«سلول‌درمانی» به سبد درمان بیماران در مشهد اضافه شد

مشهد- ایرنا- دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «سلول‌درمانی» برای پنج بیماری شامل بیماریهای مفصلی (استئوآرتریت)، فلج مغزی، التهاب دیواره روده، زخمها و بیماریهای مرتبط با پیوند به سبد درمان و داروی بیماران در مناطق زیر پوشش این دانشگاه اضافه شده است.

دکتر علی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانداردهای درمان با سلولهای بنیادی «مزانشیمی» برای این پنج بیماری همراه با تعرفه‌های مصوب و پوشش بیمه ای در اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده و به ‌صورت رسمی در سبد درمانی جامعه قرار گرفت اما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل نبود امکانات مربوطه عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه پزشکی بازساختی با هم‌افزایی مهندسی بافت و سلول درمانی افق‌های تازه‌ای برای درمان بیماری‌های مختلف گشوده است، گفت: در سلول درمانی سلول‌هایی که قدرت تمایز تبدیل به بافت مربوطه را داشته، تزریق می‌شوند تا آن بافت آسیب دیده بازسازی و ترمیم شود.

معاون آموزش و پژوهش مرکز جامع فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از ۱۵ سال پیش سلول درمانی و تزریق سلول برای درمان بیماران کرون (روده)، فلج مغزی و بیماران قلبی به عنوان کار تحقیقاتی و پژوهشی در بیمارستان های امام رضا(ع)، قائم(عج)، منتصریه و امدادی مشهد انجام می شد که بزودی با راه اندازی اتاق های تمیز (clean room) در مشهد به عنوان یک روش درمانی به طور رسمی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که دارای شرایط ارائه خدمات سلول درمانی است می‌تواند در این زمینه فعالیت داشته باشد، ادامه داد: در این زمینه مرکز جامع فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشهد از اوایل دهه ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

مرادی ادامه داد: علاوه بر این ساخت ۶ اتاق تمیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتمام رسیده و به‌زودی برای ارائه خدمات سلول درمانی راه‌اندازی خواهند شد که با راه اندازی این اتاق های تمیز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی یک سال آینده در حوزه سلول درمانی به استقلال و خودکفایی خواهیم رسید.

به گفته وی، در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری با برای استفاده از اتاق های تمیز متعلق به شرکت خصوصی «پرنیا» و جهاد دانشگاهی خراسان رضوی جهت انجام سلول درمانی منعقد شده است.

دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خاطر نشان کرد: کنفرانس یک روزه بازآموزی ویژه کاربرد سلول درمانی در مشهد روز پنجشنبه، ۲۳ آذرماه برای همه رشته های پزشکی و متخصصان بالینی از ساعت ۸ تا ۱۳ در تالار شهید پندی بیمارستان قائم(عج) مشهد برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha