مدیریت پسماند؛ سَهلی که در کهگیلویه وبویراحمد دشوار می شود

یاسوج-ایرنا- پسماند؛ به سبب تهدید بهداشت و سلامت، مدیریت آن از نیازهای اساسی جامعه است اما در هیچ کدام از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد دفن بهداشتی صورت نمی گیرد و حتی شهر یاسوج تنهای مرکزی در کشور است که بازیافت زباله ای در آن انجام نمی شود.

به گزارش ایرنا، بازیافت زباله (تبدیل کردن ماده آشغال به یک ماده قابل مصرف)یکی از راههای مدیریت زباله هاست که ضرورت دارد مدیران شهری این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند چرا که زباله ها نه فقط باعث شیوع انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها و مرگ موجودات زنده، زشتی مناظر و حتی هزینه های اقتصادی می گردند، بلکه می توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب، هوا خسارات فراوانی را ببار آورند.

امروزه با گسترش تکنولوژی یکی از اولویت های مهم مدیریت پسماند شهری، بازیافت است و متولی مدیریت پسماندهای شهری را شهرداری برعهده دارند، اگرچه شروع مدیریت پسماند در ایران به تاسیس شهرداری‌ها در سال‌ ۱۲۹۰ باز می‌گردد و طی این سال ها تغییراتی در سیستم مدیریت پسماند در کشور ایجاد شد تا اینکه در سال ۱۳۸۶ تهیه طرح‌های جامع مدیریت پسماند در دستور کار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور قرار گرفت.

بر اساس ماده ۷ این قانون (مدیریت پسماند) مدیریت اجرایی همه پسماندها غیر از پسماندهای ویژه صنعتی در محدوده شهرداری و در روستا بر عهده دهیاری ها خواهد بود.

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: سایت پسماند اصولی در هیچ یک از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

"رحمت الله جهانشاهی" افزود: اصلاح الگوی مصرف و تفکیک از مبدا وجود ندارد و در سایت های زباله دفن غیربهداشتی صورت می گیرد و زباله ها به صورت غیراستاندارد تفکیک و سوزانده می شوند.

پیش تر معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه شهردار، ۱۰ دهیار و یک بخشدار به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه و انباشت زباله، پراکندگی و دفن غیربهداشتی پسماند از سوی این نهاد حاکمیتی و نظارتی به مراجع قضایی معرفی شدند.

جهانشاهی افزود: اگرچه برخی از شهرداری ها و دهیاری ها را بدلیل بی توجهی به مدیریت پسماند به مراجع قانونی معرفی شدند ولی نتیجه ای و تغییری در مورد این شهرداری ها و حتی وضعیت سایت پسماند مرکز استان تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

یاسوج مرکز استان کهکیگیلویه وبویراحمد شهری کوهستانی که سالانه میزبان گردشگران زیادی است و میزان جمع آوری زباله های روزانه این شهر به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بالاتر است، اما تنها مرکز استانی است که در حال حاضر بازیافت زباله ای در آن انجام نمی شود.

اگرچه کارخانه پسماند شهر یاسوج در شهریور ۱۴۰۱ درآئینی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، جمعی از مسئولان کشوری و استانی بهره برداری شد و به مدت ۲ هفته به صورت آزمایشی کار کرد ولی بدلیل تامین نشدن آب آن در حال حاضر این کارخانه غیر فعال است و تفکیک زباله به صورت غیر استاندارد و غیربهداشتی دفن می شود.

پس از تذکرات و مطالبه گرهایی در مورد ضرورت ساماندهی سایت پسماند شهریاسوج، شهرداری این شهر خبر از دراختیار قرار گرفتن کارخانه بازیافت برای راه اندازی این کارخانه داد که یک سال از این وعده ها گذشته و تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

محل پسماند شهر یاسوج ("پُشتهِ "دشت روم" ) نامناسب مخل محیط زیست و بهداشت در بالای کوه مشرف به سد "شاه قاسم" و سه حلقه چاه تامین آب شرب شهر یاسوج واقع شده است که تفکیک نکردن زباله و مدیریت صحیح این جایگاه نامناسب پسماند چطور خطرات آن باید برای متولیان روشن و آشکار شود نهادهای ناظر و مسوولان ارشد اگر ورود کردند چطور پس از ۲ سال نتیجه ای حاصل نشد؟

شهرداران و دهیارانی که به دادگاه معرفی شدند نتیجه آن و الزام آنها به مدیریت درست پسماند چه زمانی برای مردم روشن می شود؟

اگرچه مدیریت پسماند برای شهرداری ها هزینه دارد اما باز شهرداری هایی ۲ تا از شهرستان های استان (دو گنبدان و لیکک) که به گفته معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست سهم آلودگی از صنایع دریافت می کنند ولی باز دفن بهداشتی زباله ای در این مناطق انجام نمی شود و تسهیلات دریافتی را در جاهای دیگری هزینه می کنند چه نهادی ناظری باید پاسخگو و رسیدگی کند؟

مدیریت پسماند که امروزه جزو ضروری ترین نیازها و یکی از وظایف و اولویت های شهرداری ها است چطور در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ که منطقه ای کوهستانی، حاصلخیزو تامین کننده ۱۰ درصد روان آب های کشور است (که نامدیریتی پسماند نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور خطرآفرین است)، سازماندهی پسماند و دفن بهداشتی زباله ها باید حلقه گمشده مدیریت این استان باشد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha