۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85318740
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سرشماری پستانداران کردستان از منطقه حفاظت شده شاهو آغاز شد

سنندج- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان گفت: سرشماری پستانداران در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های آزاد استان از منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان در شهرستان سروآباد آغاز شد.

حیدر ویسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش اصلی‌ترین فعالیت محیط زیست در راستای مدیریت حیات وحش است، اظهار کرد: سرشماری حیات وحش در استان در سال های اخیر با کیفیت و کمیت متفاوتی به اجرا درآمده است.

وی به اهداف سرشماری حیات وحش اشاره کرد و افزود: برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد، بدست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها، بررسی وضعیت حفاظتی آنها و برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه‌ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و شناسایی کمبودها ونارسایی های مناطق تحت مدیریت از مهمترین اهداف انجام سرشماری حیات وحش است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌ کل محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی، توپوگرافی و فصل جفتگیری از پانزدهم آذر تا پایان بهمن ماه به طول می انجامد، گفت: این سرشماری به روش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، بیسیم و موبایل انجام می شود.

ویسی با اعلام اینکه این سرشماری با حضور ۱۰۰ نفر از کارشناسان متخصص به مدت ۷۰ روز در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع استان انجام می شود، گفت: این سرشماری شامل آمارگیری گونه های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر استان توسط تیم های متخصص با بیتوته های شبانه‌روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه‌های تعیین شده، است.

وی اظهار کرد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در ۲ نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف بدست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره‌های متولد شده انجام می شود.

رشد ۴۰ درصدی جمعیت کل و بز در کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان با اعلام اینکه در سرشماری سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جمعیت قوچ ومیش سه درصد رشد و جمعیت کل و بز هم ۴۰ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: بیشترین افزایش جمعیت مربوط به کل و بز بود که این رشد به دلیل انجام سرشماری برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان اتفاق افتاد.

ویسی تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز را به عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده حیات وحش استان نام برد و بیان کرد: هدف از انجام سرشماری، آگاهی از جابجایی وحوش و علل آن، به دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید کننده و نقاط قوت مناطق مستعد جهت ارتقا سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه‌های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، آگاهی از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه‌های حیات وحش و در نهایت برنامه ریزی برای مدیریت بهینه مناطق است.

استان کردستان دارای هشت منطقه تحت مدیریت با وسعت ۲۷۹ هزار و ۳۸۰ هکتار است که این مناطق حدود ۶/۹ درصد سطح استان را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha