طرح یاریگران زندگی در ۲۶۰ روستای چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

شهرکرد-ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: طرح یاریگران زندگی در ۲۶۰ روستای این استان با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آگاه‌سازی مردم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن حسین‌میرزایی روز سه‌شنبه در نشست کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: طرح یاریگران روستا یک طرح ملی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آگاه‌سازی مردم و صیانت از بنیان خانواده تعریف و در حال اجرا است.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در حوزه مواد مخدر اظهار داشت: اجرای طرح یاریگران روستا و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مدرسه‌ها با اولویت مدارس ابتدایی از جمله برنامه‌های مهمی است که اجرای آن به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگی، آموزش و پرورش، فرمانداری و دهیاری‌ها نیازمند است.

حسین‌میرزایی با تاکید بر ضرورت به تهیه و تدوین یک برنامه و طرح برای پیشگیری و فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری مصرف مواد مخدر با اولویت دانش‌آموزان ابتدایی از سوی آموزش و پرورش افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید در سنین ابتدایی انجام شود.

وی اظهار داشت: پیشگیری و صیانت از معتادان بهبودیافته، از مهمترین اقدامات برای ماندگاری معتادان بهبود یافته است که نیازمند کار فرهنگی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و فضای مجازی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر گفت: آگاه‌سازی نسل نوجوان و جوان یک راهکار برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی است.

حسین‌میرزایی بر ضرورت همکاری دستگاه‌های مسوول در امر ایجاد اشتغال و افزایش ارائه آموزش‌های مهارتی به معتادان بهبود یافته، خانواده زندانیان و همچنین زندانیان تاکید کرد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ (معتادان متجاهر) در چهارمحال و بختیاری از جمله دیگر ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه جدی شود.

به گفته حسین میرزایی، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شده است و همچنین مکانی نیز برای راه اندازی این مرکز پیش‌بینی شده است که در صورت واگذار شدن این مکان اعتبارات جدید نیز برای راه‌اندازی این مرکز از سوی وزارت کشور اختصاص داده می‌شود.

تسهیلات اشتغالزایی به ۱۶۰ زندانی جرائم مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

معاون اداره کل زندان‌ها و اقدمات تامینی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۰ زندانی جرایم مواد مخدر در استان از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شده‌اند.

سید حسین عبدالله‌زاده افزود: در این مدت بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب ماده ۱۶ و ماده ۱۸ به زندانیان مواد مخدر پراخت شده است و با پرداخت این تسهیلات بازگشت دریافت‌کنندگان تسهیلات به زندان و چرخه مصرف موادمخدر به صفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌گذشته تاکنون ۲۶۰ زندانی جرایم موادمخدر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند، افزود: در این مدت ۳۰خانواده زندانیان جرایم مواد مخدر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی و از این شمار ۱۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

به گفته وی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که این راه باید از مدارس ابتدایی آغاز شود.

اجرای طرح یاریگران زندگی در سه روستا

معاون فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم اکنون طرح یاریگران روستا در سه روستا از شهرستان کیار، بروجن و خانمیرزا آغاز شده است، گفت: اجرای این طرح به همکاری فرمانداری‌ها و دهیاریها نیاز دارد.

فاطمه آقابزرگی افزود: با اجرای طرح یاریگران زندگی در روستا، زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خصوص اعتیاد در مناطق روستایی با اولویت مناطق دور افتاده فراهم می‌شود.

شورای یاریگران؛ لازمه اجرای طرح یاریگران روستا

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح یاریگران روستا نیاز به تشکیل شورای یاریگران دارد.

سیروس میرزایی اضافه کرد: با اجرای طرح یاریگران روستا زمینه توانمندسازی مردم در مقابل آسیب‌های اجتماعی، افزایش شادی و نشاط و غنی سازی اوقات فراغت مردم روستا فراهم می‌شود.

وی افزود : با اجرای طرح یاریگران روستا، از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری، گفتمان‌سازی اجتماعی، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی و عمومی سازی مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

معاون آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: برای افزایش مهارت زندانیان به خصوص زندانیان جرایم مواد مخدر و همچنین افرادی که در کمپ‌ها برای ترک بستری هستند، دوره‌های آموزش فنی وحرفه ای برگزار می‌شود.

فاطمه کیانی افزود: در سال‌جاری ۱۸۰ خانواده زندانیان جرایم مواد مخدر و ۳۰۰ زندانی جرایم مواد مخدر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha