۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85321376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم ۷۴ درصدی پرونده‌های مالی در جرایم سایبری استان زنجان

زنجان - ایرنا - رییس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) استان زنجان گفت: ۷۴ درصد جرایم سایبری در استان مربوط به مسائل مالی بوده و ‌مابقی هم شامل جرایم اخلاقی و اجتماعی است.

به گزارش ایرنا، ‌ عصر اینترنت دنیای جدیدی پیش روی افراد قرار داده و تا آنجا پیش رفته که بسیاری از خدمات عمومی و اختصاصی در محیط خانه، کار، دانشگاه یا هر جای دیگر در دسترس است اما برای تجارت و هر حرکت دیگر در این دنیای جدید باید جانب احتیاط و نهایت هوشیاری را داشت.

تنوع فعالیت ها در این فضا فراوان و گسترده است؛ از کارهای مفید علمی، سرگرمی ها و خدمات اداری گرفته تا خرید و فروش کالا آن هم فقط با پرداخت الکترونیکی و بدون جا به جایی پول کاغذی، اما در همین فضا دام های فراوانی برای کاربران پهن شده و کوچکترین کم دقتی کافی است تا اندوخته های مادی آنها به تاراج برود؛ گاهی هم اطلاعات شخصی و هویتی آنها به دست نا اهلان بیفتد.

ابزار تبلیغی در فضای مجازی گاهی آنقدر جذاب و فریبنده است که کاربران کم دقت در هوای وسوسه، طناب گرفتاری را بر دست و پای خود گره می زنند و پس از باختن قافیه، تازه می فهمند که آن تبلیغ، تله شیادان بوده است نه وسیله ای برای رسیدن به آمال و آرزوهایشان.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت جرایم سایبری در زنجان با سرهنگ سید احمد موسوی رییس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) استان گفت و گو کرده است.

سهم ۷۴ درصدی پرونده‌های مالی در جرایم سایبری استان زنجان

ایرنا. میزان جرایم سایبری در استان چه وضعیتی دارد؟

حوزه جرایم سایبری و قربانیان آن به یک معنا یک موضوع سراسری است، امکان دارد یک نفر در شهری بدافزاری را طراحی کند و فرد دیگری در شهری دیگر با استفاده از آن در معرض آسیب قرار گیرد.

مجموع جرایم سایبری در استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است با این وجود در حوزه کشف جرایم، ۹۷ درصد جرایم سایبری را در استان کشف کردیم که به معنی اشراف خوب بر این حوزه است.

ایرنا. میزان مراجعه کنندگان آسیب دیده از جرایم سایبری چقدر است؟

متاسفانه تعداد مراجعه کنندگان آسیب دیده از جرایم سایبری زیاد است و اکثرا هم به مسائل مالی ارتباط دارد.

لینک های فیشینگ که شامل مواردی مثل مباحث سهام عدالت، واریز سود و طرح مسائل قضایی است وقتی برای افراد ارسال و بر روی گوشی آنها نصب می شود با باز کردن آنها علاوه بر ایجاد دسترسی برای سودجویان، لینک آلوده را برای کل مخاطبان افراد هم ارسال می کند و لینک خودشان را با این شیوه تکثیر می کنند و با این روش تقریبا هر روز ۱۰ تا ۲۰ نفر قربانی می گیرند.

سهم ۷۴ درصدی پرونده‌های مالی در جرایم سایبری استان زنجان

ایرنا. اشکال عمده دیگر کلاهبرداری های سایبری چیست؟

سایت های همسریابی هم یکی دیگر از اشکال کلاهبرداری در فضای مجازی است، ‌افرادی از روی کنجکاوی در معرض چنین کانال و گروههایی قرار می گیرند و اکثریت قاطع چنین سایت ها و گروههایی کلاهبرداری است.

اینها به بهانه معرفی افراد، به شکل های مختلف کلاهبرداری می کنند.

عده ای هم به دلیل خاص بودن موضوع از طرح شکایت امتناع می کنند ولی با این وجود ما در مراجعاتی که داریم با اینکه خود افراد اشتباه و خطا کردند، ولی باز موضوع را پیگیری می کنیم.

در این خصوص هم در استان باندها و گروههای مختلفی در استان شناسایی شده است.

فضای مجازی قابل اعتماد نبوده و مکان مناسبی برای همسریابی نیست.

ایرنا. شرایط آموزش سواد رسانه ای به کودکان را چطور ارزیابی می کنید؟

محتواهای مختلفی در فضای مجازی تولید می شود و این موضوع روی کودکان تاثیر می گذارد.

کودکان باید نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را یاد بگیرند که این کار، مستلزم آن است که والدین و حتی معلمان هم دانش فرزندپروری و تربیت دانش آموزان را در فضای مجازی فرا بگیرند.

در سطح کلان ما سند حفاظت از کودکان در فضای مجازی را داریم و متولیان فرهنگی باید نسبت به افزایش آگاهی کودکان در این زمینه اقدام کنند.

این حساسیت متاسفانه کم است، نه اینکه نباشد ولی به اندازه کافی نیست.

در مدارس کتابی به نام تفکر و سواد رسانه برای دانش آموزان تدریس می شود ولی این کتاب به لحاظ محتوایی، ضعیف است و آن جذابیت لازم را برای بچه ها ندارد در حالی که امروز سواد رسانه ای یکی از مهارت های ضروری برای زندگی کودکان و حتی بزرگسالان است.

سهم ۷۴ درصدی پرونده‌های مالی در جرایم سایبری استان زنجان

ایرنا. تحلیل شما از رشد جرایم سایبری در جامعه چیست؟

بر اساس آمار بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۳۴ میلیون گیمر در کشور فعالیت دارند.

ضریب نفوذ اینترنت در جامعه بالای ۹۰ درصد است و این داده ها از گسترش فضای مجازی حکایت دارد.

در این حوزه پرونده‌هایی وجود دارد، ولی مشکل اصلی این بخش رقم سیاه جرم است که افراد بنا به ملاحظاتی از مراجعه و ثبت شکایت پرهیز می‌کنند که در برخی از موارد خانواده‌ها هم اطلاع ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha