وقتی «اتحادی‌ها» از اتحاد ملت عبور می‌کنند/ سایه اختلاف در حزب«یاران خاتمی»

تهران-ایرنا-با حاشیه‌هایی که ظرف چند روز اخیر ایجاد شد،مسیری سختی پیش روی «اتحادی‌ها» قرار گرفته است از این رو با اختلافاتی که ظهور وبروز کرده آیا «اتحاد ملت» را می تواند از حاشیه خارج و وارد متن انتخابات کند؟!

به گزارش حوزه احزاب ایرنا، سال ۱۳۹۲ یک حزب اصلاح طلب ـ بخوانید بدل جبهه منحل شده مشارکت ـ از تشکل‌های نزدیک و همسو با رئیس دولت اصلاحات اعلام موجودیت کرد و پس از اولین کنگره که در سالن اجلاس سران و با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های شاخص اصلاح طلب برگزار کرد، علی شکور راد نماینده مجلس ششم و عضو پیشین جبهه مشارکت با رأی اعضای شورای مرکزی اولین دبیرکل حزب اتحاد ملت شد.

دبیران پیشین مشارکت هم ارتباط نزدیک با «اتحادی‌ها» دارند. رضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و اولین دبیرکل جبهه منحل شده مشارکت پیش از این در چند جلسه حزب اتحادملت شرکت می‌کرد و در اتاق فکر آنها حضور فعال دارد؛ محسن میردامادی هم معاون سیاسی این حزب است. دبیرکلی این تشکل را «آذر منصوری» باز از اعضای پیشین مشارکت برعهده دارد.

از حزب اتحاد ملت تا نفوذ در جبهه اصلاح طلبان!

آرایش تشکیلاتی حزب اتحادملت نشان می‌داد،«یاران خاتمی» با برنامه پا به عرصه سیاست نهادند، چنانچه توانستند دبیرکل خود را رئیس نهاد اجماع ساز کنند.

بهزاد نبوی که ششم اسفند ۱۳۹۹ از سوی مجمع عمومی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به عنوان رئیس‌ جبهه اصلاحات ایران انتخاب شده بود، پس از شکست جریان اصلاحات در انتخابات، اسفند ۱۴۰۱ از این سمت کناره گرفت و سرانجام ۴ تیرماه جبهه اصلاح طلبان تشکیل جلسه داد و با رای اکثریت اعضا، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاح طلبان شد.

نگاه متناقض به انتخابات مجلس دوازدهم

به هرحال حزب اتحاد ملت از همان ابتدا نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم که قرار است ۱۱ اسفند ماه سال جاری برگزار شد موضع گیری تندی اتخاذ می‌کرد. پس از اصلاح قانون انتخابات در مجلس، حزب اتحاد در بیانیه‌ای باز به شورای نگهبان و نظارت استصوابی تاخت و همان حرف‌های گذشته خود را( در دوره مجلس ششم و زمان حیات جبهه مشارکت) تکرار کرد.

نکته جالب توجه اینجا است که اتحاد ملت از یک سو به نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات نقدهای تندی و تیزی نثار می‌کرد و از سوی دیگر اکثر نیروهای آن داوطلب انتخابات مجلس شدند، البته این پایان ماجرا نبود بلکه با کناره‌گیری سه عضو باردیگر اتحاد ملت سوژه رسانه ها شد.

سایه اختلاف در حزب اتحاد ملت

داستان از آنجا آغاز شد که سه تن از اعضای اصلی حزب اتحاد ملت یعنی مهدی شیرزاد، سید فرید موسوی و میترا جلوداری به‌دلیل ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی از عضویت در این حزب اخراج شده‌اند.

علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در واکنش به اینکه تعدادی از اعضای این حزب به‌دلیل ثبت‌نام در انتخابات اخراج شدند، گفت: این خبر صحت ندارد و داخل حزب اتحاد ملت با هیچ کدام از اعضای حزب به‌دلیل ثبت‌نام در انتخابات برخورد و مؤاخذه نشده است چه برسد به اینکه اخراج شوند.

او در حالی خروج نیروهای حزب متبوعش را به بهانه ثبت نام در انتخابات رد می‌کند که یک عضو مستعفی اتحاد ملت از اختلاف در حزب متبوعش خبر می‌دهد، خطی که تاکنون مورد توجه رسانه‌ها و سیاسیون قرار نگرفت. در همین راستا مهدی شیرزاد در حساب کاربری خود در اینستاگرام با انتشار مطلبی ضمن تعریف و تجمید از اتحاد ملت، خروجش از این تشکل به دلیل ثبت نام در انتخابات را رد کرد و نوشت: البته اختلاف نظر در هر حزب سیاسی بسیار طبیعی است! من به دلایلی از اتحاد ملت استعفا داده‌ام، نه قهر کرده‌ام و نه طلب کار هستم. الان هم منتظر بررسی می مانم و پس از آن، در خصوص این موضوع توضیح می دهم.

اعلام کاندیداتوری اکثر نیروهای اتحاد ملت، کناره گیری برخی از آنها از بدنه این تشکیلات سیاسی، موضع گیری های رادیکالی«یاران خاتمی» در انتخابات حاکی از مسیری سختی است که پیش روی «اتحادی ها» قرار دارد. آیا اختلافاتی که ظهور وبروز کرده می‌تواند اتحاد ملت را از حاشیه خارج و وارد متن انتخابات کند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha