هدف طرح جامع شهر اصفهان، کاربردی بودن آن بر مبنای توسعه پایدار است

اصفهان_ایرنا_مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: یکی از مهمترین اهداف تدوین طرح جامع شهری اصفهان، کاربردی بودن آن با توجه به معضلات مهم این کلانشهر است که در قالب هشت کمیته مختلف، این مشکلات را بررسی می‌کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا قاری‌ قرآن روز چهارشنبه در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری استان افزود: طرح‌های توسعه شهری اصفهان از گذشته تاکنون با چالش‌هایی همراه بوده و بافت تاریخی، میراث فرهنگی و قدمت زاینده‌رود در همه ادوار در حلقه برنامه‌ریزی شهری مشاوران توسعه این شهر قرار داشته است.

وی افزود: سابقه تصویب نخستین طرح‌ جامع شهری اصفهان به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد اما پس از انقلاب در سال ۶۷ طرح جامع آن تدوین و در سال ۷۴ طرح تفصیلی و بازنگری در طرح مزبور تهیه شد.

قاری قرآن اضافه کرد: جذب جمعیت شهری با توجه به توسعه شهرهای کلان، احداث رینگ‌ها و بزرگراه‌ها همزمان با جذب جمعیت موجب شد تا طرح تفصیلی شهر اصفهان در اواسط دهه ۹۰ توسط مشاوران این طرح بطور مجدد مورد بازنگری قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ نیز با توجه به برنامه‌ریزی جذب جمعیت و سرانه خدماتی و زیستی به این نتیجه رسید که طرح جامع شهری از نگاه سنتی به شیوه‌های عملکردی تغییر کند و بر اساس وضعیت موجود برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: در طرح توسعه شهری اصفهان، مهمترین چالش‌های این خطه شهری شدن استان، اصفهانی شدن منطقه شهری(الحاق سکونتگاه‌ها)، پیر شدن جامعه شهری(سهم سالمندی)، زُغالی شدن شهر(آلودگی هوا)، اُفقی شدن شهر(تراکم شهری)، پوک شدن بافت تاریخی(خالی و متروک شدن بافت فرسوده)، وصله‌ای شدن شهر(بافت ناهماهنگ) و کُلنگی شدن شهر و اجرای طرح های کوتاه‌مدت است.

قاری قرآن گفت: از سال‌های پیش تاکنون کوچ ۸۵ درصد از جمعیت روستاها به شهرها و شهرهای کوچک بسوی کلانشهر اصفهان رُخ داده است؛ لذا فرایندها نیاز به اصلاح داشت زیرا ناهماهنگی‌ها در بخش‌های مختلف موجب اجرا نشدن طرح جامع شهری شده است.

وی ادامه داد: وضعیت اصفهان با همه مُحاسنی که نسبت به رعایت ضوابط شهری دارد مطلوبیت لازم را ندارد و در طرح جامع بازنگری آن باید این موارد لحاظ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان، مهمترین ویژگی‌های طرح جامع اصفهان با نگرش و روش نوین تاکید بر شناخت مسائل راهبری به جای شناخت جامع شهری عنوان کرد و گفت: زمینه‌گرایی و مشارکت ذی‌نفعات به جای تهیه طرح پشت درهای بسته و رفتن به سمت رویکردهای همه‌جانبه، از ویژگی‌های طرح جامع شهر اصفهان است.

وی فرایند تهیه طرح به جای تاکید بر محصول، واقعگرایی طرح و ارتباط با امکانات اجرایی و بودجه، شفافیت و علنی بودن طرح و توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه و تشکیل شورای راهبردی برای هدایت طرح و مشارکت ذی نفعان را از مهمترین ویژگی‌های نگرش و روش نوین طرح جامع اصفهان برشمرد.

قاری قرآنگفت: توجه به معضلات زیست محیطی شهر همچون آلودگی هوا، جمعیت، فرونشست زمین و آب از مهمترین مواردی است که باید در برنامه‌ریزی‌های طرح جامع شهری لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، دوازهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری با محوریت ابعاد میراث فرهنگی و توسعه پایدار سال گذشته برگزار شد و سیزدهمین کنفرانس امروز آغاز به کار کرد که با محوریت «هوش مصنوعی و توسعه پایدار» بصورت تخصصی تا روز پنجشنبه(فردا) ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha