۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85321188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولیت آستان قدس: حرم رضوی گنجینه فاخر از پیوند هنر و معنویت است

مشهد-ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: حرم مطهر رضوی گنجینه‌ای از فاخرترین هنرها و نشانگر پیوند ناگسستنی هنر با مذهب و معنویت است، نباید هنر را از مذهب و معنویت جدا کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مروی روز چهارشنبه در دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی در مشهد، افزود: هنری که در حرم مطهر رضوی مشاهده می‌شود، برخاسته از فقه است نه فقط ذوق هنرمند سکولار یا لاییک بلکه کل معماری حرم توسط فقها و اسلام شناسان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه حرم مطهر روشن ترین دلیل بر پیوند هنر و مذهب است، بیان کرد: در گذشته معماران فقیه بودند و طراحی ها توسط فقها و اسلام شناسان صورت می گرفت.

تولیت آستان قدس با اشاره به اینکه هنر در تربیت جامعه نقش آفرین است، گفت: سلطه گران برای سلطه هنر را در خدمت خود قرار می‌دهند و آن را از معنویت جدا می‌کنند.

وی ادامه داد: سلطه گران از هر امر مقدسی از جمله حقوق بشر و آزادی برای اهداف شیطانی خود استفاده کرده و جوامع را با سلاح آزادی و حقوق بشر اغفال می کنند، این روزها نیز تجلی شعار آزادی، کرامت و حقوق بشر سلطه گران را در غزه می‌بینیم.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: حفظ معماری و هنر اسلامی مورد تاکید امامین انقلاب است، هنر رضوی را باید در جامعه امتداد دهیم یعنی امتداد فرهنگ، اخلاق و ادب رضوی باشیم.

دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان کتب هنر رضوی تا روز پنجشنبه، ۲۳ آذرماه در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ادامه دارد.

فراخوان مقالات این کنگره ۲۷ تیر امسال منتشر شد و ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه رسید.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha