تجهیزات اساسی خطوط تولید فولاد مبارکه با همکاری سازمان انرژی اتمی ساخته شده است

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه  گفت: قطعات و تجهیزات اساسی و گلوگاهی مورد استفاده در خطوط تولید این مجتمع عظیم صنعتی با همکاری سازمان انرژی اتمی کشورمان ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدیاسر طیب نیا، روز چهارشنبه در آیین رونمایی از جایگزین لیزر فیبری بومی‌سازی شده با لیزر گازی توسط مرکز علوم و فنون لیزر ایران در شرکت فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه و دیگر صنایع در سال های اخیر و بدنبال اعمال تحریم‌های غرب، اقدامات خوبی را در راستای خودکفایی انجام دادند.

وی افزود: همکاران ما در صنایع مختلف بواسطه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها توانستند با «مهندسی معکوس» و تلاش مضاعف خود، محدودیت‌هایی را که می‌توانست در روند تولید شرکت خدشه ایجاد کند، برطرف سازند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروز صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه به ۹۰ درصد خودکفایی رسیده‌اند در حالی که پیش از این، همه تجهیزات و قطعات مورد نیاز این مجتمع وارداتی بود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه نخستن صنعتی بود که بعنوان صنعت مادر کشور مورد تحریم‌ها قرار گرفت، اظهار داشت: امروز بیشتر قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی این مجموعه، داخلی سازی شده و در بسیاری از موارد با استفاده از فناوری روز دنیا به موفقیت رسیده‌ایم.

طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه با زیرمجموعه‌های سازمان انرژی اتمی همکاری‌ دارد و قطعات و تجهیزاتی که نقش اساسی در خط تولید دارند، بدست مهندسان این کارخانه ساخته‌ شده است.

وی با بیان اینکه لیزر فیبری این شرکت پس از حدود چهار سال بومی‌سازی شده است، افزود: این تجهیز با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا ساخته شده و در خط تولید نورد سرد این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در گذشته نگاه در این شرکت مبتنی بر «مهندسی معکوس» بود، تصریح کرد: امروز با بررسی فناوری های روز دنیا به آینده می نگریم و می کوشیم در عرصه نوآوری و حوزه‌هایی که شاید تکنولوژی‌های روز دنیا نیز به آن دست نیافته‌اند، ورود کنیم.

وی اضافه کرد: ما بدنبال این هستیم که گام‌هایی رو به آینده برداریم و در عرصه فناوری های روز دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم تا با یاری خدا و همکاری گسترده‌تر داخلی بتوانیم گام های بلندتری را در مسیر خودکفایی و تعالی کشور برداریم.

به گزارش ایرنا، آئین رونمایی از لیزر فیبری شرکت مجتمع مبارکه که با همت مرکز علوم و فنون لیزر ایران و همکاری فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است، امروز با حضور محمداسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در این شرکت برگزار شد.

ماشین جوش لیزری فیبری ساخت داخل پس از سه سال کار تحقیقاتی و عملیاتی، در خط اسیدشویی فولاد مبارکه جایگزین ماشین جوش لیزری co۲ ساخت کشور آمریکا شده است.

ماشین جوش لیزری قبلی از نوع CO۲ که از سال ۱۳۸۴ تاکنون در خط تولید این مجتمع در حال کار بود، بدلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مانند عدم سرویس‌دهی مناسب، فرسودگی قطعات و عدم تأمین به‌ موقع قطعات از سوی شرکت سازنده در آمریکا مواجه بود.

قیمت تمام شده ساخت این تجهیز در داخل حدود ۱۰ درصد خرید تجهیز قبلی است و این در حالیست که از نظر کیفیت، کارکرد ماشین جوش لیزری ساخت داخل مشابه نوع آمریکایی است.

اشتغالزایی و ایجاد بستر مناسب برای بروز استعدادهای داخلی و امیدآفرینی در جوانان فرهیخته دانشگاهی و مراکز علم و فناوری از دیگر مزایای ساخت این ماشین لیزری داخلی است.

شرکت فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع تولید فولاد ایران است.

این شرکت در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومترمربع در نزدیک شهر مبارکه و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha