لایروبی انهار منتهی به تالاب دورگه‌سنگی نقده آغاز شد
عکس آرشیوی است

مهاباد- ایرنا- رییس داره حفاظت محیط زیست نقده گفت: لایروبی بیش از ۲ کیلومتر از انهار منتهی به تالاب «دورگه‌سنگی» این شهرستان با همکاری شهرداری محمدیار آغاز شد.

اکبر قایمی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل از جاری شدن رودخانه «گادر» که منبع اصلی تامین آب تالاب «دورگه‌سنگی» این شهرستان است، با همکاری شهرداری محمدیار لایروبی بستر این رودخانه آغاز شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون رودخانه « گادر» نیز احیا شده و طی یک هفته آینده و با لایروبی مسیر حرکت آن، آب به تالاب «دورگه‌سنگی» خواهد رسید و همین امر باعث ورود پرندگان آبزی و کنارآبزی به این تالاب خواهد شد.

رییس داره حفاظت محیط زیست نقده اظهار کرد: با انجام عملیات لایروبی رودخانه علاوه بر اینکه امکان انتقال آب آسان تر است، بسیار از چشمه ها و زهکش ها دوباره احیا و آب به سوی تالاب جریان پیدا می کند.

قایمی ادامه داد: هم اکنون قسمت‌های بسیار زیادی از تالاب ۷۳۵ هکتاری «دورگه‌سنگی» این شهرستان خشک شده و برای احیای کامل به ۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است.

به گزارش ایرنا، تالاب بین ‌المللی دورگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار و در حوضه آبریز رودخانه «گادر» قرار گرفته است و با جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های دورگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه «گادر» از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha