پودر ماهی؛ راهکار جایگزین نهاده‌های دامی در مواجهه با کمبود آب

زاهدان- ایرنا- تولید علوفه از طریق کشت آبی در حالی فشار زیادی بر بحران آب کشور وارد می‌کند که برای کمک به کمبود آب یکی از منابع طبیعی پروتئین مورد استفاده در خوراک دام و طیور پودر ماهی است.

به گزارش ایرنا، صنعت دامپروری در حالی یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین صنایع بر روی کره زمین است که واحدهای پرواربندی و پرورش دام و طیور زیادی در کشور بویژه سیستان و بلوچستان وجود دارد.

در این بین توجه کردن به تغذیه دام و طیور بسیار حائز اهمیت بوده چرا که کیفیت و مرغوبیت محصول تولیدی به آن بستگی داشته؛ بنابراین تولیدکنندگان نمی‌توانند هر نوع خوراکی را در اختیار حیوانات بگذارند چرا که سلامت و بازدهی دام و طیور مهم است.

با این وجود چون تغذیه مهمترین امر در پرورش دام و طیور است و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه تولید را شامل می‌شود.

مراتع یکی از مهمترین منابع تولید خوراک دام و طیور به شمار می‌روند اما چون تولید علوفه از طریق کشت آبی فشار زیادی بر بحران آب کشور وارد می‌کند و با توجه به افزایش دامپروری و مرغداری‌ها این فشار بیشتر می‌شود در نتیجه برای کمک به بحران کمبود آب باید به فکر منابع غذایی غیر مرتعی دام و طیور باشیم که یکی از منابع طبیعی پروتئین، مورد استفاده در خوراک دام و طیور پودر ماهی است.

از بین نهاده‌های دامی پودر ماهی با کاربرد فراوانی که در صنعت غذایی دام، طیور و آبزیان دارد یکی از مهمترین و بهترین غذاها با ارزش غذایی بالا است.

تولید پودر ماهی در اکثر نقاط جهان که به دریا متصل بوده انجام می‌شود در ایران هم به دلیل وجود دریای عمان و دریای خلیج فارس تولید این محصول بسیار زیاد است و یکی از دلایل اصلی که پودر ماهی را به نسبت سایر مواد غذایی تفکیک می‌کند نوع چربی موجود در آن هست که دارای اسید چرب اشباع نشده با نام اسید چرب امگا سه بوده و باعث تقویت بدن دام می‌شود.

پودر ماهی؛ راهکار جایگزین نهاده‌های دامی در مواجه با کمبود آب

تولید سالانه ۱۰ هزار تن پودر ماهی در کنارک

مدیر جهاد کشاورزی کنارک با بیان اینکه پودر ماهی در تامین جیره‌های غذایی دام و طیور نقش بسزایی دارد، افزود: ماهی‌ها به دلیل وجود ویتامین بالا، نوعی خاصیت مکمل و پروتئینی در تولید تقویت کننده‌های دام و طیور دارند.

عیسی قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در صنعت دام طیور استفاده از این نوع محصولات حتمی است؛ زیرا باید از رفع نیاز بدنی حیوانات به مکمل و پروتئین اطمینان حاصل کرد.

وی اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن پودر ماهی در کنارک تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و در حال حاضر پنج واحد تولید کننده پودر ماهی در این شهرستان وجود دارد که زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۸۰ نفر از بومیان منطقه را فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی ۲ واحد جدید تولید پودر ماهی با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۷۰ درصد در کنارک در دست ساخت است.

قاضی بیان کرد: فعالیت‌های صید و صیادی و صنایع تبدیلی و غذایی وابسته به شیلات بیشترین سهم در اشتغال مردم شهرستان کنارک داشته و افزون بر ۶۰درصد جمعیت شاغل شهرستان در این حرفه مستقیم مشغول بکار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha