توزیع نشای کلوس (کرفس)در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد – ایرنا - رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای تضمین بقای گیاه در خطر انقراض کلوس کوهی (کرفس) امسال ۷۰ هزار عدد نشاء و گیاه‌چه تولید شده بهره‌برداران برای اجرای طرح‌های پایلوت گیاهان دارویی خریداری و کار توزیع آن آغاز شد.

عزت الله سلیمانی روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: به منظور تضمین بقای این گیاه با ارزش در چهار نقطه از استان و هر کدام در سطح یک هکتار ایستگاه پایلوت کلوس به صورت محصور اجرا شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های نه چندان دور (کمتر از ۱۵ سال ) حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رویشگاه طبیعی کلوس در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان و در کوه‌های رنگی استان شامل زردکوه، سبزکوه، سفید کوه و قارون وجود داشت که این مساحت اکنون در اثر برخی عوامل طبیعی مانند آفت‌ها، بیماری‌ها، تغییر اقلیم و برخی عوامل غیرطبیعی مانند دست‌اندازی انسان به سطح چهار تا پنج هزار هکتار کاهش یافته و بقای آن به خطر افتاده است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال‌های اخیر و با انجام قُرُق در رویشگاه طبیعی گیاه کلوس در روستای سرآقاسید کوهرنگ اقدام موثر و قابل توجهی در خصوص حفظ بقای این گیاه انجام شد اما حمله آفت ملخ صحرایی در فصل گُل‌دهی، اجازه به بذر رفتن این گیاه را نداده است.

سلیمانی ادامه داد: اقدام موثر دیگر خرید تضمینی بذرهای موجود در مناطق، تنظیم تفاهم‌نامه با برخی بهره‌برداران برای تولید نشاء و توزیع رایگان در بین جوامع محلی برای ترویج فرهنگ کاشت و تولید این گیاه در جاهای مختلف استان است.

وی یادآور شد: خشکسالی‌های اخیر، تغییر الگوی بارش، حمله آفت‌ها و سوء استفاده سودجویان چهار عامل اصلی بروز خطر نامیمون انقراض این گیاه است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: هرچند اقدامات خوبی در خصوص مبارزه بیوشیمیایی با آفت‌ها، کنترل و تشدید اقدامات حفاظتی انجام شده ولی برای رسیدن به تضمین بقای این گیاه نیاز به یک عزم ملی و تصمیمی فرااستانی همراه با اختصاص بودجه کافی است.

سلیمانی ادامه داد: طبع گرم کلوس، خواص دارویی سرشار برای درمان ناراحتی‌های گوارشی، عجین شدن این گیاه با فرهنگ و ادب سرزمین چهارمحال و بختیاری از جمله عواملی است که سبب شده ارزش ریالی این گیاه زیاد و سودجویان هرسال برای نیل به منافع خود حیات این گیاه را به مخاطره بیندازند.

وی اضافه کرد: امید است با انجام اقدامات یاد شده همچنین راه اندازی ایستگاه‌های پایلوت کلوس به حفظ و بقای این گیاه با ارزش کمک شود.

به گزارش ایرنا، هنوز برخی از مردم عقیده دارند که کلوس" خاصیت فراوان دارویی برای درمان سرماخوردگی، رماتیسم و سرطان دارد و علاوه بر خوراکی ، این عده به عنوان گیاه دارویی از آن استفاده می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان است و بیشتر رویشگاه کلوس در کوهرنگ و بخشی در لردگان پراکنده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha