پیوست پدافند غیرعامل در تمامی طرح‌های خراسان جنوبی رعایت شود

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید پیوست پدافند غیرعامل را در تمامی طرح‌ها و برنامه‌ها رعایت کنند تا دچار خسران، آسیب و در برخی موارد تهدید نشویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی افزود: چنانچه در راستای تعریف پدافند غیرعامل حرکت کنیم بسیاری از ناامنی‌ها، بحران‌ها، چالش‌ها، مشکلات و آسیب‌ها بدون شک رفع خواهد شد.

وی از سفر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به استان در هفته آینده خبر داد و گفت: این سفر فرصت خوبی برای استان است که بهره‌برداری لازم را از آن ببریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات جلسه شورای پدافند غیرعامل تصریح کرد: انتظار داریم بعد از ابلاغ، این مصوبات اجرایی شود.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی استان واحدهای دامداری صنعتی و غیرصنعتی را مجاب کند تا در راستای واکسینه کردن دام در زمینه تب برفکی اقدام کنند.

طالبی گفت: جلسه تخصصی با محوریت اداره کل صنعت، معدن و تجارت با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل و فعالان صنایع برگزار و هماهنگی‌های لازم برای بازدید رئیس سازمان پدافند غیرعامل از صنایع انجام شود.

وی افزود: به استناد ابلاغ شورای امنیت کشور و معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و سایر ابلاغیه‌های بالادستی، دریافت استعلام از پدافند غیرعامل توسط کارگروه امور زیربنایی باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه "شعار ایمنی، بعد کار" سرلوحه کار قرار گیرد، عنوان کرد: در راستای به حداقل رساندن آسیب‌ها در حوزه نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، اسناد، شریان‌های مالی، ملکی و سایر موضوعات باید مسائل ایمنی در حد بالایی رعایت شود.

وی ادامه داد: ایمن‌سازی مراکز حساس و مهم، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص در حوزه پدافندی، اهمیت افزایش آستانه مقاومت استانی و تقویت مولفه‌های مقاومت در مقابله با تهدیدات پدافندی اهمیت بسزایی دارد که باید توسط دستگاه‌های اجرایی رعایت شود.

طالبی افزود: کسب امنیت پایدار در توسعه و پایدارسازی مراکز مهم و حیاتی، نهادینه کردن و رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در تمامی طرح‌ها باید پیوست داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به شیوع سویه جدید تب برفکی در کشورهای دیگر، به تمام واحدهای صنعتی و غیرصنعتی دامداری استان در خصوص انجام واکسیناسیون تب برفکی تذکر داده شود تا مشکل چند سال پیش آنفلوآنزا مرغی دوباره در استان تکرار نشود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر چنانچه یک واحد درگیر بیماری شود به سایر واحدها تسری خواهد یافت لذا نباید این مهم را نادیده گرفت، در صورتی‌که واحدی نسبت به واکسینه کردن دام اقدام نکرد از خدمات محروم شود.

وی گفت: در این نشست مصوب شد، آن‌ دسته از دستگاه‌های اجرایی که در حوزه پدافند غیرعامل اعتبار دارند( یک درصد تملک دارایی) باید قبل از اجرای برنامه‌های پدافندی از محل این اعتبار، هماهنگی لازم را با پدافند غیرعامل استانداری انجام دهند.

براساس بند ح تبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی مکلف به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات خود در راستای اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل هستند.

جذب بیش از ۹۰ میلیارد ریال اعتبار پدافند غیرعامل 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست از جذب بیش از ۹۰ میلیارد و ۲۲۷ میلیون ریال اعتبار پدافند غیرعامل در استان خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها و پروژه‌های خود در حوزه پدافند غیرعامل را تشریح و به موقع ارسال کنند.

محمد حسین خزاعی نژاد با اشاره به تشریح نحوه صدور مجوزات بند«س» تبصره ۱۹ قانون بودجه کشور، افزود: سال گذشته ۵۸ دستگاه با اعلام برنامه‌های پدافند غیرعامل موفق به دریافت مجوز شدند اما ۳۰ دستگاه فاقد اعلام پروژه پدافند غیرعامل بودند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ کارگروه ذیل شورای پدافند غیرعامل استان، گفت: با توجه به حادثه آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند کارگروه صنعت، معدن و تجارت امروز تشکیل و موارد مربوطه بررسی و به منظور شناسایی صنایع خطرزا و انجام وظایف، ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی با اشاره به سفر ۲ روزه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به استان، افزود: بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، بازدید از آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور، برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، بازدید از کارخانه کک طبس، نیروگاه برق طبس و معدن زغال سنگ طبس از جمله برنامه‌های این سفر است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: عملیات اجرایی آزمایشگاه مرجع دامپزشکی شرق کشور سال ۹۰ آغاز شده و اکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بخشی افزود: تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل نیاز به بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که در سفر هیات دولت ۲۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به قول سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر اینکه در صورت بهره‌برداری ساختمان آزمایشگاه نسبت به تجهیز ادوات آزمایشگاهی اقدام خواهد کرد تقاضا داریم برای تکمیل این پروژه مساعدت شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: سویه جدید بیماری تب برفکی در برخی کشورها شیوع پیدا کرده و جزو خسارت‌بارترین بیماری هاست که از طریق دام به دام و محصولات علوغه‌ای حتی باد قابل انتقال است و بهترین راه پیشگیری با واکسیناسیون است.

وی با تاکید بر اینکه قرنطینه مهمترین عامل جلوگیری از ورود سویه جدید این بیماری به کشور خواهد بود، یادآور شد: همچنین جلوگیری از ورود دام از مرزهای غربی به کشور حائز اهمیت است.

بخشی، از توقیف بیش از ۳۵ محموله دامی فاقد مجوز دامپزشکی در استان‌ خبر داد و گفت: هر نوع وسیله نقلیه که دارای کود دامی، فرآورده‌های دامی، دام زنده و سایر محصولات دامی باشد باید در استان نظارت و بازرسی شود.

وی عنوان کرد: برخی استان‌ها آزمایشگاه‌های دامپزشکی خود را از لحاظ زیرساختی و تجهیزات گسترش می‌دهند در حالیکه آزمایشگاه مرجع دامپزشکی شرق کشور در بیرجند از سال ۹۰ هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: اکنون برخی نمونه‌های آزمایشگاهی مانند هاری را به استان‌های مجاور ارسال می‌کنیم که خلاء ایجاد شده از زمان ارسال تا رسیدن نتایج به استان مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha