غریبانه‌های شعرای اردبیل در سوگ زهرا (ص)

اردبیل - ایرنا - جمعی از شعرا و ادبای اردبیل با شرکت در شب شعر فاطمی، سروده‌های خود را با موضوع شهادت حضرت زهرا (س) و غربت مولا علی (ع) ارایه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر حوزه هنری استان اردبیل شامگاه پنجشنبه در آئین شب شعر فاطمی در سالن اجتماعات این حوزه، برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای ترویج فرهنگ و معارف فاطمی موثر دانست و بر استمرار این محافل تاکید کرد.

مهیار سپهری گفت: بهتر است هر برنامه آئینی که به مناسبتی برگزار می‌شود، به نام یکی از چهره‌ها و بزرگان فرهنگ و هنر استان اردبیل مزین شود تا نام و آوازه بزرگان این دیار نیز بیشتر به گوش جوانان برسد.

موسی فتحی مجری و کارشناس ادبی انجمن ادبی کلک خیال نیز اظهار کرد: این شب شعر با همکاری حوزه هنری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و انجمن‌های شعر آئینی و کلک خیال استان اردبیل تدارک دیده شده است.

وی افزود: انجمن ادبی کلک خیال از حدود سه سال قبل تاسیس شده و دبیر یا مسئول آن رباب امان پور از شعرای مطرح اردبیل است و این انجمن با فعالیت مستمر به شکل کارگاه آموزش شعر، در بالندگی و شکوفایی استعدادهای ادبی بسیار موثر بوده است.

او با بیان برگزاری جلسات هفتگی کلک خیال در عصرهای شنبه، گفت: در این جلسات علاوه بر خوانش و نقد و بررسی شعر، از آموزه‌های استادان زبان و ادبیات بهره مند می‌شویم و از شاعران نامی استان نیز به عنوان مهمان ویژه به این جلسات دعوت می‌کنیم.

غریبانه‌های شعرای اردبیل در سوگ زهرا (ص)
شعرخوانی استاد هادی اردبیلی در شب شعر فاطمی

در شب شعر فاطمی از نوای محزون نی در لابلای شعرها استفاده شد و مرتضوی نوازنده نی به تناسب شعرهایی که خوانده می‌شد، قطعات آوازی و ریتمیک را در دستگاه شور ، آواز بیات ترک و قسمتی از قطعه معروف نینوا را نیز اجرا کرد.

او همچنین ملودی سینه زنی ترکی " در ویرانه ده دورما" شاهکار ادبی استاد فقید تقایی از شاعران اهل بیت (ع) در اردبیل را نواخت و مورد استقبال حضار قرار گرفت.

مجری خوش صدا و باتجربه شب شعر از استادان فقید مرثیه و مداحی اردبیل از جمله عسگر عزیزی کیا دوبیتی خوان معروف و حاج صابر امان پور یاد کرد و نام و خاطره آنها را گرامی داشت.

شاعران شرکت کننده در این شب شعر سروده‌های خود را به زبان ترکی و فارسی در قالب‌های متنوع ارایه کردند و اغلب شعرها از لحاظ ساختار و محتوا آشنازدایی داشت و شعرا سعی کرده بودند از مستقیم گویی پرهیز کرده و مقصود خود را در لفافه بیان کنند تا شنونده بیشتر متلذذ شود.

استاد هادی از شاعران تراز اول مرثیه در استان اردبیل به عنوان مهمان ویژه شب شعر فاطمی نیز در پایان این محفل ادبی چند قطعه از شعرهای جانسوز و دلنشین خود را خواند و مورد توجه بقیه شعرا و ادبا قرار گرفت.

در پایان با اهدای لوح تقدیر، از شاعرانی که شعر خوانده بودند تجلیل به عمل آمد.

استان اردبیل در شمال غرب ایران واقع شده و انجمن‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌های ان فعال است و شعر عاشورایی و آئینی در این استان از رونق خاصی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha