دستگاه‌های دزفول به مسوولیت خود برای ترویج جوانی جمعیت عمل کنند

دزفول – ایرنا – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و بانک‌ها در قانون جوانی جمعیت دارای مسوولیت مشخص هستند، گفت: مطالبه و انتظار جدی از تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان عمل به وظایف خود ذیل قانون جوانی جمعیت است.

به گزارش ایرنا، فریدون جعفریان روز چهارشنبه در نشست کمیته رسانه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اهمیت استفاده از طیف متنوعی از انواع رسانه به منظور گسترش فرهنگ جوانی جمعیت افزود: تابلونویسی و دیوارنویسی مخاطب فراوانی دارد و سال‌ها به یادگار می‌ماند که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت قالب‌های مختلف هنری از جمله رویدادهای فرهنگی هنری، تئاتر، شعر و داستان برای ترویج فرهنگ جوانی جمعیت مورد تاکید قرار گرفته و قرار است در این مسیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری با محوریت تحکیم خانواده و جوانی جمعیت را در شهرستان اجرایی کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: همایش تحکیم خانواده و جوانی جمعیت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای آینده در دزفول برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: فضاسازی محیطی مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت ذیل دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده و این فضاسازی در کل شهر به کمک شهرداری نیز پس از ایام فاطمیه در دستور کار قرار گرفته است.

جعفریان با بیان اینکه حرکت در مسیر جوانی جمعیت باید به فرهنگ عمومی در شهرستان تبدیل شود، اظهار کرد: پویش رسانه‌ای جوانی جمعیت با مشارکت رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با قدردانی از عملکرد خبرگزاری ایرنا در دزفول برای کمک به ترویج جوانی جمعیت در این شهرستان ادامه داد: لازم است تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای شهرستان در راستای ترویج فرهنگ جوانی جمعیت به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایند.

دانشگاه علوم پزشکی تنها متولی اجرای قانون جوانی جمعیت در دزفول نیست

کارشناس و مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: قانون جوانی جمعیت ۷۵ ماده دارد که براساس آن تمام دستگاه‌های ذیل این قانون دارای مسوولیت هستند.

زینب آیت ادامه داد: متاسفانه این تصور میان دستگاه‌های اجرایی شهرستان ایجاد شده است که تنها متولی اجرای قانون جوانی جمعیت در دزفول دانشگاه علوم پزشکی است حال آنکه همه دستگاه‌ها ذیل این قانون وظیفه دارند.

وی بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای گسترش فرهنگ جوانی جمعیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از بانوان مبلغ حوزه علمیه خواهران برای ترویج فرهنگ جوانی جمعیت و زایمان طبیعی در مراکز بهداشت در برخی شهرها اجرا و موفق بوده است که می‌توان از این تجربه در دزفول بهره گرفت.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شهرستان هر کدام دارای ظرفیت خاص خود هستند که باید به کمک طرح جوانی جمعیت بیاید.

به گزارش ایرنا، هشدارها و زنگ خطرهای مرتبط با کاهش نرخ رشد جمعیت کشور بارها از سوی کارشناسان مرتبط عنوان شده‌اند؛ زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.

این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله نخست سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته‌اند؛ این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا مسوولان سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت اتخاذ کنند.

صاحب نظران جمعیتی کشور معتقدند که زمان عملیاتی کردن تجدیدنظر سیاست‌های جمعیتی فرا رسیده و راهکارهای متعددی نیز ارائه داده‌اند، یکی از نخستین و مهمترین گام‌هایی که دولت و برنامه ریزان برای اجرای سیاست‌های افزایش میزان باروری باید مورد توجه قرار دهند، توافق بین مسوولان، برنامه ریزان و رسانه‌ها است.

براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نرخ باروری در دزفول به ۱.۸ رسیده است حال آنکه طبق استاندارد باید این نرخ در این شهرستان ۲ باشد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از پیری جمعیت باید تا هفت سال آینده این نرخ ارتقا یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha