ابلاغ آزمایشی «الگوی مدرسه در تراز سند تحول» به مدارس

تهران - ایرنا - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و الگوی ارزیابی مدارس در تراز سند تحول بنیادین را به سرانجام رسانده و از اول دی ماه به صورت آزمایشی و داوطلبانه برای مدارس ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی محبی امروز در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر برتر اظهار کرد: جامعه هدف ما برای الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه مدرسه‌ها هستند، چراکه تمام مدارس کشور، جامعه هدف سند تحول بنیادین هستند.

وی افزود: مسیر اجرا و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم و سند تحول دولت انقلابی آموزش و پرورش و مسیر اجرای این سه سند در آموزش و پرورش نیز مدرسه است و در مدرسه باید تحول همه جانبه رخ دهد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند بعد دارد که نخستین بعد آن به مدیریت و رهبری مربوط می‌شود. مدیریت و رهبری در مدرسه باید متحول شود و باید در اختیار تامین منابع و انتخاب عناصر قرار گیرد. بعد دوم، کنشگران اساسی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلمان، همیاران، والدین، دانش آموزان و جامعه محلی است.

محبی معتقد است: بعد سوم به محیط تربیت اعم از محیط فرهنگی و محیط فیزیکی مربوط می‌شود، نباید در آپارتمانی که شبیه به مدرسه نیست و یا در جایی که فضا و فرهنگ آن تناسبی با تعلیم و تربیت ندارد، کار تحولی صورت گیرد. همچنین بعد چهارم مربوط به برنامه درسی و تربیتی است که آموزش و پرورش باید میدان را در بخش زیادی از برنامه درسی به مدرسه بسپارد، استانداردها را تعیین کند و اختیار را به مدرسه و معلم دهد.

وی یادآورشد: عامل موثر در الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پاسخگو کردن مدرسه است. پاسخگو کردن مدرسه از طریق ترسیم استانداردها به این معنا که ما چه دانش آموزی لازم داریم و همکاران ما در مدرسه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا مدرسه را با آن استانداردها بسنجیم و اینکه همکاران چه میزان تعلق به مدرسه دارند نیز مهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha