اعتراض بولیوی به تجاری‌سازی مبارزه با تغییرات اقلیمی

تهران- ایرنا- نماینده بولیوی در بیست‌وهشتمین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد موسوم به «کاپ ۲۸»، تجاری‌سازی زیست‌محیطی مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، دیِگو پاچِکو (Diego Pacheco) مدیرکل سیاست خارجی معاونت ریاست جمهوری بولیوی اعلام کرد: بولیوی اجرای سازوکارهایی که مبتنی بر تجاری‌سازی و بازار کربن نیست را راه‌حل اصلی برای مقابله با بحران جهانی آب‌وهوایی می‌داند.

این مقام بولیویایی تصریح کرد که در این دور نشست کاپ ۲۸، «فشار شدیدی از سوی کشورهای توسعه‌یافته برای حذف اصول برابری و مسئولیت‌های مشترک اما متمایزی وجود دارد که به موجب آن، این کشورها موظف هستند در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مبارزه با بحران اقلیمی و همچنین تخصیص منابع مالی و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه پیشگام شوند».

کشورهای جنوب ادعا می‌کنند که تامین مالی وعده داده شده برای فراهم آوردن فناوری مقابله با مشکلات ناشی از بحران آب‌وهوایی از سوی کشورهای توسعه‌یافته وجود نداشته است.

پاچکو خاطرنشان کرد: نتایج کاپ ۲۸ باید به راه‌حل جهانی برای بحران آب‌وهوایی پاسخ دهد و از تلاش‌های بیشتری حمایت کند تا کشورهای توسعه یافته به تعهدات آب‌وهوایی خود عمل کنند.

کاپ ۲۸ از اول دسامبر (۱۰ آذر) در دبی، امارات متحده عربی آغاز شده و قرار است امروز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) به پایان برسد.

یکی از موضوعات محوری مربوط به توافق همه کشورها در مورد نخستین ارزیابی از اجرای توافقنامه پاریس است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.

این نشست همچنین وضعیت جهانی از نظر حفاظت از آب‌وهوا و پیشرفت‌های حاصل شده تا به امروز و همچنین توافق‌نامه‌های ایجاد شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را ارزیابی می‌کند.

اولین دوره برگزاری این کنفرانس به اواسط دهه ۹۰ باز می‌گردد که در آن، مذاکره بر سر پروتکل کیوتو برای ایجاد تعهدات الزام‌آور قانونی برای کشورهای توسعه‌یافته در حوزه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد تاکید قرار گرفت و تاکنون ۲۷ دوره از این کنفرانس برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha