تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

تهران- ایرنا- پرتلاش‌ترین روزهای آموزش عالی رسید و هفته پژوهش ۱۴۰۲ با برنامه‌های متنوع و مختلف در حالی برگزار شد که برخی دانشگاه‌ها هنوز به مناسبت روز دانشجو میزبان مسئولان و سخنرانی‌هایی بودند که بیش از قبل فضای دانشگاه ها را پرنشاط کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اولین روز از هفته گذشته (شنبه، ۱۸ آذر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه و به مناسبت روز دانشجو همراه بود. البته وزیر علوم به تنهایی در این مراسم حاضر نشد و از معاونان خود شامل معاون پژوهشی، معاون فناوری، معاون فرهنگی، معاون آموزشی و شماری از مدیران کل این وزارتخانه نیز خواست تا به این مراسم بیایند و در صورتی که دانشجویان سوالی دارند به سوالات آنان پاسخ دهند.

مراسمی پرشور که از حوالی ساعت ۱۴ آغاز شد و تا بعد از غروب ادامه داشت و بیشتر از وزیر، دانشجویان، نمایندگان تشکل‌های مختلف، انجمن‌های علمی در آن سخن گفتند و سوال پرسیدند. وزیر علوم نیز به این سوالات پاسخ داد و سعی کرد دغدغه‌های دانشجویان را در مورد موضوعات مختلف رفع کند. اما چنانکه روال این نوع سخنرانی‌ها و نشست‌های دانشجویی است، بیش از سخنان منطقی دانشجویی صداهای بلند در سالن شنیده می‌شد و گاه حتی گله و شکایت یکی از تشکل‌ها از تشکلی دیگر و غیره.

گزارشی از حضور وزیر علوم در این مراسم را اینجا بخوانید.

هفته پژوهش و اولین روز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

هفته پژوهش نیز از دومین روز این هفته و با زدن زنگ پژوهش در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد. همچنین مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز همزمان در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گرد آمدند و در مورد بهبود رابطه ارتباط با صنعت دانشگاه‌های مختلف با هم رایزنی کردند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهم‌آیی حاضر شد و گفت: وقتی آمار را مرور می کنیم، می بینیم هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم. در تولید مقالات علمی به رتبه های ۱۵ و ۱۷ رسیده ایم، ولی در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۲۲ را داریم یا نسبت پژوهش‌های تقاضامحور به کل پژوهش های دانشگاه ها کمتر از ۲ درصد است. بنابراین هنوز مشارکت بخش صنعت و انجام پژوهش های تقاضامحور با نقطه مطلوب و نیاز جامعه و صنعت فاصله دارد.

بابک نگاهداری درباره دلیل این امر بیان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه در چند سطح باید تحلیل شود، مولفه اصلی پیشران حکمرانی تا سال ۲۰۵۰ حتما علم و فناوری است و نهاد رهبر و راهبر نهاد علم است. ارتباط با صنعت و دانشگاه در سطح حکمرانی شکل می گیرد، نظام صنعتی باید در کلان‌رویکرد حکمرانی با نظام کلان اقتصادی هماهنگ و همسان شود.

در سطح میانی حکمرانی به دو نهاد صنعت و دانشگاه مرتبط و به نهادسازی هایی در این ارتباط نیاز است‌. همچنین مشکلات دیگری وجود دارد؛ مالکیت فکری و معنوی جایگاه لازم خود را نیافته و برای بازار یابی تولیدات فناوری دانشگاه ها هم مشکل داریم، تامین ریسک پژوهش مشکل دارد که دلیل آن نداشتن متولی مشخص است و کنشگران دانشگاه و صنعت مهارت لازم را برای رفع این مشکلات ندارند که باید برای آموزش آیت بخش اقدام کنیم.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار نیز به عنوان یکی دیگر رویدادهای هفته پژوهش در دومین روز از این هفته آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه هر روز از ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان بود. در این نمایشگاه در فضایی به مساحل ۱۰ هزار متر مربع، تعداد ۲ هزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری به نمایش گذاشته شده است. این محصولات در حوزه‌های مختلف است که در حوزه فناوری زیستی ۴۸۶ محصول، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت‌افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری‌های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد، هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه‌ها ۵۱ محصول جدید در نمایشگاه ارایه می‌شود.

همچنین از مجموع ۲ هزار و ۸۸ فناوری، هزار و ۴۵۰ فناوری متعلق به دانشگاه ها، ۲۱۳ فناوری متعلق به پژوهشگاه‌ها، ۲۰۶ فناوری متعلق به پارک‌های علم و فناوری، ۱۳۴ فناوری متعلق به مراکز رشد و ۴۵ فناوری متعلق به سایر سازمان‌هاست. از این تعداد ۵۷ محصول در مرحله ارزیابی برای رونمایی است و در آغاز به کار نمایشگاه ۲۸ محصول فناورانه جدید توسط وزیر علوم و دیگر مقامات حاضر در نمایشگاه رونمایی شد.

گزارشی از نمایشگاه را اینجا بخوانید.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر/ جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

سومین روز از هفته (سه شنبه، ۲۱ آذر) پژوهش نیز با برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران همراه بود که در دانشگاه شهید بهشتی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای شماری از دانشگاه‌ها، موسسات و معاونان پژوهشی دستگاه‌های مختلف برگزار شد. در این مراسم از ۵۰ پژوهشگر برگزیده، ۱۲ فناور برگزیده، ۳ نشریه برتر، ۴ انجمن علمی برتر، همچنین از ۴ نفر از روسای دانشگاه‌ها و ۴ استاندار حامی پژوهش و فناوری تقدیر شد.

گزارشی از این مراسم را اینجا بخوانید.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

همچنین آیین اختتامیه هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز عصر روز سه شنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد و در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه تهران و معاون پژوهشی وزارت علوم برگزیده ها قدردانی شدند.

گزارشی از این مراسم را اینجا بخوانید.

تدوین بسته سیاستی دانشگاه‌ها در انتخابات ۱۴۰۲

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم خبر داد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و نقش مهم دانشگاه ها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه و ارتقای مشارکت سیاسی، «بسته سیاستی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» تدوین شد.

رشید جعفرپور افزود: این بسته سیاستی جهت راهبری فعالیت های سیاسی دانشگاهیان بر اساس راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت» آماده شده است.

وی یادآور شد: بر اساس این بسته سیاستی؛ تعمیق بصیرت سیاسی، تامین مشارکت حداکثری، زمینه سازی رقابت سالم، گسترش عدالت انتخاباتی، افزایش عقلانیت در رفتار انتخاباتی و ارتقای سواد فضای مجازی دانشگاهیان در زمینه انتخابات در بسترهای نشست، کارگاه، تریبون آزاد، کرسی آزاداندیشی، نشریات، همایش، سخنرانی، فضای مجازی و نقد و نظریه پردازی انجام می گیرد.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: همچنین در این بسته سیاستی به حمایت حداکثری از تشکل ها و فعالیت های سیاسی تشکل های دانشجویی و اساتید در چارچوب قوانین و مقررات تاکید شده است.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

انتصاب سرپرست جدید دانشگاه فردوسی مشهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور حکمی مسعود میرزایی شهرابی، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب کرد. محمدعلی زلفی گل، در این حکم خطاب به میرزایی شهرابی تاکید کرد: انتظار می رود با اتکاء به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان ، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیّرین و واقفین را جهت تحقق سیاست ها و برنامه های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش محور، پژوهش آموزش محور، مهارت افزایی، کار آفرینی، فرهنگ سازی کارتیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

وزیر علوم در نامه جداگانه ای از خدمات احد ضابط رییس پیشین دانشگاه فردوسی مشهد در زمان تصدی مدیریت این دانشگاه قدردانی کرد.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

رونمایی از کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» با حضور وزیر علوم

همزمان با هفته پژوهش و فناوری از کتاب «دربارۀ گونه علمی زبان فارسی» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز نشر دانشگاهی رونمایی شد. محمدعلی زلفی‌گل عصر سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» اظهار داشت: نتیجه یک عمر زحمت عالمان و دانشمندان در کتاب متجلی می‌شود. وقتی یک کتاب را که حاصل عمر یک انسان عالم و دانشمند است مطالعه می‌کنیم، گویی تمام حاصل عمر آن شخص در دسترس ما قرار دارد.

وی افزود: هر مقدار که مقالات علمی و کتاب‌های اصیل و یافته‌های بیشتری خوانده شود، انسان به همان نسبت از جاری شدن ثمرات آن زندگی‌ها در وجود خود برخورداری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بر خود واجب می‌دانم که نزد تمامی استادان بنشینم و از تجربیات آنها بیاموزم و استفاده کنم، چراکه تجربۀ هر استاد به یک مسئول کمک می‌کند تا تصمیمی بگیرد که هم در جهت منافع علمی کشور باشد و هم احساس رضایت بیشتری به سبب خدمت صورت‌گرفته ایجاد شود. مرکز نشر دانشگاهی باید عهده‌دار مدیریت مجلات علمی کشور شود و استانداردهای علمی صحیح برای انتشار آنها بگذارد. هم‌اکنون به سبب اینکه هر دانشگاه و مرکز علمی انتشارات خود را دارد، چنین استانداردهایی نهادینه نشده است.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

تاکید وزیر علوم بر چابک‌سازی در برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نشست روش‌های تدوین و اجرای اسناد راهبردی در آموزش عالی بر ضرورت توجه به چابک‌سازی در تدوین و اجرای اسناد راهبردی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد.

محمدعلی زلفی‌گل، اظهار داشت: هر ساله روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری را ارزیابی می‌کنیم و از بین آنها ۱۰ رئیس دانشگاه، ۲ رئیس پارک و ۲ رئیس پژوهشگاه را به عنوان برتر معرفی و نشان سرو اهدا می‌کنیم و همواره ارزیابی مستمری از رؤسای موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

وی گفت: تقاضا دارم در تدوین برنامه‌ها به احکام بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه عنایت ویژه‌ای کنید؛ زیرا دانشگاه‌ها بر اساس احکام این برنامه ارزیابی خواهند شد. در تدوین برنامه‌ها طبیعی است که نیازهای منطقه، شهر و کشور خود را مدنظر قرار دهید و آسیب‌شناسی کنید.

وزیر علوم با بیان اینکه با تعدد نیازها و منابع محدود مواجه هستیم، تصریح کرد: همواره تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم و مشکلات خاصی از نظر منابع داریم و در این راستا مجبور هستیم که اولویت‌بندی کنیم.

زلفی گل یادآور شد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناور پنج اولویت راهبردی را در دستور کار قرار دادیم؛ مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش با برون داد هدفمند، فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است. اولویت‌بندی و توجه به امکانات باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

زلفی گل یادآور شد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناور پنج اولویت راهبردی را در دستور کار قرار دادیم؛ مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش با برون داد هدفمند، فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است. اولویت‌بندی و توجه به امکانات باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد. در تدوین برنامه‌ها باید هدف‌گذاری کنیم. برنامه‌ها باید به صورت عملیاتی تنظیم شوند؛ باید با قانون فرهنگ‌گذاری کرده و به اهدافمان برسیم. در تدوین برنامه‌های راهبردی چابک‌سازی و توجه به کاهش هزینه‌ها امری مهم تلقی می‌شود. با ورود سیستم هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات باید سیستم‌ها را چابک سازی کنیم.

وی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین تاکید کرد و ادامه داد: باید با اساتید و دانش آموختگان و حتی دانشجویانی که مهاجرت کرده‌اند، ارتباط داشته باشید و نخبگان شهرتان را شناسایی کنید تا بتوانید از ظرفیت آنها نیز استفاده کنید.

وزیر علوم تأکید کرد: در استان‌ها برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شود که از موازی‌کاری نیز پرهیز شود. در برنامه راهبردی به نکات مختلفی باید عنایت داشت و مهم‌ترین آن‌ها اولویت‌بندی است.

کاربران سامانه «همانندجو» از نیم میلیون گذر کردند

نزدیک به ۴۶ هزار استاد و ۴۸۱ هزار دانشجوی عضو سامانه «همانندجو» از ۷۵۵ مؤسسه، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۱۷۵ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند. بر اساس تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی؛ باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند.

این گزارش، عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشیِ دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

همانندجویی پارسا (پایان‌نامه و رساله)، پیشنهاده، و مقاله در سامانه «همانندجو» با پشتوانه روزافزونِ تمام‌متن ۶۵۰ هزار عنوان پارسا، ۲۴۰ هزار عنوان پیشنهاده، ۷۴۰ هزار عنوان مقاله، و ۷۵۰ عنوان کتاب و روی هم با بیش از ۱۲۳ میلیون برگ، در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود.

سامانۀ «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، نزدیک به ۴۶ هزار استاد و ۴۸۱ هزار دانشجوی عضو سامانۀ همانندجو از ۷۵۵ مؤسسه، بیش از ۱۷۵ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند. گزیدۀ عملکرد همانندجویی در جدول زیر آمده است.

رایزن علمی جمهوری عراق نیز از ایرانداک بازدید و در خصوص ظرفیت‌های همکاری و انتقال تجربیات با رییس و معاونان ایرانداک دیدار و رایزنی کرد.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

تشکیل شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران

شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران به ریاست رییس دانشگاه و با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی تشکیل شد.

سیدمحمد مقیمی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی این دانشگاه با اشاره به استقبال دانشجویان از برنامه‌های مهارت‌ورزی در نیمسال جاری تحصیلی، گفت: فعالان حوزه‌های کارآفرینی، اقتصادی و اجتماعی بر این باور هستند که یکی از معضلات در نظام آموزش عالی کشور، نوعی جاماندگی دانشجویان ما در حوزه مهارتی است.

رییس دانشگاه تهران، شکل‌گیری شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی را در راستای پیگیری برنامه‌های مهارت‌ورزی با عقلانیت و نکته‌سنجی اعضای کارآفرین و فعالان اقتصادی و اجتماعی این شورا دانست و ابراز امیدواری کرد: تجربه دانشگاه تهران در حوزه اجرای برنامه‌های مهارت‌ورزی، تجربه موفقی برای همه دانشگاه‌ها شود.

وی افزود: ارزیابی کیفیت آموزش دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه‌های برتر حتی بر اساس نظام‌های ارزیابی بین‌المللی نشان می‌دهد که از نظر جنبه‌های آموزشی و بخش‌های نظری جزو بهترین دانشگاه‌ها بوده و درخشان ظاهر شده‌ایم. اما در بخش مربوط به آشنایی با محیط کار، ابزارها و مهارت‌ها، کمبودهای زیادی را حس می‌کنیم؛ این نقص‌ها بویژه در سال‌های ابتدایی که دانش‌آموختگان می‌خواهند در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مشغول شوند، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه تهران توضیح داد: فارغ‌التحصیلان در بیشتر موارد در مرحله ورود به صنعت و جامعه با یک چالش جدی مواجه می‌شوند و تا می‌خواهند با محیط صنعت آشنا شوند، آسیب‌هایی ایجاد می‌شود و آنگونه که شایسته است از ظرفیت علمی آن‌ها که جزو بهترین‌های کشورمان هستند استفاده لازم به عمل نمی‌آید؛ بنابراین بعضاً دچار سرخوردگی‌هایی می‌شوند.

مقیمی، مهارت‌ورزی دانشجویان را گام اصلی تربیت دانشجویان به عنوان افرادی کارآفرین دانست و خاطرنشان کرد: بر خلاف گذشته که فارغ‌التحصیلان به فکر این بودند که در بخش دولتی یا بخش خصوصی استخدام شوند، انتظار ما این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران خود منبعی برای اشتغال‌زایی و ایجاد کسب‌وکار برای کشور باشند و کسب‌وکار مستقل ایجاد کنند که متأسفانه عدم ارتباط صحیح با محیط صنعت، این امکان را کمتر فراهم می‌کند و غالباً این فارغ‌التحصیلان را تبدیل به افرادی می‌کند که بایستی در استخدام یک نهاد دولتی یا بخش خصوصی درآیند.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

راه‌اندازی کارشناسی ارشد زبان چینی و بورسیه دانشجویان ممتاز پکن در دانشگاه تهران

راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات چینی در دانشگاه تهران در دیدار معاونان بین الملل دانشگاه‌های تهران و پکن مطرح و دوطرف در مورد آن به توافق رسیدند. همچنین دانشگاه تهران برای ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان ممتاز دانشگاه پکن اعلام آمادگی کرد.

دکتر الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران که در چین به سر می‌برد، در دیدار با پروفسور فانگ فانگ، معاون بین‌الملل دانشگاه پکن بر لزوم گسترش همه‌جانبه تبادلات دو دانشگاه برتر ایران و چین تاکید کرد.

امین‌زاده در این دیدار گفت: دانشگاه تهران برای ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان ممتاز دانشگاه پکن در مقاطع مختلف آمادگی دارد و در عین حال امیدوار است تعامل با این مرکز علمی کشور چین علاوه بر حوزه‌های علوم انسانی، در دیگر زمینه‌های تخصصی از جمله فنی و مهندسی نیز گسترش پیدا کند.

وی همچنین دانشگاه تهران را عالی‌ترین مرکز آموزش زبان و ادبیات چینی در ایران برشمرد و با اشاره برنامه دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی برای راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد این رشته، خواستار همکاری با دانشگاه پکن در این زمینه شد.

دانشگاه تهران و جشنواره پژوهش و فناوری

دانشگاه تهران نیز در هفته پژوهش میزبان سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری بود. معاون پژوهشی دانشگاه در این مراسم از سه برابر شدن گرنت اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: از طریق اتوماسیون توانستیم ۵۰ درصد این گرنت را در اختیار اساتید قرادهیم.

مهدی فکور افزود: سال ۱۴۰۰ سال برنامه ریزی و ایجاد ساختارهای جدید در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و سال ۱۴۰۱ اخذ مجوزهای لازم و بسترسازی برای ایجاد شرایط مناسب در حوزه پژوهش در فناوری بوده است.

وی یادآور شد: هیات امنای دانشگاه تهران آیین نامه های خوبی را در اختیار معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه قرار داده است که از امسال ثمرات آن را مشاهده خواهیم کرد. پژوهانه (گرنت) اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تا سقف سه برابر افزایش یافته است، روال و دستورالعمل آن امسال ابلاغ شد و از طریق اتوماسیون توانستیم ۵۰ درصد این پژوهانه را در اختیار اساتید قرار دهیم، سامانه های دست و پاگیر در این زمینه بود جمع شد.

معاون معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر سه قرارداد مادر تدوین شده است که ذیل این قراردادها حمایت از موضوعات پژوهش و فناوری انجام می‌شود و مبالغ این حمایت‌ها هم قابل توجه است، این قراردادها که با فولاد، همراه اول و سازمان فضایی امضا شده، به کارتابل تمام اساتید ارجاع شده است.

تقدیر از نام‌آوران دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت نیز از طی این هفته نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران این دانشگاه تقدیر کرد. رییس این دانشگاه در مراسم یادشده گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت منعقد کرده ایم که امید است تا پایان سال به ۲۵۰ میلیارد تومان برسد.

منصور انبیاء، افزود: توسعه تعاملات صنعتی در دانشگاه نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است و مبلغ قراردادی که تا به این لحظه منعقد شده ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک رکورد قابل توجه نسبت به سال های گذشته است.

وی ادامه داد: دانشگاه بر اساس رسالتی که دارد، گفتمان های مختلف را پیگیری می کند. یکی از گفتمان های غالب، گفتمان علم و فناوری است. روز پژوهش و فناوری و این جلسه فرصتی است که بیشتر به گفتمان علم و فناوری پرداخته شود. از طرفی فراگیری این گفتمان ها، تکریم سرمایه های انسانی است. به این جهت هر ساله بخشی از جشنواره را به تکریم برگزیدگان با هدف الگوسازی آنها اختصاص می دهیم.

انبیا با بیان اینکه امروزه دانشگاه به عنوان نقطه کانونی که می تواند پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها تضمین کند در جامعه مطرح است، گفت: دانشگاه از طریق اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان خود نقش مهمی را در همه دستگاه ها و سازمان ها ایفا می کند. در هیچ دوره ای دانشگاه تا این حد خود را مقید به پاسخگویی به مسائل و نیازهای جامعه نمی دانست. در این راستا انتظار از صنایع است که برای استفاده از ظرفیت های دانشگاه پیشقدم شوند تا هم نیاز جامعه مرتفع شود و هم احساس رضایت مندی بیشتری به دانشگاهیان دست دهد.

آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت، سه کار کرد معمول و مهم دانشگاه است، اما به جهت اهمیتی که پژوهش دارد همه کارکردهای دانشگاه به نوعی به پژوهش گره خورده است. در رابطه با اهمیت پژوهش از فرمایش مقام معظم رهبری وام بگیرم که فرمودند هدف پژوهش دو مورد است: یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان پژوهش و فناوری جهان و هدف دوم از پژوهش، حل مسائل کنونی و آینده کشور است

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: حل مسئله آن چنان اهمیتی دارد که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نخبگان در مهرماه سال گذشته فرمودند شاخص ارزیابی استاد و نخبه باید حل مسئله باشد. امروزه دانشگاه ها باید در میدان حل مساله حضور داشته باشند که این دلیل افزایش قابل توجه سهم دانش در اقتصاد و اداره جامعه امروزی است.

وی هدف از پژوهش را تولید علم نافع و رفع مشکلات کشور دانست و گفت: تولید علم یک مطلب است و تولید علم نافع مطلب دیگر. تولید علم نافع یعنی اینکه باید علم را به فناوری تبدیل کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم نیاز جامعه را حل کنیم. بنابراین پژوهش از این جهت برای دانشگاه های معتبر بسیار مهم است که چون تنها راه تولید دانش، پژوهش است و از طرفی مهمترین رکن تعالی و توسعه قدرت یک کشور دانش است.

انبیا ادامه داد: روز پژوهش و فناوری سال گذشته در مورد چهار برنامه محوری تاکید کردم: محور اول، تعمیر و تجهیز زیرساخت های پژوهش و فناوری بود. در این حوزه با تمام محدودیت های شدید بودجه ای تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است و پیش بینی می شود بر اساس قول های داده شده تا پایان امسال ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای تامین تجهیزات آزمایشگاه ها اختصاص داده شود.

تکاپوی فناورانه و گرامیداشت پژوهش + فیلم

نام‌نویسی بیش از ۱ میلیون و ۴۰ هزار نفر در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳/ فرصت نام‌نویسی برای جاماندگان

سازمان سنجش آموزش کشور از نام‌نویسی بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار نفر برای نوبت اول آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

دکتر علیرضا کریمیان با اعلام این خبر گفت: برای شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان و نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ با احتساب افرادی که علاقه‌مندی خود را برای شرکت در گروه‌های آزمایشی شناور هنر و زبان‌های خارجی هم اعلام کرده‌اند در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۳۱ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند و بدون احتساب آزمون‌های شناور بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار نفر متقاضی شرکت در این آزمون‌ها بوده‌اند.

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: پذیرش برای رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ از طریق آزمون اختصاصی انجام خواهد شد و در مجموع بیش از ۵۹۷ هزار نفر برای شرکت در این آزمون نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۴۹۵ هزار نفر علاوه بر نوبت اول آزمون سراسری داوطلب شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان بوده‌اند و ۱۰۲ هزار نفر هم منحصراً در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان و ۴۴۳ هزار نفر نیز منحصراً در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نام‌نویسی کرده‌اند.

همچنین سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: متقاضیان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان که در تاریخ اعلام شده موفق به نام نویسی نشدند، می توانند در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه و نام‌نویسی کنند.

بر اساس این خبر، با توجه به درخواست مکرر داوطلبانی که در زمان مقرر (از ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ تا ۱۴۰۲/۰۹/۱۵) موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشدند، امکان ثبت‌نام با تاخیر برای این‌دسته از داوطلبان از دوشنبه ۲۷ آذر تا سه‌شنبه ۲۸ آذر در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org فراهم خواهد شد.

داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های تاریخ پنجم، نهم و یازدهم آذر ماه سال جاری که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قابل دسترس است، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. لازم به تاکید است این آخرین فرصت برای متقاضیانی است که موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشده‌اند و بدیهی است بعد از تاریخ فوق هیچ درخواستی برای ثبت‌نام قابل پذیرش نخواهد بود. همچنین برای داوطلبانی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند نیز امکان ویرایش اطلاعات در بازه زمانی فوق میسر است.

راه‌اندازی مرکز آموزش‌های آزاد زبان روسی در دانشگاه علامه‌طباطبائی

مرکز آموزش‌های آزاد زبان روسی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌ تربیت معلم روسیه در دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی می‌شود. معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در دیدار با روسا، مدیران آموزشی و معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های «پوشکین»، «تربیت معلم» و «مگیمو» درخصوص اجرای همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی رایزنی کرد و در نهایت تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه های مختلف میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و این سه دانشگاه امضا شد.

داود حسین پور در این سفر با مسئولان دانشکده روان‌شناسی دانشگاه «مالی روسیه» در زمینه راه‌اندازی رشته روان‌شناسی فضای مجازی گفت‌وگو کرد و با توجه به مذاکرات ۲ دانشگاه در سال تحصیلی آینده، به صورت مشترک در مقطع کارشناسی ارشد این رشته پذیرش دانشجو خواهند داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در دیدار با معاون آموزشی دانشگاه «پوشکین» درباره انتشار کتاب‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های دو دانشگاه برای تقویت رشته زبان روسی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار، همکاری‌های مشترک برای تامین استاد از سوی دو دانشگاه، مورد تایید قرار گرفت.

حسین‌پور در ادامه سفر با معاون آموزشی و معاون بین‌الملل دانشگاه «تربیت معلم» روسیه دیدار کرد. در این دیدار علاوه بر امضای تفاهم‌نامه همکاری، ۲ دانشگاه در زمینه ایجاد و راه‌اندازی مرکز آموزش‌های آزاد زبان روسی در دانشگاه علامه‌طباطبائی با پشتیبانی تامین استاد روسی و نیز تامین تجهیزات لازم، تا پایان سال میلادی جاری به توافق رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha