۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۲
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85318707
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تلفات حوادث کوهنوردی در اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافت

اصفهان_ایرنا_ رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت:آمار فوتی‌های ناشی از حوادث کوهنوردی در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش ایرنا،سر آتشیار امید باقری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بمنظور افزایش سرعت امدادرسانی و جلوگیری از خسارات جانی و مالی به شهروندان، هفته گذشته ۸۶ گشت ایمنی برای شناسایی نقاط مُخاطره‌آمیز در سطح شهر اصفهان مستقر شدند.

وی با اشاره به توصیه‌های ایمنی در باره کوهنوردی افزود: روز جمعه ۱۷ آذر سه حادثه محبوس شدن در کوه صُفه به سازمان آتش نشانی اعلام که با اقدام سریع و موثر اکیپ تخصصی نجات در کوهستان، جان چهار شهروند(سه مرد و یک زن) نجات داده شد.

«صُفه»، نام کوهی است از سلسله کوه‌های زاگرس در پایانه جنوب جغرافیایی اصفهان که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های «تخت رستم» و «دره خان»، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می‌ شود.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: آتش نشانان در هشت ماه سال جاری جان ۹۶ نفر از شهروندان گرفتار در کوه صُفه را نجات دادند که این رقم در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد افزایش داشت که نشان دهنده لزوم رعایت بیش از پیش نکات ایمنی توسط شهروندان است.
وی ادامه داد: با اقدامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در افزایش تعداد استقرار تیم‌های تخصصی امداد و نجات کوهستان در منطقه کوه صُفه و بهره‌مندی از تجهیزات به روز و استاندارد و همچنین بهره‌برداری از نرم‌افزار سه بُعدی کوه صُفه، شاهد کاهش تعداد جانباختگان در این نقطه بودیم.
باقری گفت: شهروندان باید بدانند که کوهنوردی با پیاده‌روی و تپه‌نوردی تفاوت دارد و یک تفریح صرف نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی توام با تفریح است و باید وسایل، تجهیزات، لباس مناسب و استاندارد به همراه داشته باشند.
وی تاکید کرد: شهروندان همیشه باید بطور گروهی اقدام به کوهنوردی کنند زیرا در چنین مواقعی کمتر کسی است که احتیاج به کمک دیگران پیدا نکند.
رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان باید اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام به این کار کنند.
وی اضافه کرد: غفلت در زمینه کسب اطلاعات هواشناسی از مراجع صلاحیت‌دار یا متکی به تجارب شخصی عواقب بدی بدنبال دارد که توصیه می‌شود با توجه به مسیر فاصله، مدت و نوع کوهنوردی، آذوقه، آب و پوشش کافی، کمک‌های اولیه و ابزار مبه همراه خود داشته باشند.
باقری گفت: مردم در فصل زمستان باید احتیاط بیشتری کرده و متناسب با فصل، البسه، تجهیزات و امکانات تدافعی همراه داشته باشند.
وی در ادامه اضافه کرد: در یک هفته گذشته منتهی به هفدهم آذر جاری، ۱۰ هزار و ۷۵۰ تماس با تلفن ۱۲۵ برقرار شد و در مجموع ۲۳۸ عملیات امداد و نجات توسط سازمان آتش نشانی شامل ۱۰۳ فقره آتش‌سوزی و ۱۳۵ فقره حادثه و خدمات ایمنی صورت گرفت.

وی افزود: آتش‌نشانان در اجرای این مأموریت‌ها موفق شدند جان ۱۰۲ نفر از شهروندان گرفتار در حوادث و آتش‌سوزی‌های شهر اصفهان را نجات دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha