میزبانی قزوین از جشنواره ملی خوشنویسی با ۸۰۰ اثر هنری

قزوین - ایرنا - هفتمین جشنواره دوسالانه خوشنویسی به میزبانی قزوین که به پایتخت این هنر نیز شناخته می شود دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد تا ۸۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره مورد قضاوت بهترین کارشناسان این رشته قرار گیرد.

قزوین - ایرنا - بدون شک هیچ دلیل و استدلالی برای نیاز هر فرد به هنر را نمی توان توجیه کرد، چرا که بشر از بدو خلقت هنر به هر عنوانی بخشی از زندگی او، خواسته یا ناخواسته قرار گرفته و با آن زندگی کرده است.

این در حالی است که از هنر به عنوان بهترین وسیله جهت نهادینه ساختن ابزار، فکر و اندیشه در جامعه نام برده شده تا جایی که بشر در هر دوره از زندگی خود و به انحا مختلف تاثیر هنر را در مراحل مختلف دوران عمرش درک کرده است.

خوشنویسی اما در میان صدها هنر موجود، دارای پیشینه ای به وسعت و درازای یک تاریخ کهن است و شاید بتوان به جرات سابقه آن را با خلقت آدمی یکسان دانست تا جایی که آن را مادر هنرها نیز برشمرده اند، اما در عین حال هنر خوشنویسی از زمان آغاز تاریخ اسلام از جایگاه رفیع و بلند مرتبه ای نیز برخوردار شد.

تاریخ خوشنویسی در کشور ما که از ایران باستان شروع شده بود، در دوران اسلام تحول خود را آغاز و گسترش داد، در دوران حکومت صفویه حتی مدارسی ویژه ای نیز برای رشد این هنر تاسیس شد و در دوره قاجاریه نیز به اوج شکوفایی خود رسید.

قزوین که در دوران صفویه به عنوان پایتخت کشور نیز محسوب می گردید از دیرباز تاکنون خاستگاه این هنر بی بدیل بوده و طی دوران های گذشته و حال نیز از هنرمندان و خلاقان این رشته بهره مند بوده است، از میرعماد حسنی قزوینی، محمدعلی خیارجی، عبدالمجید طالقانی، میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی،‌ ملک محمد قزوینی و عمادالکتاب گرفته تا غلامحسین امیرخانی و زنده یاد ابوالحسن محصص مستشاری را می توان از عالمان این هنر یاد کرد.

به بهانه برگزاری هفتمین دوره دوسالانه خوشنویسی در قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین در رابطه با زمان و نحوه برگزاری این جشنواره گفت و گویی را حسین براتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین انجام داده است.

میزبانی جشنواره ملی خوشنویسی از ۸۰۰ اثر هنری

ایرنا. قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران تاکنون برگزار کننده ۶ دوره جشنواره هنر خوشنویسی بوده، در این رابطه توضییح دهید.

استان قزوین در دی ماه آینده شاهد برگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی کشور است و شاید به جرات بتوان گفت که برگزاری این دوسالانه در انحصار این شهر به عنوان پایتخت هنر خوشنویسی قرار دارد تا جایی که ۶ دوره این رویداد با افتخار و اقتدار در قزوین برگزار شده است.

خوشبختانه برگزاری دوسالانه خوشنویسی کشور طی ۱۴ سال گذشته و به صورت مستمر و منظم به میزبانی و دبیرخانگی قزوین برگزار شده و امسال نیز توفیق داریم تا در کنار همکاران و فعالان هنر خوشنویسی استان میزبان هفتمین دوره این رشته معنوی و عرفانی با نگاه و رویکرد آیینی آن باشیم.

نگاهی که عموما خوشنویسی به آن می پردازد و خلق هر اثری مرتبط با آیات قرآن کریم یا روایات، سخنان و جملات نغز بزرگان فرهنگی، ادبی، فرهنگی و معنوی به آن بازمی گردد و امیدواریم این وظیفه را همانند دوره های گذشته و حتی وزین تر و سنگین تر میزبانی کنیم.

ایرنا. در باره موضوع و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه هفتمین دوسالانه توضییحاتی ارایه فرمایید.

با توجه به اینکه در این دوره قرار شد هر فرد تنها با یک اثر خود در جشنواره شرکت کند، به طور طبیعی با ارسال ۸۰۰ اثر به دبیرخانه شاهد حضور همین تعداد هنرمند خوشنویس در بخش های ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ از سراسر کشور در قزوین خواهیم بود.

موضوع آثار هفتمین دوسالانه خوشنویسی نیز از سوی داوران برای مسابقه در بخش های مفاخر، آیات، روایات و احادیث، اشعار و متون فاخر ادبیات فارسی و همچنین موضوعات مربوط به هویت ملی، امید آفرینی، آینده و پیشرفت پیش بینی شده است.

این در حالی است که با وجود حذف بخش خط و نقاشی در این دوره، با همت و تلاش های صورت گرفته از سوی همکاران و دوستانمان در انجمن خوشنویسان ایران، استقبال بیشتری در این دوره نسبت به سال های گذشته صورت گرفته و تعداد آثار رسیده نیز گواه این واقعیت است.

ایرنا. هم اکنون و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری، این جشنواره در چه مرحله ای است و آیا مهلت ارسال آثار تمدید شده است یا خیر؟

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه هفتم تا ۱۰ آذرماه گذشته در نظر گرفته شده بود اما با توجه به درخواست های مکرر از سوی انجمن خوشنویسان کشور، مدت زمان دریافت آثار یک هفته تمدید و تا ۱۷ آذر ماه در نظر گرفته شد اما از آنجایی که با تمدید دوباره، زمان بندی جشنواره برای پایش اولیه آثار رسیده و داوری مرحله دوم با مشکلاتی همراه بود، امکان تمدید دوباره برای ارسال آثار دیگر برای ما مقدور نبود.

هم اکنون نیز دبیرخانه جشنواره در حال برگزاری بخش حضوری نویسی آثار است که بایستی پیش از برگزاری جشنواره انجام شود، بخش های نهایی نیز از جمله معرفی هیات داوران و انجام کارهای باقیمانده مربوط به انتخاب برترین ها نیز پیگیری می شود.

میزبانی جشنواره ملی خوشنویسی از ۸۰۰ اثر هنری

ایرنا. در خصوص دعوت از میهمانان ویژه برای این دوره از جشنواره اقدامی صورت گرفته است؟

تمام تلاش ما در ستاد برگزاری این دوسالانه همین است تا از چهره های شاخص فرهنگی و هنری، به ویژه در بخشی که دو سالانه به آن می پردازد در این رویداد میهمانان و هنرمندان خاص و مهمی را دعوت به حضور در هفتمین دوسالانه کنیم.

البته برای حضور هنرمندان شاخصِ سایر رشته ها هم تدابیری اندیشیده شده که به اقتضای زمان و شرایطی که استان و ستاد برگزاری دوسالانه از آن برخوردار است دعوت هایی صورت می گیرد تا از ظرفیت هنرمندان و چهره های شاخص و علاقه مندی که مایل به حضور در این رویداد ملی هستند نیز برخوردار شویم.

ایرنا. در رابطه به اهدای جوایز به هنرمندان شاخص هر بخش هم توضیح دهید.

در این رابطه و تدابیری که از سوی مسوولان برگزاری صورت گرفته نفرات برتر هر بخش نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ به ترتیب ۲۵۰، ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر این جشنواره اهدای می شود و در عین حال ضمن تقدیر از سه اثر هر یک با ۵۰ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر، از ۶ اثر برگزیده بانوان با اهدای ۱۰۰ میلیون ریال به هر اثر با اهدای لوح جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

ایرنا. سخن آخر.

امیدواریم که با یاری خداوند این توفیق را داشته باشیم تا به درستی و آنگونه که در شان این هنر قدسی و قابل تکریم و تعظیم و همینطور استان قزوین است به خوبی پذیرای میهمانان و برگزای هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی باشیم.

هفتمین دوره دو سالانه ملی خوشنویسی با گرامیداشت یاد استاد برجسته خط نسخ علاالدین تبریزی همراه خواهد بود.

نمایش ۱۰۰ اثر برتر برگزیده همراه با برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی این جشنواره از ۱۴ دی ماه سال جاری و همزمان با مراسم افتتاحییه جشنواره آغاز به کار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha