توسعه شبکه بزرگراهی خراسان جنوبی با رشد ۲.۵ برابری اعتبارات

بیرجند - ایرنا - ­­­­توسعه بزرگراه‌های استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم با افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات در دستور کار جدی قرار گرفته به گونه‌ای که ۱۹۴ کیلومتر راه دوبانده با اعتبار ۴۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع سومین استان پهناور ایران است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کالا به افغانستان از راه‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود که اهمیت حمل و نقل زمینی در این منطقه را می‌رساند.

قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور بین المللی شمال - جنوب و اتصال آن به بندر چابهار و بندرعباس از طرفی عبور ۲ کریدور شرق - غرب و اتصال ناحیه مرکزی کشور به مرزهای دوکوهانه نهبندان، ماهیرود سربیشه (میل ۷۸)، گلورده درمیان (میل ۷۳)، یزدان زیرکوه و دوغارون تایباد باعث شده راه‌های استان از جایگاه خاصی برخوردار باشند.

علاوه بر توسعه مبادلات تجاری با کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل و نقل کالا و مسافر جزو اهداف تعریف شده در این محورها بوده که لزوم ارتقای عملکرد آنها و تبدیل به بزرگراه (باند دوم) را بیشتر از گذشته ضروری ساخته است.

توسعه راه‌های خراسان جنوبی از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته به گونه‌ای که یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور مربوط به حوزه راه است.

همچنین اعتبارات اختصاص یافته به راه‌های استان در قانون بودجه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲.۵ برابری داشته و به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

توسعه شبکه بزرگراهی خراسان جنوبی با رشد ۲.۵ برابری اعتبارات

توسعه بزرگراه‌های خراسان جنوبی در ۱۷ محور

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره توضیح داد: در حال حاضر باند دوم راه در ۱۷ محور استان به طول ۵۷۳ کیلومتر در دست ساخت است.

میرمحمد مودی افزود: دوبانده سازی این محورها با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد ریال و ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی گفت: تاکنون مطالعات ۴۶۶ کیلومتر از باند دوم راه‌های استان انجام شده‌ و در خراسان جنوبی به ساخت هزار و ۶۱۹ کیلومتر باند دوم نیاز داریم که در ۵۹۸ کیلومتر اقدامی انجام نشده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۴ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۴۱ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال در استان به بهره‌برداری رسید و هفته دولت امسال ۴۴ کیلومتر باند دوم افتتاح شد.

وی گفت: همچنین هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۸۴ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

افزایش ۲.۵ برابری اعتبار راه‌های استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از افزایش دو و نیم برابری اعتبارات حوزه راه‌های استان در قانون بودجه سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبار راه‌های استان ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال بود که امسال به ۱۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با اشاره به موقعیت‌ کریدورهای استان و اینکه کریدورهای شمال - جنوب و کریدور غرب به شرق از خراسان جنوبی می‌گذارد، گفت: کریدور چابهار - بیرجند - مشهد به طول هزار و ۵۷۰ کیلومتر است که ۴۱۴ کیلومتر از این کریدور در خراسان جنوبی قرار دارد که تاکنون باند دوم ۲۶۱ کیلومتر این کریدور معادل ۶۳ درصد به بهره‌برداری رسیده است.

مودی عنوان کرد: طول کریدور بندرعباس - راور - فردوس - مشهد هزار و ۳۹۰ کیلومتر است که ۳۵۶ کیلومتر از این کریدور در خراسان جنوبی قرار دارد و تاکنون باند دوم ۲۵۲ کیلومتر معادل ۷۱ به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: طول کریدور ماهیرود به طبس - یزد و طبس - اصفهان هزار و ۲۷۰ کیلومتر است که ۷۷۰ کیلومتر از این کریدور در خراسان جنوبی است و تاکنون باند دوم ۲۰۰ کیلومتر (معادل ۲۶ درصد) به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تکمیل ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در پایان سال ۱۴۰۲ به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال هدف‌گذاری شده که همه تلاش ما تکمیل این حجم از کار است.

وی با اشاره به پیگیری استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق ۲ برای راه‌های خراسان جنوبی گفت: باند دوم محور بیرجند - قاین در مرحله اول ۵۰۰ میلیارد ریال پرداختی داشته و به علت تامین نشدن منابع مورد نیاز پروژه مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب متمم قرارداد مصوب هم پرداخت شده است.

توسعه شبکه بزرگراهی خراسان جنوبی با رشد ۲.۵ برابری اعتبارات

نیاز به احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم برای رسیدن به متوسط کشوری

مودی افزود: برای باند دوم محور دیهوک - فردوس مبلغ مورد تقاضا ۵۰۰ میلیارد ریال بود که منجر به امضای قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و بانک عامل شد و تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: باند دوم محور سربیشه - درح - ماهیرود مبلغ مورد تقاضا هزار میلیارد ریال بوده که منجر به انعقاد قرارداد و صدور تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه شده و در دست پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: باند دوم محور بیرجند - نهبندان نیز منجر به صدور موافقت اصولی سازمان برنامه و بودجه شد که مبلغ مورد تقاضا برای تکمیل این محور ۲ هزار میلیارد ریال است و محور طبس - بشرویه هم منجر به صدور موافقت اصولی سازمان برنامه و بودجه شده و مبلغ مورد تقاضا ۲ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: ۱۷ هزار و ۲۱۳ کیلومتر راه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این مقدار ۸۳۷ کیلومتر بزرگراه، پنج هزار و ۷۱۳ کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

مودی گفت: از مجموع پنج هزار و ۷۱۳ کیلومتر راه اصلی و فرعی در خراسان جنوبی، هزار و ۸۹۴ کیلومتر شریانی و ۹۲۲ کیلومتر آن ترانزیتی است و از مجموع پنج هزار و ۷۱۳ کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی استان در حال حاضر ۸۵۳ کیلومتر معادل ۱۵ درصد دوبانده هستند.

وی افزود: برای رسیدن به متوسط کشوری به احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان نیاز داریم.

توسعه شبکه بزرگراهی خراسان جنوبی با رشد ۲.۵ برابری اعتبارات

جبران کم کاری گذشته

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه کریدورهای شمال - جنوب و کریدور غرب به شرق از خراسان جنوبی می‌گذارد گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است همچنین این استان مسیر عبور زائران استان‌های شمالی و جنوبی کشور به سمت بارگاه مطهر رضوی است.

علیرضا عباس‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین زیرساخت راه در خراسان جنوبی موضوع مهمی است و اگر به دنبال توسعه بخش‌های مختلف استان هستیم، توجه به حوزه راه‌ها و جاده‌های استان بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم اتصال مرزها و شهرستان‌های خراسان جنوبی به شبکه بزرگراهی کشور گفت: استان به ۲ هزار و ۴۷۲ کیلومتر باند دوم نیاز داشته که ۸۵۳ کیلومتر تا الان به بهره‌برداری رسیده و ۵۷۳ کیلومتر با پیشرفت متوسط ۳۷ درصد در دست اجراست.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: برای تکمیل و بهره‌برداری این تعداد پروژه در دست اجرا به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به تکمیل ۱۹۴ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار بیش از ۴۱ هزار میلیارد ریال در ۲ سال گذشته گفت: تا پایان امسال ۱۲۰ کیلومتر باند دوم به ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

عباس‌زاده بیان کرد: با اقدامات خوب صورت گرفته در دولت سیزدهم، کم کاری‌های گذشته در حوزه راه‌های استان جبران شده‌ است و هفته دولت امسال ۴۴ کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۸۴ کیلومتر نیز آغاز شد.

وی تصریح کرد: یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌ها احداث باند دوم راه است چرا که یک کیلومتر راه تقریبا ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha