۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85320319
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل حفاظت از آثار شاخص باستانی مسجدسلیمان است

اهواز- ایرنا - مسئول انجمن حامیان میراث جاوید در مسجدسلیمان با اشاره به تخریب گورستان تاریخی برد نشانده به دست غارتگران بیان کرد: کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل برای حفاظت از آثار شاخص میراث فرهنگی و باستانی در مسجدسلیمان است.

زیبا صالحی سه شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که سه اثر شاخص مسجد سلیمان شامل "کلگه زرین"، "معبد تاریخی برد نشانده" و "سرمسجد" از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار هستند افزود: همه این آثارباستانی در معرض خطرتخریب و یا غارت قرار دارند ولی "گورستان برد نشانده" به واسطه اینکه خارج از شهر قرار دارد و نیروی مراقبتی برای آن تعیین نشده، مورد تخریب و غارت قرار گرفته است.

وی افزود: گورستان تاریخی برد نشانده در پایین محوطه معبد برد نشانده قرار دارد، این معبد نیز یکی از بزرگ ‌ترین معابد دوره اشکانی است و از این نظر جز معدود آثار میراث فرهنگی است که می توان با مطالعه معماری و اشیاء به دست آمده از این دوره اطلاعات ارزشمندی را به دست آورد.

این کارشناس حوزه باستان شناسی با اشاره به اینکه این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: حفاری‌های غیر مجاز آثار تاریخی طی سال های اخیر در شهرستان مسجد سلیمان افزایش یافته است.

صالحی با بیان اینکه محوطه معبد برد نشانده جز آثار شاخص شهرستان مسجدسلیمان و میراث ملی محسوب می شود افزود: حفاظت و نگهداری از این آثار باستانی همواره باید مورد توجه قرار داشته تا کمتر شاهد تخریب و دستبرد به این آثار باشیم.

وی یادآورشد: این مکان تاریخی در مقالات و موضوع پایان نامه‌های خارجی و همچنین مطالعات پژوهشگران در ادوار مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول انجمن حامیان میراث جاوید در مسجدسلیمان تصریح کرد: این درحالی است که متاسفانه اهمیت محوطه تاریخی بردنشان در استان مورد توجه قرار نگرفته و همین موضوع زمینه برخی سوء استفاده ها برای تخریب گورستان های آن را فراهم کرده است.

معبد سرمسجد، معبد بردنشانده، تپه باستانی کلگه زرین، تپه باستانی گلگیر و شیرسنگی‌ها از جمله آثار باستانی مسجد سلیمان محسوب می‌شوند. همچنین از مناطق نمونه گردشگری و طبیعی مسجدسلیمان نیز می‌توان به تاراز، روستای سوسن سرخاب، منطقه حفاظت‌شده شیمبار، پارک جنگلی و سد تفریحی تمبی،چشمه‌های آب گرم گُل‌گیر، جزیره کوشک و چم‌آسیاب اشاره کرد.

کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل حفاظت از آثار شاخص باستانی مسجدسلیمان است

کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل حفاظت از آثار شاخص باستانی مسجدسلیمان است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha