۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85318560
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۲ مسجد و حسینیه در جزیره قشم در حال ساخت است

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85318560
۱۲ مسجد و حسینیه در جزیره قشم در حال ساخت است

قشم - ایرنا - رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم از ساخت ۱۲ مسجد و حسینیه در مناطق شهری و روستایی این جزیره خبر داد و گفت: ساخت این تعداد عبادتگاه مسلمانان از محل مشارکت های مردمی و اعتبارات این اداره در حال انجام است.

حجت الاسلام روح الله صفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر این تعداد مسجد و حسینیه در نقاط مختلف جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در حال ساخت است که میزان پیشرفت فیزیکی آنها ۵۰ درصد به بالاست.

وی ادامه داد: از این تعداد چهار مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)، حسینیه حضرت علی اصغر (ع)، انصار المهدی (عج) و مسجد و مصلی بزرگ امام علی (ع) در شهر قشم از سوی شیعیان، خیرین و واقفان نیک اندیش در حال ساخت است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم توضیح داد: همچنین هشت مسجد دیگر در حال ساخت از سوی خیرین جامعه محلی و برادران اهل سنت به نام های عثمان بن عفان، خالدین ولید، مسجد و مصلی امام علی (ع)، جامع جدید در شهرهای قشم، سوزا و لافت و روستاهای توریان، دفاری، گامبرون، خالدین و شیب دراز است.

صفری با بیان اینکه مساجد این جزیره از دیرباز تاکنون کانون های مهم تحولات اجتماعی و فرهنگی نگین خلیج فارس بوده اند و تصمیم سازی های مهمی در حوزه های مختلف در آن انجام می شده است، گفت: بر این باوریم که در زمان حاضر نیز باید نقش مساجد را در جامعه پر رنگ تر کنیم از این رو احداث مساجد و هدایت جزیره نشینان به ویژه جوانان به سمت این مکان های مقدس از رسالت های اداره اوقاف و امور خیریه قشم است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۳۰ مسجد در سرتاسر این جزیره وجود دارد که ۳۶ مسجد آن در شهرستان قشم است اظهار کرد: قدیمی ترین مسجد در این جزیره، مسجد شیخ برخ در روستای کوشه شهرستان قشم است که توسط مومنین و مردم این جزیره در سال ۲۴۴ هجری قمری مصادف با سال ۲۳۷ هجری شمسی ساخته شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم با قدردانی از خیرانی که در این شهرستان مرزی و بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس اقدام به ساخت مسجد در سرزمین آب و آفتاب کرده اند، افزود: همچنان نیازمند تداوم مشارکت افراد خیر در بخش های مختلف هستیم.

در فرهنگ دینی، نام «مسجد» یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است؛ در حقیقت، برترین و اصیل‌ ترین محل برای عبادت و تقرب جستن و جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند متعال مسجد است.

در ایران مساجد علاوه بر مسایل دینی در تربیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم نقش بسیار زیادی داشته است.

در دوران مبارزات انقلابی و مقاومت هشت ساله ایرانیان در دفاع از حریم کشور مساجد مهمترین نقش را در بسیج سیاسی مردم داشته اند.

مساجد ایرانی بازتابی از هنر و معماری اصیل است. اغلب بدون امکانات امروزی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از نظر طراحی و تقارن در دنیا بی‌ نظیر هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha