بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha