حجت الاسلام خسروپناه: ناظر به نیازهای جامعه نبودن، مهمترین مشکل حوزه پژوهش کشور است

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناظر به نیازهای جامعه نبودن را مهمترین مشکل حوزه پژوهش در کشور دانست و تاکید کرد: در صورتی که سامانه نان و بحث نیازهای پژوهشی کشور به شکل خوبی مدیریت و رساله ها، پایان نامه ها و مقالات بر اساس نیازهای اعلام شده تهیه و تدوین شوند، بسیاری از نیازهای کشور بواسطه پژوهش های دانشگاهی مرتفع می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری ها به منظور ارتقاء جایگاه علمی کشور در دنیا و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی به طورحتم مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه ها، سازمانها، مراکز دولتی و غیردولتی است.

بر همین اساس و به منظور ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذر به نام روز پژوهش، با کسب مجوز از شورای فرهنگ عمومی، به نام "هفته پژوهش" نامگذاری و مسوولیت برگزاری این هفته را به معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده است.

هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصتی مغتنم را در راستای توجه و تمرکز هرچه بیشتر بر ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می کند تا همه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را برای آینده در دستور کار خود قرار دهند.

اما هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۲ نیز با شعار ملی"پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم" از ۱۹ تا ۲۵ آذر ماه جاری برگزاری شد.

برهمین اساس با سکاندار شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مجموعه های بسیار مهم و بهره بردار اصلی حوزه پژوهش که بسیاری از تصمیم سازی و تصمیم گیری های آنها به منظور تهیه انواع اسناد راهبردی و کلان برای سه حوزه بسیار مهم علم، فناوری و فرهنگ با استفاده از پژوهش های ارزشمند تهیه شده توسط محققان مراکز علمی و دانشگاهی کشور انجام می شود به گفت وگو نشسته ایم.

حجت الاسلام خسروپناه: ناظر به نیازهای جامعه نبودن، مهمترین مشکل حوزه پژوهش کشور است

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه یکی از ۴۲۴ پژوهشگر ایرانی است که نام وی در زمره پژوهشگران پراستناد برتر حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری قرار گرفته است.

ناظر به نیازهای جامعه نبودن، مهمترین مشکل حوزه پژوهش

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در ابتدا در پاسخ به این سوال که هم اکنون مهمترین مشکل حوزه پژوهش کشورمان چیست، می گوید: مهمترین مساله این است که بسیاری از پژوهش ها ناظر به نیازهای جامعه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با تاکیدبراینکه، باید در کشورمان یک نظام نامه مسئله محور داشته باشیم افزود: در حال حاضر انصافا موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به خوبی و جهادگرانه در حال انجام این کار است و وزیر محترم علوم نیز از این کار حمایت صدردصدی داشته اند.

حجت الاسلام خسروپناه: ناظر به نیازهای جامعه نبودن، مهمترین مشکل حوزه پژوهش کشور است

گره بسیاری از نیازهای کشور با سازماندهی مناسب سامانه «نان» باز می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه ایجاد نظام ملی پیشنهادها جهت ثبت و نمایه سازی نیازهای مختلف جامعه و سوق دادن بخش عمده ای از فعالیت های پژوهشی در جهت رفع نیازها و مشکلات جاری کشور تحت عنوان نان افزود:با راه اندازی این بانک اطلاعاتی متمرکز، زنجیره پژوهش، فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیازمحور کردن بخش مهمی از فعالیت های پژوهشی درجهت رفع نیازها، کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار می گیرد.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: در صورتی که سامانه نان و بحث نیازهای پژوهشی کشور به شکل خوبی مدیریت شود و سازمان یافته پیش رود و رساله ها، پایان نامه ها و مقالات بر اساس نیازهای اعلام شده تهیه و تدوین شود، بسیاری از نیازهای کشور بواسطه پژوهش های دانشگاهی مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی به منظور تصحیح آئین نامه ارتقاء اساتید دانشگاه تصریح کرد: در حال اتصال نحوه ارتقاء اساتید به موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هستیم که این نیز به طورحتم در بازکردن گره بسیاری از نیازهای کشور بواسطه پژوهش موثر خواهد بود.

حجت الاسلام خسروپناه: ناظر به نیازهای جامعه نبودن، مهمترین مشکل حوزه پژوهش کشور است

همه تصمیمات شورای فراقوه ای انقلاب فرهنگی باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد

اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: اگر تصمیمی پشتوانه پژوهشی نداشته باشد، موفق نخواهد بود، بر همین اساس نیز همه تصمیمات در حکومت، دولت، قوای سه‌گانه و شورای فراقوه ای انقلاب فرهنگی باید از پشتوانه علمی و پژوهشی برخوردار باشد.

حجت الاسلام خسروپناه تاکیدکرد: به عنوان یک پژوهشگر و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مبحثی را در این شورا ارائه نمی‌دهم مگر اینکه مسئله و موضوع مورد بحث و بررسی، دارای پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی مناسب از جانب نخبگان جامعه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha