انتقال سهم برق و گاز واحدهای غیرفعال تولیدی در خراسان‌رضوی مصوب شد

مشهد-ایرنا- شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در حمایت از تولید امروز مصوب کرد که سهم برق و گاز واحدهای صنعتی غیرفعال مستقر در شهرکهای صنعتی استان یا واحدهایی که مازاد برق و گاز دارند، جابجا و منتقل شود.

به گزارش ایرنا، این اقدام با در نظر گرفتن ملاحظات لازم و با هدف تامین زیرساختهای خطوط تولید جابجا شده و به واحدهای صنعتی فعال و اولویت دار نیازمند زیرساختها در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی روز شنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: شهرکهای صنعتی جزیی از اموال بیت المال هستند و زمین به انضمام انشعابات برق و گاز و آب در آنها به افرادی واگذار می شود که تصمیم به انجام فعالیت تولیدی دارند.

یعقوبعلی نظری افزود: جابجایی امتیاز برق و گاز واحدهای صنعتی که فعال نیستند یا مازاد برق و گاز دارند به واحدها و خطوط تولید فعال نیازمند این خدمات به صورت موقت انجام می گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیتهای موجود در تامین گاز و برق در خراسان رضوی نیاز است که در یک کارگروه با مسئولیت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و عضویت مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در خصوص جزئیات واگذاری انشعابات برق و گاز واحدهای صنعتی غیرفعال یا واحدهای صنعتی که کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند و از مازاد برق و گاز برخوردار هستند، تصمیم گیری شود.

۲۵۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی غیر فعال هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی نشست با مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط، برای تامین زیرساختها ۱۰ سال آینده شهرکهای صنعتی استان برنامه ای تدوین شده است، اما در کنار آن یکی از سیاستهای اصلی استان احیای واحدهای تولیدی راکد است.

ابوالفضل چمندی اظهار کرد: ۲۵۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی غیرفعال هستند که پروانه یا زمین صنعتی در اختیار آنها باید خلع شود، صاحبان برخی از واحدهای صنعتی در شهرکها نیز چندین زمین در اختیار داشته بدون آنکه فعالیت مولدی داشته باشند.

وی ادامه داد: در واقع این زمین ها برای آنها حکم کالای سرمایه ای دارد و باید امتیاز زمین و آب و برق و گاز آنها گرفته شود، اما دغدغه استان توسعه تولید است و به هر طریق ممکن زیرساختهای مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال را تامین می کند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی دو سال گذشته پروانه هر واحد صنعتی که در موعد مقرر نتوانسته فعالیت خود را مجددا آغاز کند، تعلیق شده است، شرکت شهرکهای صنعتی استان نیز در صورت تشخیص اینکه واحد صنعتی غیرفعال است، می تواند به این اداره کل اعلام کند تا نسبت به تعلیق پروانه بهره برداری اش اقدام شود.

امیررضا رجبی اظهار کرد: زمانی که پروانه بهره برداری واحد صنعتی تعلیق می شود، از آن سلب فعالیت نشده اما چون ظرفیتی را اشغال کرده است، می توان سهمیه آن از زیرساختها را به واحد فعال منتقل کرد، در فاصله ای که به واحد تعطیلی فرصت احیا داده می شود باید به نحوی مدیریت بهینه منابع داشت.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فردی که جواز تاسیس از اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می گیرد، با یک ظرفیت اسمی مشخصی از تولید اقدام به فعالیت می نماید و سهمی از برق و آب و گاز که به این واحد داده می شود براساس همان ظرفیت اسمی تولیدش است.

جعفر فرشچی ادامه داد: اما در زمان تولید به دلایلی قادر نخواهد بود که طبق ظرفیت اسمی اش تولید کالا داشته باشد، لذا در این شرایط مازاد برق و گاز دارد، برای این فاصله چه باید کرد، باید این مازاد در انحصار واحد باشد یا خیر؟

انتقال سهم برق و گاز واحدهای غیرفعال تولیدی در خراسان رضوی مصوب شد

تامین برق ۱۶ شهرک صنعتی خراسان رضوی

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این نشست به طرحهای در دست اجرا در حوزه برق اشاره و بیان کرد: عملیات تامین برق در ۱۶ شهرک صنعتی استان آغاز شده است که تا پایان سال جاری کار احداث پست ۱۳۲ کیلوولت چهار یا پنج شهرک صنعتی به پایان می رسد، اما مشکل اصلی مربوط به شهرکهای صنعتی بزرگی مانند کاویان، چناران، توس و بینالود است که متقاضی زیادی دارد و باید زیرساختهای آن تقویت شود.

حسین محمودی افزود: پست ۴۰۰ کیلوولت شهرک صنعتی بینالود از طریق فاینانس چین تامین اعتبار شده و به اجرا می رسد که شهرکهای صنعتی عطار و خیام را هم پشتیبانی خواهد کرد، در مورد تامین برق شهرکهای صنعتی کاویان و چناران توافقی با شرکت شهرکهای صنعتی استان انجام گرفته و در این راستا سه پست برق ۱۳۲ کیلوولت ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: در مجموع تقویت زیرساختهای برق شهرکهای صنعتی چناران، توس و کاویان نیاز به اعتبار و ریسک بالایی دارد که تامین آن را از محل پروژه های مولدسازی انجام خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ظرفیتهای زیاد بدون استفاده ای از گاز در داخل و خارج از شهرکهای صنعتی وجود دارد، اخیرا توافقی بین وزیران «صنعت معدن و تجارت» و «نفت» انجام گرفته است که سهم جدید گاز به تاسیسات صنعتی در صورتی واگذار می شود که سهم گاز تاسیسات صنعتی غیرفعال تعلیق و سهمشان به واحد جدید داده شود، این موضوع بیشتر مربوط به واحدهای فلزی و صنایع معدنی مستقر در استان است.

حسن افتخاری اظهار کرد: شرکت ملی گاز شیوه نامه جدیدی برای تامین گاز شهرکهای صنعتی ابلاغ کرده که شرط آن ایجاد شبکه داخلی گاز توسط شهرکهای صنعتی است.

فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی از جمله روسای خانه صنعت معدن و تجارت، انجمن مدیران صنایع، کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان و مدیر شهرک صنعتی کاویان در این نشست «دادن مهلت مشخص به واحدهای صنعتی غیرفعال و کمک به احیای آنها، مشخص شدن چگونگی نحوه انتقال مازاد برق و گاز واحد صنعتی به واحد دیگر، اطمینان دادن به صاحبان واحد تولیدی پس از انتقال سهم گاز و برق آن مبنی بر اینکه سهم اولیه اش از سوی دولت به او بازگردانده خواهد شد، مشخص کردن محل تامین هزینه های ایستگاه های جدید گاز و پست جدید برق برای شهرکهای صنعتی» را مورد تاکید قرار دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha