عملیات اجرایی طرح آبخیز تا جالیز در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند - ایرنا - عملیات اجرایی طرح «آبخیز تا جالیز» در خراسان جنوبی به وسعت یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار آبخیزداری با حضور مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی عصر چهارشنبه با حضور سردار محمد زهرایی و جمعی از مسئولان استان در روستای شوشود بیرجند برگزار شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی در این مراسم گفت: این سازمان به نمایندگی از سازمان بسیج مستضعفین، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و به نمایندگی از دولت این طرح را براساس تفاهم نامه‌ای اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح در سراسر کشور و به مدت چهار سال اجرا می‌شود افزود: در خراسان جنوبی از قبل همکاری مشترکی بین بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی بوده و برای نمونه می‌توان به احیای بیش از هزار رشته قنات اشاره کرد و در بسیاری از مناطق نیز در اجرای طرح آبخوانداری و آبخیزداری همکاری داشتیم.

سردار زهرایی گفت: طرح مشترک و منسجم طبق نقشه که بدانیم در چهار سال چه‌ کاری انجام دهیم تا فوایدی برای مردم داشته و از فرسایش خاک و روان‌آب جلوگیری کند و باعث افزایش دبی آب شود، امروز در خراسان جنوبی آغاز شد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی در مرحله اول ۷۳ پروژه آغاز می‌شود که در نخستین روز، اجرای پروژه را در روستای شوشود بیرجند شاهد هستیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: اردیبهشت سال بعد ۷۳ پروژه به پایان می‌رسد و تا پایان طرح نیز بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا و هزار و ۲۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا می‌شود.

سردار زهرایی افزود: همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کانال‌کشی تا سر مزارع و ۸۰۰ هزار مترمکعب استخر ذخیره آب در مدت چهار سال احداث می‌شود.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال اعتباری است که برای طرح آبخیز تا جالیز در خراسان جنوبی به صورت مرحله‌ای تخصیص داده می‌شود، مشارکت مردم و خیرین به صورت یدی و استفاده از ماشین‌آلات و سایر موارد نیز در اجرای پروژه‌ها بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha