مهار آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

بیرجند - ایرنا - شعله‌های آتش در پالایشگاه‌ کوچک مقیاس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با تلفیق اطفای حریق هوایی و زمینی در سومین روز حادثه فروکش کرد اما خنک‌سازی مخازن تا ایمن شدن شرایط همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، مدیریت بحران آتش‌سوزی در واحد پتروپالایش منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با گذشت بیش از ۴۸ ساعت ادامه دارد هرچند از شعله‌های سرکش در ۲ روز گذشته خبری نیست.

این مینی پالایشگاه بیش از ۲۲ مخزن داشته که از این تعداد ۱۸ مخزن دارای میعانات گازی بوده و به همین دلیل آتش از یک مخزن بتدریج به سایر مخازن سرایت کرد و در ادامه بر اثر شدت حرارت ناشی از سوختن مواد نفتی انفجارهایی را در پی داشت.

با توجه به گسترش حریق از حوالی ظهر یکشنبه و شرایط مینی پالایشگاه که مخازن حاوی میعانات گازی در حال سوختن بود، تیم‌های امدادی به عقب برگشت داده شدند و ضمن در اولویت قرار گرفتن حفظ جان افراد حاضر در صحنه، اقدامات کنترلی در دستور کار قرار گرفت تا آتش به سایر واحدهای تولیدی در منطقه سرایت نکند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نداشتن خسارت جانی و جلوگیری از سرایت آتش به دیگر واحدهای تولیدی ۲ اقدام مهم در مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بوده است.  

علیرضا عباس‌زاده افزود: اصل عملیات برای اطفای حریق روز اول انجام شد، یعنی کمربند حفاظتی تشکیل و کارهای اولیه برای اطفای حریق انجام شده بود بنابراین زمانی که ضمانت لازم را برای ایمنی جان امدادگران و آتش‌ نشانان داشته باشیم عملیات اطفای حریق را با سرعت بیشتری پیش می‌بریم.

خاموش شدن آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ساعاتی بعد از وقوع حادثه گفت: شرایط آتش‌سوزی در منطقه وارد مرحله‌ای شده که باید اجازه دهیم خودسوزی مخازن انجام شود و به فکر حفظ جان امدادگران و افرادی باشیم که در منطقه حضور دارند.

محمدعلی آخوندی افزود: حریق در یکی از مخازن واحد پتروپالایش منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه (یکشنبه) اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت اما از ساعت حدود ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه استاندار خراسان جنوبی شامگاه یکشنبه اعلام کرد: در ساعات پایانی عصر شاهد فروکش کردن آتش در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بودیم و تقریبا آتش کنترل شده است.

جواد قناعت افزود: آتش‌سوزی صبح یکشنبه از یکی از مخازن مینی پالایشگاه شرکت آذران صنعت مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند شروع شد و در ساعات اولیه در حال مهار شدن بود اما متاسفانه ماهیت میعانات گازی به گونه‌ای است که باعث توسعه آتش می‌شود لذا برای حفظ جان آتش نشانان و تیم‌های امدادی ناچار شدیم که منطقه را تخلیه کنیم تا رعایت فاصله ۵۰۰ متری انجام شود.

همان روز رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشور نیز در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت حادثه آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را جویا شدند.

خاموش شدن آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

همچنین نشست مدیریت بحران حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند عصر یکشنبه به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و بعد از بازدیدهای میدانی و جلسات تصمیم‌گیری مکرر که در صحنه حادثه انجام شده بود، به منظور تدبیر راهکارهای لازم برای اطفای حریق برگزار شد.

تاکید بر حفظ جان نیروهای حاضر در صحنه و ممانعت از انجام هر اقدامی که سلامت افراد را به خطر بیندازد، الزام همه دستگاه‌ها به اینکه تمامی امکانات در اختیار خود را به میدان بیاورند و مدیریت شرایط برای جلوگیری از ادامه آتش سوزی از مباحثی است که در این جلسه عنوان شد.

صبح روز دوم حادثه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، آتش همچنان ادامه دارد اما محدود و کنترل شده است.

محمدعلی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز سه مخزن این واحد به مرحله انفجار نرسیده هرچند بخشی از آنها در آتش سوخته اما بررسی می‌کنیم که این سه مخزن را با فوم سنگین از خطر انفجار نجات دهیم.

وی گفت: علیرغم بزرگ بودن حجم حادثه اما خسارت جانی نداشتیم البته خسارت‌های وارده به کارخانه پس از بررسی کارشناسی و دقیق باید توسط بیمه جبران شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: دود موجود در آسمان ناشی از سوخت هیدروکربن‌های سبک و سنگین، گازهای سمی و شیمیایی خاصی ندارد و مشکلی از لحاظ مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

جلسه ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد و جواد قناعت در این جلسه اعلام کرد که در مرحله کنترل حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هستیم و محموله فوم‌های سنگین برای اطفای حریق در حال انتقال به استان است.

وی همچنین در حاشیه بازدید میدانی از محل حادثه به خبرنگاران گفت: ۱۰ تن پودر خفه کننده آتش "یدید سدیم" بارگیری شده و در حال ورود به استان است همچنین فوم سنگین برای اطفای حریق وارد بیرجند می‌شود.

وزیر کشور نیز بعد از ظهر دوشنبه برای بررسی ابعاد حادثه و روند عملیات اطفای حریق وارد خراسان جنوبی شد و بلافاصله در محل حادثه حضور یافت.

احمد وحیدی در این بازدید میدانی از مسئولان مربوطه درباره این پالایشگاه کوچک مقیاس، نوع سوخت، نحوه شروع آتش‌سوزی و گسترش آن توضیح خواست که پاسخ‌های لازم ارائه شد. نحوه امدادرسانی و اجرای عملیات اطفای حریق از سوی آتش نشانی، هلال احمر، شرکت نفت و دیگر دستگاه‌های مربوطه نیز به صورت میدانی بررسی شد.

پس از آن جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی با حضور وزیر کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بدون حضور خبرنگاران برگزار شد که چهار ساعت و نیم به طول انجامید.

وزیر کشور در حاشیه این جلسه گفت: عملیات اطفای حریق مینی پالایشگاه بیرجند طبق روال در حال انجام است اما ارزیابی‌های ایمنی و علت دقیق حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد که باید در وقت خود رسیدگی شود.

وحیدی با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای بررسی این حادثه وجود دارد اظهار کرد: اولین مسئولیت برعهده بخش خصوصی است که این اتفاق رخ داده سپس در سطح استان با مدیریت بحران زیر نظر استاندار و مشارکت بخش‌های ذیربط که اینجا مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند، موضوع حادثه از ابعاد مختلف بررسی خواهد شد تا دلایل روشن شود.

وی همچنین گفت: نیاز به امکانات بیشتری از قبیل فوم برای خاموش کردن آتش بوده که از جاهای دیگر تامین شده و در راه استان است.

خاموش شدن آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۲ مخزن دیگر مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مشتعل و ۲ مخزن هم در معرض خطر انفجار است.

همزمان با برگزاری این جلسه، مرحله جدید عملیات اطفای حریق واحد تولید هیدروکربن با حضور میدانی و مدیریت مستقیم "محمدحسن نامی" رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آغاز شد.

حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه نیروهای آتش نشان جلسه را ترک کرد و با همه تجهیزات و خودروهای موجود راهی محل آتش سوزی شدند تا عملیات جدیدی را برای اطفای حریق از فاصله نزدیک‌تر به مخازن آتش گرفته شروع کنند.

استاندار خراسان جنوبی ساعتی بعد در گفت و گو با بخش خبری شبکه خاوران از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: براساس تصمیمات ستاد مدیریت بحران استان با حضور وزیر کشور، عملیات مهار آتش در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از ۲ جبهه در حال انجام است.

عملیات اطفای حریق به فرماندهی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در فاصله نزدیک با کانون حادثه تا حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به طول انجامید که در مرحله اول آتش خاموش شد اما کمتر از ساعتی بعد همچنان که نیروهای آتش نشان مشغول ایمن سازی و پاکسازی محل بودند، دوباره آتش از یک مخزن شعله‌ور شد و با شدت بیشتری شروع به سوختن کرد.

خاموش شدن آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

از همین رو مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی صبح امروز (سه‌شنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: با شعله‌ور شدن مجدد آتش از شب گذشته در یکی از مخازن مواد سوختی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، عملیات اطفای حریق در سومین روز حادثه ادامه دارد.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر بقیه مخازن خاموش و کانون آتش در یک مخزن است اعلام کرد که در پایان شب گذشته جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار و مقرر شد از صبح امروز برنامه عملیاتی دیگری را به صورت تلفیقی با اطفای حریق هوایی با توجه به رسیدن محموله فوم سنگین و پودر یدید سدیم به استان در دستور کار قرار دهیم.

عملیات اطفای حریق هوایی و زمینی حوالی ساعت هفت امروز با حضور میدانی استاندار خراسان جنوبی و مسئولان مرتبط انجام شد که در این عملیات ضمن اینکه خودروهای آتش نشانی مشغول پاشیدن آب و فوم روی مخازن درگیر آتش بودند به طور همزمان بالگرد نیز پودرهای اطفای حریق که از تهران ارسال شده بود را از بالا روی آتش ریخت و موفقیت آمیز بوده است.

با این وجود احتمال شعله‌ور شدن مجدد آتش وجود دارد و استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: عملیات خنک‌سازی مخازن مینی‌ پالایشگاه بیرجند ادامه دارد تا دوباره شاهد شعله‌ور شدن آتش نباشیم.

جواد قناعت افزود: از حدود ساعت هفت صبح امروز عملیات مهار آتش مانند شب گذشته از ۲ طرف و با ریختن فوم آغاز شد که خوشبختانه شاهد اطفای کامل حریق هستیم اما احتمال شعله‌ور شدن مجدد وجود دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از حریق دوباره در کنار خنک‌سازی مخازن که تا ساعات آینده ادامه دارد، پودرهای سدیم نیز آماده شده است تا داخل مخازن انداخته شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز هر اتفاقی اندیشیده شده است گفت: دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از بروز حادثه در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی در آماده باش کامل هستند.

با توجه به مدیریت شرایط، این حادثه خسارت جانی نداشت و فقط یک نفر روز اول به صورت سرپایی توسط اورژانس مداوا شد.

پالایشگاه کوچک مقیاس تولید هیدروکربن سبک و سنگین متعلق به بخش خصوصی است که خط اول آن شهریور ۱۴۰۱ نصب شد و بهمن سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

همچنین مسئولان استان اعلام کردند برای حدود ۱۲۰ نفر از کارگران این مجموعه با همکاری سرمایه‌گذار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیمه تامین اجتماعی پیگیری‌های لازم درخصوص بیمه بیکاری در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha