۲۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85319121
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وِداع مردم اصفهان با اُسطوره‌های ‌بی‌نشان بهشتی

اصفهان_ایرنا_مردم اصفهان امروز همزمان با ایام سوگواری بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) اُسطورهای بی‌نشان بهشت را تشییع کردند.

به گزارش ایرنا، اصفهان امروز شاهد حماسه ای دیگر بود، حماسه‌ای از جنس ایثار؛ حماسه‌ای به وسعت یک کشور؛ «تشییع مادرانه» ۱۲ اسطوره بی نشان،آنچنان بود که در قاب دوربین هیچ عکاسی جا نمی‌گرفت و برای به تصویر کشیدن شور حزن انگیز این مردم باید از دریچه دل و لرز چشم مدد می‌گرفت.

مردمی که به احترام شهدای گمنام و بی‌نشان بهشت طی یک هفته گذشته از جای جای این استان راهی این کوی و برزن شده بودند و فرزندان این آب و خاک را بدرقه کردند تا امروز در میدان بزرگمهر اصفهان با آنها وداع کنند.

مردم اصفهان با به دست داشتن تصاویر شهدا در این روز مظلومیت بانو فاطمه زهرا(س) را به مظلومیت شهدای گمنام بی نشان پیوند زدند و هم صدا با نوحه سرایی سوگ غریبانه بانوی پهلو شکسته نوایی آسمانی سر دادند.

وِداع مردم اصفهان با اُسطوره‌های ‌بی‌نشان بهشتی

در این مراسم از ۹ صبح با قرائت آیاتی از قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد و با مرثیه سرایی و مداحی مداحان اهل بیت(ع) به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سوگواری و اشک و ماتم مردم قدرشناس اصفهان بر پیکرهای مطهر این جوانان شهید همراه بود.

خانم میانسالی که همکارانش وی را جعفری صدا می‌کردند؛ مشغول نوشتن متنی بر روی تابوت شهیدی بود و گریه می‌کرد و در حال و هوای خود غرق شده بود و صدای هِق هِق گریه امانش را بریده بود و با صدای لرزان همین طور که می نوشت نام «محسن» را به زبان جاری می‌کرد، وقتی از وی جویا شدیم که چه چیزی برای شهدا بر تابوت می‌نویسد؛ پاسخ داد که ما یک شهید مفقود الاثر داریم و اسم آن را بر تابوت یکی از این شهدا نوشتم که شاید رد نشانی از آن را خدا به ما نشان دهد.

و چه غریبانه جوانان این خاک روزی برای رسیدن به آرمان‌های خود از جان گذشتند و رفتند و هنوز که هنوز است مادران و پدران چشم براهی دارند که به دنبال رد و نشانی از فرزندشان می گردنند تا بلکه خبر خوش پیدا شدنشان التیامی بر درد دورری چندین و چند ساله آن ها شود.

وِداع مردم اصفهان با اُسطوره‌های ‌بی‌نشان بهشتی

عظمت برکت حضور شهدا میان خیل عظیم مردم، پیر و جوان، زن و مرد و کودک در ذهن ها نمی گنجد که چطور می‌توان ۳۸ سال در این هیاهوی زندگی نبود و گمنام بی نام نشان از راه رسید و اما این اندازه محبوب بود؟!

بدون شک در حافظه تاریخ خواهد ماند که مردم قدرشناس اصفهان چگونه به پیشوازی مدافعان این آب و خاک و میهن رفتند و چطور از آن ها خواستند که در روز قیامت شفیعشان باشند.

اصلا در باور نمی‌گنجد که شهدای گمنام پس از سال ها دوری از هیاهوی زندگی این چنین شهر را با آمدنشان به هم بریزند و در دل ها غوغا کنند، مگر می‌شود نبود و این همه بود؟ مگر در باور کسی می‌گنجد که این همه زنده بودن در مشتی خاک و استخوان مستتر باشد؟

و ما همیشه بیاد خواهیم داشت که اگر با آرامش و امنیتی دلنشین در کانون گرم خانواده روزها را سپری می‌کنیم، همه را مدیون خون سرخ شهدا هستیم که بر این خاک مقدس جاری گشت و سرخی‌اش را لاله‌ها تا ابدیت با یادگار خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) ۱۲ پیکر شهید در قالب برنامه‌ موسوم به «کاروان اهالی بهشت» در شهرستان‌های استان از پنجشنبه ۱۶ آذر آغاز و تا ۲۵ آذر تشییع شد و امروز در محل میدان بزرگمهر اصفهان، مردم در قالب «تشییع مادرانه» با این شهدا وداع کردند.

پس از تشییع شهدا در اصفهان، پیکر پنج شهید برای خاکسپاری به شهرهای کاشان، فلاورجان، جرقویه، فریدونشهر و شاهین شهر انتقال خواهد یافت و پیکر هفت شهید دیگر در شهر اصفهان در مرکز صدا و سیما، تیپ ۴۴ و ۵۵ توپخانه ارتش و همچنین چهار پارک شهید رجایی، قلمستان، لاله و گُل محمدی تدفین خواهد شد.

در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) بعنوان روز «شهید گُمنام» هر سال پیکر مطهر شماری از شهدای تازه تفحص شده در قالب یک برنامه سراسری تشییع می‌شوند.

تعداد شهدای گُمنام در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۳ هزار شهید است که تاکنون بیش از ۱۱ هزار شهید تفحص شده است.

استان اصفهان در طول هشت سال دفاع مقدس علاوه بر ۵۰ هزار جانباز، سه هزار و ۵۰۰ آزاده و یکهزار مفقودالاثر، افزون بر ۲۳ هزار شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است.

۱۰ درصد از جامعه ایثارگری کشور نیز متعلق به اصفهان است و نزدیک به ۳۰۰ هزار رزمنده از این استان در جنگ تحمیلی شرکت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha