مستندساز پیشکسوت: چارچوب‌های ممیزی شبکه مستند بسته نیست

تهران- ایرنا- مستندساز پیشکسوت با بیان این که چارچوب‌های ممیزی شبکه مستند بسته نیست، گفت: این شبکه بعضا فیلم‌هایی را پخش کرده که شبکه‌های دیگر اجازه پخش آن را نداشته‌اند.

مرتضی رزاق کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا اظهار داشت: معمولا تلویزیون چون مخاطب وسیعی دارد، چارچوب‌های ممیزی‌اش شاید بسته تر باشد. ولی شبکه مستند تا جایی که متوجه شدم، از این نظر متفاوت با بقیه شبکه هاست. شبکه مستند بعضا فیلم هایی را پخش کرده که شبکه های دیگر اجازه پخش آن را ندارند.

وی افزود: خیلی از فیلم های جشنواره حقیقت مثل مهین در شبکه مستند بدون ممیزی پخش شده‌اند. حتما یک جاهایی ممیزی اعمال می‌شود. ولی عموما فیلم‌ها بدون ممیزی پخش شده‌اند. من خودم فکر می‌کردم این فیلم‌ها از تلویزیون پخش نمی‌شوند.

این مستندساز درباره تغییر مدیریت در شبکه مستند اظهار داشت: آقای محسن یزدی از مدیرانی بودند که سال‌ها در رسانه فعالیت داشتند. بسیار مومن هستند و اصول خودشان را دارند. او در جذب نیروهای خوب و مستندسازان خلاق از نسل های مختلف ظرفیت خوبی نشان داد و چارچوب بسته ای در تولید ایجاد نکرد. او مدیری بود که اصول و چارچوب اعتقادی خودش را حفظ کرد و توانست طیف وسیعی از مسستندسازان را جذب کند. آقای یزدی از این نظر که توانست اعتمادسازی کند مدیر موفقی بود. امیدوارم از توانایی های ایشان در جای دیگری استفاده شود.

مرتضی رزاق کریمی

نباید سریع قضاوت کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مدیریت به ضرر شبکه مستند تمام می‌شود گفت: نباید سریع قضاوت کنیم. مدیر جدید هم شاید کارهایی انجام دهد که بگوییم صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت. کار فرهنگی زمان‌بر است. زمانی که آقای یزدی به شبکه مستند آمدند، خیلی‌ها گفتند او با چارچوب بسته‌ای آمده است. ولی بعدها عملکرد او را پسندیدند. راجع به نفرات قبلی هم همین قضاوت شد.

مستندساز پیشکسوت: چارچوب‌های ممیزی شبکه مستند بسته نیست
جوایز هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند

مستند نمی تواند از واقعیت دور باشد

رزاق کریمی افزود: یک بلوغ فکری در مدیریت کلان فرهنگی حداقل در حوزه مستند به وجود آمده است. می دانند که مستند باید بازنمایی واقعیت را انجام بدهد. مستند نمی تواند از واقعیت دور باشد. ماهیت مستند همین است.

این مستندساز درباره کیفیت فیلم‌های هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: من تعداد زیادی از فیلم ها را ندیدم. در این جشنواره فیلم ها را داوران و مخاطبان داوری می کنند که اتفاق جالبی است. برای یک رسانه مهم است که بداند مخاطبانش چه فیلم هایی را دوست دارند.

وی افزود: هفت عدد مقدسی است و این رویداد هم به عدد هفت رسیده است. این مسیر باید به ارتقای آثار مستند کمک کند. باید برای مخاطب شناسی سیاستگذاری تولیدات از نتایج این جشنواره بهره بگیرند. فقط برگزاری صرف جشنواره کافی نیست. جشنواره حلقهای در میان جریان تولید و عرضه آثار است.

هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند روز جمعه ۱۷ آذر به ایستگاه پایانی رسید و مراسم اختتامیه برای معرفی نفرات برتر در کاشان برگزار شد. بزرگداشت مستندساز نام آشنای کشور مرتضی رزاق کریمی از بخش‌های جنبی این مراسم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha