۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85321818
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت کاخ اردشیر شوش آغاز شد

۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰
کد خبر: 85321818
مرمت کاخ اردشیر شوش آغاز شد

دزفول - ایرنا - سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: فصل جدید ساماندهی، حفاظت و مرمت محوطه میراث‌ جهانی شوش در محدوده کاخ اردشیر هخامنشی آغاز شد.

به ‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان، علی بویری‌ چهارشنبه شب افزود: پاکسازی محوطه از پوشش گیاهی، شیب‌بندی به منظور کنترل و دفع آب‌های سطحی، اجرای پوشش حفاظتی اندود کاه‌گل در سطوح افقی و عمودی دیواره‌ها و بقایای معماری موجود، از جمله ‌اقداماتی است که در این فصل از ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مجاورت کاخ اردشیر با رودخانه شاوور و فاصله از هسته اصلی محوطه میراث‌جهانی، اصلاح و ساماندهی مسیرهای دسترسی شهری و پیاده ‌روسازی و نیز تأمین روشنایی و مبلمان شهری پیرامون کاخ در برنامه قرار گرفته که طی برنامه‌ریزی انجام شده و هماهنگی با مدیریت شهری در دست پیگیری است.

سرپرست پایگاه میراث ‌جهانی شوش با بیان اینکه کاخ اردشیر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در سمت غربی رودخانه شاوور کشف شد که به سبب همجواری با این رودخانه به همین نام نیز مشهور است اضافه کرد: کاخ اردشیر دوم هخامنشی در شمار مهمترین آثار معماری ایران باستان در دوره هخامنشیان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: کاخ اردشیر دارای تالاری با ۶۴ ستون در ردیف‌های هشت‌تایی و پایه‌ستون‌هایی از سنگ با دیواره‌هایی منقوش و رنگ‌آمیزی‌شده بود.

بویری افزود: کتیبه‌های نگاشته‌شده به سه خط بابلی، ایلامی و پارسی باستان بر روی چند پایه ستون کاخ اردشیر بدست آمده که در آن نام اردشیر پسر داریوش حکاکی شده است.

به گزارش ایرنا، کاخ اردشیر دوم هخامنشی بخشی از محوطه باستانی شوش است که در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزارساله تمدن عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی بوده است. شوش که در شمال خوزستان قرار دارد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و آثار ارزشمند و منحصر به فرد تاریخی و مذهبی نظیر حرم دانیال نبی(ع)، آرامگاه دعبل خزاعی شاعر شهیر اهل بیت (ع)، آپادانا، آکروپل، شهر شاهی، شهر پیشه وران، کاخ اردشیر دوم، محوطه باستانی و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه از مقصدهای مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود.

کاخ شاوور (کاخ اردشیر) متعلق به دوره اردشیر دوم هخامنشی است که از آن چندین پایه ستون و دیوارهای خشتی به جای مانده است که شباهت بسیاری به تخت جمشید دارد.

پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، تیرماه ۱۳۹۴ در نشست یونسکو در شهر بن آلمان بررسی و در نهایت به ثبت جهانی رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha