موفقیت ۳۵ درصدی درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان/ تولد ۷۲۰ نوزاد به روش IVF

زاهدان- ایرنا- مادران نابارور سیستان و بلوچستانی که برای شنیدن صدای فرزند مجبور به مراجعه به سایر استانها برای درمان بودند هم اکنون با تاسیس مرکز درمان ناباروری در زاهدان این انتظار آنان به پایان رسیده و تا کنون ۷۲۰ مادر به آرزوی دیرین خود رسیدند.

به گزارش ایرنا، ناباروری قصه تلخ خیلی از زوج‌های جوان بویژه در سیستان و بلوچستان است که ازدواج‌های فامیلی یکی از علل اصلی آن به شمار می‌رود، موضوعی که جوانب زندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ناباروری یکی از علل مؤثر در تحولات جمعیتی است و متأثر از متغیرهایی همچون سبک زندگی و یا اختلالات ژنتیکی رخ می‌دهد که یکی از مهمترین عوامل ناباروری، بحث سبک زندگی است که باعث بروز اختلالات جنسی هم در زنان و هم مردان می‌شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

موضوع ناباروری هنگامی برای زوج ها تعریف می‌شود که پس از یک سال تلاش برای فرزندآوری، بارداری حاصل نشده باشد؛ البته این میزان برای زن‌ها در رنج سنی ۳۰ تا ۳۵ سال برابر با ۶ ماه است.

مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان اولین مرکز دولتی در سیستان و بلوچستان خدمات ویژه‌ای به مراجعان ارائه می‌دهد که این موضوع بخش بزرگی از مشکل زوج‌ها را برطرف کرده است

در دهه‌های اخیر ایجاد مراکز درمان ناباروری بارقه امید را در دل بسیاری از زوج‌های نابارور که سال‌ها در حسرت فرزند دار شدن بوده‌اند، ایجاد کرده؛ اما متأسفانه هزینه‌های بالای درمان ناباروری زوج‌ها را از ادامه روند درمان منصرف می‌کند.

مسافت طولانی تا مراکز موجود در کشور و بالابودن هزینه‌ها ایاب و ذهاب و درمان مشکلات زیادی را برای پیگیری مراحل درمان برای مردم سیستان و بلوچستان ایجاد کرده بوده تا اینکه مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان به‌عنوان اولین مرکز درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان با هدف توزیع و ارائه خدمات درمان ناباروری با پشتیبانی وزارت بهداشت و همت دانشگاه علوم پزشکی در زاهدان از پنج سال گذشته افتتاح و زحمات متخصصان حوزه درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان به ثمر نشست.

اکنون افرادی که مشکل ناباروری دارند نیاز به مراجعه به استان‌های دیگر برای درمان ندارند و تمامی مراحل درمان آنها در مرکز درمان ناباروری مولود در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) انجام می‌شود.

مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان اولین مرکز دولتی در سیستان و بلوچستان خدمات ویژه‌ای به مراجعان ارائه می‌دهد که این موضوع بخش بزرگی از مشکل زوج‌ها را برطرف کرده تا به آرزوی دیرینه خود برسند.

موفقیت ۳۵ درصدی درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان/ تولد ۷۲۰ نوزاد به روش IVF

روزنه امیدبخش مادران نابارور در سیستان و بلوچستان

یکی از زوج‌های حاضر در مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان با بیان اینکه ۱۴ سال از ازدواجشان می‌گذرد، اظهارکرد: ۲ سال بعد از ازدواجمان بود که تصمیم گرفتیم به جمع خانوادگی‌مان رنگ ببخشیم؛ اما متوجه شدیم بچه‌دار نمی‌شویم پس از مراجعه زیاد به پزشکان مختلف در برخی از شهرها و انجام ۲ بار آی‌وی‌اف ناموفق، امیدمان را از دست دادیم؛ چون هزینه رفت‌وآمد به دیگر شهرستان‌ها مانند تهران و یزد برای ما امکان‌پذیر نبود.

سحر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: صحبت کردن در این باره بین خانواده و فامیل برایم سخت بود هرگاه کسی در مورد اینکه چرا بچه‌دار نمی‌شوم از من سوال می‌پرسید بغض می‌کردم؛ چون در کل فامیل چنین تجربه‌ای نداشتیم.

وی ادامه داد: همسرم مدام از سوی فامیل زخم زبان می‌شنید و بارها اطرافیانش گفته بودند اگر همسرت مشکل دارد و بچه‌دار نمی‌شود حق طبیعی توست که مجدد ازدواج کنی به همین دلیل ارتباطمان را با یک سری افراد محدود کرده بودیم.

به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان که خیلی‌ها رنج ناباروری می‌کشیدند، شاهد راه‌اندازی کلینیک درمان ناباروری شدیم، مرکزی که به خانه امید بسیاری تبدیل و باعث شد طعم مادر شدن را بچشند

این بانوی زاهدانی بیان کرد: سال ۱۳۹۷ که مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان افتتاح شد همسرم بارها اصرار کرد که برای درمان به این مرکز مراجعه کنیم؛ اما هر بار از این موضوع فرار می‌کردم شرایط خوبی از نظر روحی نداشتم و ترس اینکه این بار هم بدنم به درمان جواب ندهد هر روز عذابم می‌داد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ با مراجعه به مرکز ناباروری رضایت دادم تا اینکه بعد از سه بار درمان به روش IVF بالاخره پس از سال‌ها چشم انتظاری بهمن ماه سال گذشته باردار شدم و پس از ۱۴ سال زندگی مشترک چشم انتظاری ما به پایان رسید و اکنون فرزندم در صحت و سلامتی کامل به دنیا آمده است.

یکی دیگر از بانوان اهل سنت زاهدان نیز بیان کرد: مادر بودن آرزوی ۱۳ ساله‌ام بود که بالاخره بعد از پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان به واقعیت تبدیل شد، آرزویی که نه تنها خواسته قلبی من و عاملی مهم برای پیگیری یک هدف بزرگ به نام داشتن فرزندی دلبند بود، بلکه در این سال‌ها افراد زیادی را می‌دیدیم که هدفشان با من مشترک بود.

ذلیخا شه بخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خواسته‌ای بزرگ و زیبا که هر کسی به دلیلی از دستیابی به آن بازمانده بود و باید مراحل درمان را طی می‌کرد، برخی در زادگاه خود با پزشکانی که خیلی وقت‌ها ناامیدشان می‌کردند به درمانشان ادامه می‌دادند و خیلی‌ها هم که توان مالی داشتند به شهرها و مراکز بزرگ برای درمان ناباروری مراجعه می‌کردند تا اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان که خیلی‌ها رنج ناباروری می‌کشیدند، شاهد راه‌اندازی کلینیک درمان ناباروری شدیم، مرکزی که به خانه امید بسیاری تبدیل و باعث شد طعم مادر شدن را بچشند.

وی اظهار کرد: پس از مراجعه به مرکز ناباروری مولود زاهدان بعد از ۱۳ سال به روش IVF که یکی از علوم پیشرفته پزشکی در سیستان و بلوچستان است به آرزوی قشنگ مادر شدن دست یافتم، و توصیه من به تمام زوج‌هایی که در انتظار شنیدن صدای فرزندی هستند مراجعه به این مرکز است تا زندگی‌شان رنگ بگیرد.

بیشتر بخوانید:

۶۰۰ زوج نابارور در سیستان و بلوچستان تحت درمان بیمه سلامت هستند

بیش‌از ۲ هزار زوج به مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان مراجعه کردند

فیلم|رویش امید در زندگی زوج‌های نابارور سیستان و بلوچستان

موفقیت ۳۵ درصدی درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان/ تولد ۷۲۰ نوزاد به روش IVF

مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی ابن ابیطالب، قطب آموزشی درمان ناباروری

رئیس مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) اظهار کرد: مرکز درمان ناباروری مولود یکی از موفق‌ترین مراکز درمان ناباروری در کشور است که بالای ۵۰ درصد از مراجعه کنندگان آی‌وی‌اف های آنها موفق بوده است.

مرضیه قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: اکنون با توجه به فوق‌تخصص‌هایی که در این مرکز درمان ناباروری حضور دارند این مرکز به عنوان قطب آموزشی مورد تایید قرار گرفته و متخصصان زنان در این مرکز آموزش سطح ۲ را می‌بینند.

وی تصریح کرد: نوبت‌های پذیرش این مرکز تا ۲ ماه دیگر پر شده چرا که نه تنها از زاهدان بلکه از سایر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین استان‌های همجوار و حتی گرگان نیز مراجعه کننده داریم.

چهار فولوشیپ نازایی در مرکز ناباروری مولود زاهدان فعالیت دارند که هر روز یکی از آنها برای ویزیت بیماران در این مرکز مستقر و روزانه ۷۰ بیمار را ویزیت می‌کند

رئیس مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) با اشاره به اینکه از کشورهای دیگر نیز برای درمان ناباروری به این مرکز مراجعه می‌کنند گفت: برای اتباع خارجی که برای درمان ناباروری به مرکز زاهدان مراجعه می‌کنند از سوی کلینیک ناباروری پیگیری‌های لازم برای مجوز اقامت آنها از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی برای سه ماه تا پایان دوره درمان گرفته می‌شود تا افرادی که در سیکل درمان قرار دارند بدون دغدغه در زاهدان بمانند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چهار فولوشیپ نازایی در مرکز ناباروری مولود فعالیت دارند که هر روز یکی از آنها برای ویزیت بیماران در این مرکز مستقر و روزانه ۷۰ بیمار را ویزیت می‌کند.

قاسمی عنوان کرد: از ابتدای افتتاح این کلینیک که پنج سال از آن می‌گذرد تاکنون ۷۲۰ نوزاد به روش درمان ناباروری IVF متولد شده‌اند که ۳۵ درصد از آن موفق بوده، همچنین ۱۰ ها مادر دیگر نیز در انتظار تولد نوزاد خود هستند.

وی بیان کرد: در کلینیک مرکز ناباروری مولود خدمات ناباروری زیر نظر متخصصان رشته‌های زنان اورولوژی، آزمایشگاه و جنین شناسی انجام می‌شود و بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند ابتدا ارزیابی شده تا مشکل آنها پیدا و سپس درمان آنها شروع خواهد شد.

رئیس مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) گفت: کشت و نمونه‌برداری در اتاق عمل موجود در همین کلینیک انجام می‌شود؛ چون این یک اقدام سرپایی است، بیماران نیاز به یک استراحت نسبی دارند و نیاز به استراحت مطلق در ۹ ماه بارداری نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha