برکناری روسای دانشگاه‌های آمریکا مصداق بارز نقض آزادی بیان است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه، محاکمه روسای برترین دانشگاه‌های آمریکا در کمیته سنا به جرم اعتراض دانشجویان آنها به کشتار زنان و کودکان در غزه گفت: غرب با اینگونه رفتارها، حقوق بشر و آزادی بیان ادعایی خود را نقض کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدمهدی طهرانچی امروز چهارشنبه در نشست هم افزایی بانوان پژوهشگر، فرهیخته و تاثیرگزار به مناسبت هفته پژوهش در سخنانی اظهار داشت: واقعیت این است آنچه که این روزها به خصوص در فضای دانشگاهی دنیا و در حوزه بانوان می گذرد، با نکات قابل تاملی همراه است. به طور حتم بعد از طوفان الاقصی رجوع به جمهوری اسلامی برای شناخت صحیح جایگاه زن جدی‌تر خواهد بود.

وی افزود: غرب با ۳۰۰ سال حکمرانی و نظامی که وعده آن را داده بود، مبنی بر اینکه در این نظام خانم ها و آقایان دوشادوش یکدیگر به عنوان نخبگان علمی می توانند در جامعه حضور داشته باشند، اما طوفان الاقصی به مانند طوفانی سهمگین پرده از این چهره دروغین برداشت.

رییس دانشگاه آزاد در توضیح بیشتری با اشاره به محاکمه سه رییس دانشگاه برتر آمریکا شامل دانشگاه های هاروارد، پنسیلوانیا و ام آی تی در کمیته سنای آمریکا و بازجویی آنها گفت: نکته اینجاست مگر جرم آنها چه بود و این دانشگاه ها مگر جز اعتراض به کودک کشی و زن کشی چه کرده بودند؟

وی گفت: در فضای دانشگاهی آمریکا برای اولین بار در ۹۵ دانشگاه این اعتراض صورت گرفته است، این را تصور کنید بانوانی فرهیخته در عالی ترین مدارج علمی به دلیل اینکه به عنوان مادران و زنانی که نقش معلمی دارند، به کودک کشی و بمباران ها اعتراض کرده اند، باید محاکمه شوند و استعفا دهند.

طهرانچی در ادامه این محاکمه و اتفاق را یک نقطه عطف در تاریخ دانست و افزود: امروز ما متهم به عدم دفاع از حقوق زن نیستیم؛ غرب با همه آن دستاوردهای خود امروز متهم است که اینگونه رییس دانشگاه اول خود را به جرم دفاع از کودکان و زنان محاکمه کرده است و به طور حتم این مدینه فاضله ای نیست که ما بخواهیم به آن برسیم.

وی افزود: مسلما بعد از طوفان الاقصی و محاکمه سه رییس دانشگاه نخست آمریکا سوال جامعه نخبگانی و دانشگاهی این است که حقوق زن و کودک و مدینه فاضله کجاست و حرمت زن اجتماعی به عنوان مادر و همسر چیست، چراکه این مدلی که تا به امروز زوجیت را منکر شد و برابری جنسیتی را ترویج کرد و یونسکو، یونیسف و سازمان ملل را برپا کرد همه آن یکدفعه فروریخت و در حال حاضر فاقد ستون است.

طهرانچی با اذعان به اینکه، بخشی از سیستم اداری کشورمان نیز وارداتی و به دلیل بی توجهی به کمال گرایی فاقد خروجی است، ادامه داد: امروز با مسائل جدیدی مواجه هستیم که برگرفته از رفتار یکسونگرانه و تک بعدی به مسئله است.

وی در توضیح بیشتری افزود: در نظام اداری و دانشگاهی فعلی ما، دختران را از ۱۸ سالگی تا ۳۲ سالگی در خوابگاه های مجردی زیست می کنند و بعد برای اثبات خود و دستیابی به شغلی مناسب تا ۴۰ سالگی باید بجنگند، خوب معلوم است از این زیست تجردی درمی‌آید که اصلا کمال گرا نیست و یک سیستم وارداتی است و خروجی به همراه نخواهد داشت.

رییس دانشگاه آزاد تاکید کرد: این جمع نخبگانی می تواند این سیستم یکسونگر را ترمیم کند و معتقدم بهتر است مسائل به صورت چندبعدی دیده شود. به نظر من این فرصتی که رییس جمهور در اختیار دارند، فرصتی است که این جمع نخبگانی بتواند راهکارهای جدی برای هوشیاری و برون رفت از نگاه یکسونگرانه ارائه کند.
رییس دانشگاه آزاد افزود: واقعیت این است که نظامات اداری ایران که وارداتی از غرب است، فاقد درک زوجیت و نقش کمال گرایی و مکمل بودن زن و مرد است و به شدت مردگرا است.

طهرانچی گفت: البته این کار را ما از دانشگاه آزاد شروع کرده ایم و از پیشنهادات خوب هم استقبال می کنیم، اولین موضوعی که اجرا کردیم دو سال مرخصی برای خانم ها در مدت فرزندآوری بود که سمت آنها هم نباید در مدت مرخصی تغییر کند و حقوق شان را هم پرداخت می کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه، محاکمه روسای برترین دانشگاه های آمریکا در کمیته سنا به جرم اعتراض دانشجویان آنها به کشتار زنان و کودکان در غزه گفت: به طور حتم بعد از طوفان الاقصی رجوع به جمهوری اسلامی برای شناخت صحیح جایگاه زن جدی تر خواهد بود. از ما سوال خواهد شد که این مدل شما برای جایگاه زنان چیست چراکه آن مدل برابری جنسیتی که مظهر آن بازجویی از روسای دانشگاه های برتر آمریکا به جرم حمایت از زنان و کودکان مظلوم غزه بود شکست خورد.

طهرانچی گفت: بحث اصلی این است که ما باید بتوانیم این مدل را تبیین کنیم و باید این فرصتی که انقلاب اسلامی در نگاه نو به زن را خلق کرد و برتر بود را با زدودن مسائل اضافی آن تدوین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به میزبانی حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی از ۶۰۰ هزار دختر جوان و برخی چالش هایی که این دانشگاه با آن مواجه است، از جمع نخبگانی حاضر درخواست کرد: راهکارهای جدی خود را به منظور رفع معضلات پیش رو و برای تربیت دخترانی که بتوانند همسران شایسته، مادرای برگزیده و کنشگران اجتماعی فرهیخته ای تبدیل شوند را به این مجموعه ارائه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha