۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85318232
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه مطبوعات قزوین پیگیر ارتقا سواد رسانه ای باشد

قزوین - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین ضمن تاثیر خانه مطبوعات بر پویایی و خروج رسانه از رخوت و کسالت تاکید کرد: اعضای خانه مطبوعات استان در دوره پنجم باید پیگیر ارتقا و افزایش سطح سواد رسانه‌ای باشند.

به گزارش ایرنا، بالاخره انتظار طولانی مدت اهالی رسانه به پایان رسید و کمتر از یک هفته دیگر پنجمین دوره انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین به شکل سراسری برگزار می‌شود.

همه اهالی قلم و رسانه در استان قزوین تلاش می‌کنند که اعضایی اصلح به معنای عام و متخصص و متعهد به قانون را انتخاب کنند تا با گشودن درهای خانه مطبوعات، بخش عمده‌ای از کارهای برزمین مانده، سامان بگیرد.

بیش از ۱۵۰ خبرنگار و روزنامه نگار در خانه مطبوعات استان قزوین عضویت دارند و برای برگزاری انتخابات لحظه شماری می‌کنند.

در آستانه برگزاری این دوره از انتخابات خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین گفت و گویی را با حسین براتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به انجام رسانده است.

ایرنا. تایید صلاحیت نامزدهای پنجمین دوره انتخابات خانه مطبوعات استان چگونه صورت گرفته است؟

آیین نامه ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و ابلاغ شده فصل الخطاب در همه حوزه ها برای ما خواهد بود.

این آیین نامه را وزارت متبوع تعیین کرده و در آن پیشنهادات و دغدغه های استان ها را احصا و سعی شده تا بهترین آیین نامه تدوین شود، در واقع این آیین نامه فصل الخطاب ما برای عضوگیری و برگزاری انتخابات و بررسی شرایط بومی و ملی است که باید برای نمایندگان حوزه رسانه ای استان بررسی شود، طبیعتا موارد آن آیین نامه مد نظر ما هم خواهد بود تا بتوانیم با شایستگی و با کمترین میزان انحراف و خطای سهوی این انتخابات را برگزار کنیم تا خانه مطبوعاتی پویا داشته باشیم.

ایرنا.عده ای معتقدند خانه مطبوعات قزوین در دوره های گذشته عملکرد شاخصی نداشته، آیا برنامه ای هست که منتخبان این دوره با برنامه ریزی و عملکرد قوی در این جایگاه حاضر شوند؟

به طور قطع دیکته نانوشته غلط ندارد، ما باید این فرصت و بستر را به شایستگی و درستی فراهم کنیم تا اصحاب رسانه و حوزه مطبوعات استان دارای خاستگاه صنفی تحت لوای خانه مطبوعات قزوین باشند.

عملکرد این خانه نیز بایستی برای افراد فعال در این رشته، دارای برنامه هایی برای پویایی و خروج از کسالت و رخوتی باشد که در حوزه رسانه برخی از استان های کشور نیز با آن به نوعی درگیرند، قزوین هم باید از آن رخوت مستثنی باشد.

البته زمینه ای هم باید فراهم شود تا علاقه مندان در حوزه رسانه قزوین بتوانند با شرایطی که قانون برای آنان مهیا کرده در خانه مطبوعات عضو شوند، و در صورت کاندیدا شدن و انتخاب، تمام همتشان را برای رسالت حوزه اطلاع رسانی و رسانه به کار بگیرند و برای اعتلای نام قزوین بیشترین تلاش خود را داشته باشند.

ایرنا. عملکرد خانه مطبوعات در دوره های گذشته آن طور که انتظار می رفت نبود. در این دوره راهکاری برای برون رفت و ارتقای آن اندیشیده شده است؟

طبیعتا در حوزه رسانه و فعالیت هایی که معطوف به این بخش است، ایجاد خانه مطبوعات برای این منظور بوده که این تشکل بتواند نقش آفرینی حداکثری ایفا کند، درست مثل خانه صنعت، خانه طراحان، انجمن صنفی نویسندگان، انجمن صنفی فیلمسازان و انجمن هایی از این دست، یا حتی ایجاد تشکل در حوزه های جمعی دیگر با این هدف بوده تا آن بخش را نظارت، حمایت و حتی تقویت کند، خانه مطبوعات هم از این موضوع مستثنی نیست و همین هم رسالت مهمی است، اگر خانه مطبوعات تنها به همین موضوع بپردازد و بخش آموزش را قدرتمند اداره کند؛ اقدام بسیار مهم و موثری انجام خواهد داد، به عنوان مثال در بخش هایی که معطوف به آموزش های مختلف برای اهالی رسانه و ارتقا سطح سواد رسانه ای است برای علاقه مندان این حوزه می تواند بسیار کاربردی و مهم باشد.

حتی بخش ارتقا سطح رسانه ای که در هر استان می تواند مفروض باشد نیز اقدامی است که توسط خانه مطبوعات می تواند به خوبی مدیریت شود و صورت بگیرد، همانطور که ما هم به عنوان فعالان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه استان یکی از دغدغه های مهم ما رشد سواد رسانه ای در استان است.

فعالانی که در این حوزه خدمت رسانی می کنند اگر اطلاعاتشان به روز رسانی شود و از اطلاعات روز جامعه برخوردار باشند، می توانند خوراک فکری بسیار خوبی را به مخاطبان خود و مردم منتقل کنند.

علاوه بر آن، این تشکل می تواند مشکلات صنفی اقتصادی را رصد کند و بخش های بیمه ای را نیز مورد نظارت خود قرار دهد.

ایرنا. در رابطه با نقش هایی مثل میانجیگری بین رسانه و دستگاه‌ها و حل مشکلات صنفی که جزو مهمترین وظایف خانه مطبوعات است، اعضا چگونه می توانند عمل کنند؟

در واقع باید برای این تشکل شان و جایگاه رسمی وجود داشته باشد و مشکلات صنفی را برای اهالی حوزه رسانه از بخش دولتی و غیردولتی پیگیری کند تا این دست از مشکلات را به صفر یا حداقل برساند.

همچنین همه ما به خوبی می دانیم که بخش مطالبه گری یکی از ماموریت های جدی در حوزه رسانه است که با وجود خانه مطبوعات امیدواریم حضور این واسط امین، صادق، سمیع و بصیر بین مدیران و رسانه ها بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند، در واقع این نقش مهمی است که خانه مطبوعات باید به آن بپردازد.

با مجالی که ایجاد شده، بعد از انتخابات و مشخص شدن اعضای هیات مدیره و خانه مطبوعات قزوین و تعامل سازنده ای که بتوانیم برقرار کنیم، امیدواریم پس از برگزاری انتخابات و انتخاب شدن اعضای خانه و بازرسان با تعامل مستمری که برقرار می کنیم، بتوانیم شاهد اتفاقات خوب و شایسته ای باشیم برای حوزه رسانه و حوزه مطبوعات قزوین.

ایرنا. سخن آخر.

ما معتقدم با همراهی و هم فکری خوبی که در این حوزه صورت گرفته بستر برای یک انتخابات با نشاط و جامع و بدون هرگونه جانبگرایی و اعمال نظر برای اینکه ما بخواهیم به سمتی گرایش پیدا کنیم که موجب نگرانی برای عده ای ایجاد شود، شاهد برگزاری یک انتخابات پر شور و نشاط برای استان باشیم.

رهاورد:

گفتنی است انتخابات خانه مطبوعات و رسانه های استان قزوین ۲۸ آذرماه جاری و همزمان با ۱۹ استان دیگر برگزار خواهد شد.

این انتخابات به صورت الکترونیکی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برای انتخاب هیات مدیره و به مدت سه سال و هیات بازرسی برای مدت یک‌ سال صورت خواهد گرفت، خانه مطبوعات و رسانه‌های استان قزوین ۱۵۹ عضو دارد و فعالان همه رسته‌های رسانه‌ای با رعایت شرایط عضوگیری در اساسنامه، می‌توانند به عضویت این تشکل درآیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha