سخت ترین معضل علم در کشور ایجاد اقتصاد دانش بنیان است

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخت ترین معضل علم را در کشور ایجاد اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: البته این کار آغاز شده و در میانه راه مسیر علم و فناوری است، ایده آل کشور نیز ایجاد تمدن نوین اسلامی است که جرقه های آن زده شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان امروز چهارشنبه در همایش ملی یکروزه حکمرانی در عرصه علم، فناوری و نوآوری با تاکید بر اینکه حکمرانی مجموعه‌ای از سیاست‌ ها، قواعد، ساختارها و نهادها است که در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌ کند، افزود: اگر حکمرانی بتواند ظرفیت سازی در حوزه علم و فناوری کرده و تامین مالی در این حوزه کند و راهبری مناسبی ارائه دهد، حکمرانی قوی شکل خواهد گرفت.

کبکانیان با بیان اینکه گام های مهمی در حوزه علم و فناوری برداشتیم و کارهای مهمی هم باید انجام دهیم، تاکید کرد: در دوران پیش از انقلاب دانشمندان آمریکایی در ایران حضور داشتند و برخی از دانشمندان بر این باور بودند که علم و فناوری در ایران شکل نمی‌ گیرد و حتی اسرائیل اجازه نمی ‌داد دانشمندان دیگر کشورها در ایران حاضر شوند.

وی درباره نائل آمدن به دستاوردهای علمی در کشور نیز اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی، هنگامی که موشک‌های عراقی عمل نکرد، توانستیم آنها را با مهندسی معکوس بسازیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام و جمع‌آوری برخی از واحدهای دانشگاهی بیان کرد: فاز دوم و سوم جمع‌ آوری واحدهای دانشگاهی باید ادامه پیدا کند؛ زیرا برخی از نمایندگان مجلس با استفاده از بودجه دولتی اقدام به تاسیس یک واحد دانشگاهی در شهر خود کرده‌اند.

کبگانیان با بیان اینکه دانشگاه‌ ها در جهت ایجاد پارک‌ های علم و فناوری گام برداشتند، افزود: این روزها، شاهد تلاش شبانه‌روزی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که تلاش بی‌وقفه این شرکت‌ها موجب اقتدار شده است.

مشاور دبیر در امور روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در ادامه، سخت ترین معضل علم را در کشور ایجاد اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: البته این کار آغاز شده است. در میانه راه مسیر علم و فناوری هستیم و ایده آل ما هم ایجاد تمدن نوین اسلامی است که جرقه های آن زده شده است.

وی با تاکید بر اینکه پرچم علم در دست رهبری است، گفت: در بیشتر کشورهای دنیا بحث علم و فرهنگ را به پارلمان نمی برند چون اینها موضوعاتی استراتژیک هستند. پازل حکمرانی علم و فناوری به تدریج باید کامل شود و این کار تا حدودی انجام گرفته است اگرچه ضعف هایی هم دارد.

جدایی بخش پزشکی از علم از عیوب حکمرانی در عرصه علم و فناوری است

کبگانیان در خصوص خطاهایی که در حوزه حکمرانی علم و فناوری ایجاد شده، نیز اظهار داشت: در حکمرانی هایی که خطا کردیم به عنوان نمونه در دوره زمانی بر حسب نیاز، بخش پزشکی از علم جدا شد، اما اکنون خطرزاست. ۹۹ درصد پزشکی فعلی، علم و فناوری است. پزشکی به شدت با علوم و مهندسی ترکیب شده است، اما میان دانشگاه تهران و دانشکده پزشکی دیوار کشیده شده است که این اقدام جزو عیوب حکمرانی در عرصه علم و فناوری محسوب می شود.

وی درباره خواسته رهبری مبنی بر نگارش نقشه جامع علمی کشور گفت: رهبری بارها تاکید کردند نقشه جامع علمی کشور روزآمد شده و باید خلأهای آن شناسایی شود.

کبگانیان افزود: خلأهایی در این نقشه شامل ابزار اجرایی برای مالکیت فکری، یکپارچه سازی نظام آموزش عالی، اصلاح مفاد قانون عطف، ایجاد سازمان حمایت از همکاری های بین المللی و جدا شدن سنجش از پذیرش که انتظار می رود اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، همایش ملی حکمرانی در عرصه علم، فناوری و نوآوری امروز با حضور مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم، منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اصغر پورعزت رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و مصطفی تقوی معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha