نماینده مجلس: تکمیل زیرساخت‌ها زمینه توسعه لرستان را فراهم می‌کند

خرم‌آباد - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: تکمیل و بهبود شاخص‌های زیرساختی، زمینه توسعه و لرستان را فراهم می‌کند بنابراین وحدت و همگرایی مسوولان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خدابخشی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: توسعه باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد و این موضوع مبتنی بر مزیت‌های نسبی کشور توسط کار کارشناسی صورت گیرد.

وی افزود: اگرچه در دهه‌های گذشته مکان‌یابی بسیاری از طرح‌ها بر اساس لابی‌گری نمایندگان برخی از استان‌ها صورت گرفت، اما از خدمات گسترده نظام نباید غافل شد.

وی گفت: برای مثال صنعت فولاد باید در کنار دریا و یک مکان پر آب احداث می‌شد تا به محیط زیست آسیب وارد نکند، اما می‌بینیم که در استان‌های مرکزی کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: باید طرح‌ها بر اساس کار کارشناسی در استان عملیاتی شوند تا توسعه را به همراه داشته باشد ، طبق اصل ۴۸ قانون اساسی رشد هر منطقه بر اساس استعداد، فراهم می شود و امکانات و منابع در کشور بطور متوازن توزیع شوند.

وی بیان کرد: همچنین در این راستا باید سه درصد از منابع نفت و گاز به استان‌های کمتر توسعه یافته اختصاص یابد، اما صیانت از این موضوع بسیار مهم است، علاوه بر این باید تلاش کنیم طرح‌های نیمه تمام تکمیل شوند که در این راستا برطرف کردن موانع توسعه، بر اساس ساختار تشکیلات اداری و سیاسی صورت گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: سند آمایش سرزمین در دولت قبل ابلاغ شده و این سند قابل اجراست، باید از نگاهی که در دولت سیزدهم وجود دارد تلاش کنیم ساختار متناسب با توسعه در استان را در هیئت دولت مصوب کنیم.

خدابخشی اضافه کرد: این امر مستلزم این است که همه مسئولان از هم‌افزایی و هم‌گرایی بیشتری استفاده کنند، که در این راستا پیگیری موضوع استانداری ویژه به عنوان یک اقدام مهم و کلیدی در دستور کار است و این مسیر نیازمند همکاری همگانی می‌باشد.

وی افزود: ایجاد استانداری ویژه نیازمند ساختار و تشکیلات مناسب است و این موضوع باید افزایش اختیارات سیاسی و اداری را به همراه داشته باشد در این راستا باید اجماع شکل و این موضوع توسط نمایندگان پیگیری شود.

وی ادامه داد: لرستان اگر ویژه شود در مدیریت بهتر و رفع موانع تاثیرگذار است و نماینده عالی این استان در هیات دولت شرکت خواهد کرد و می‌تواند با رایزنی و ارتباط مستقیم با مسئولان بالا دست در برطرف کردن مشکلات حتی تخصیص اعتبارات طرح‌های نیمه تمام اقدام کند.

وی اظهار کرد: لرستان در شاخص‌های نرخ بیکاری و زیرساخت‌ها که عامل توسعه هر استان است مشکلات اساسی دارد، یکی از ارکان رقابت پذیری برای توسعه تکمیل زیرساخت‌های ریلی، جاده ای، هوایی فناوری اطلاعات، شبکه‌های آبرسانی و حوزه دیجیتال می‌باشد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: همچنین حوزه بهداشت و درمان و آموزش یکی از محورهای اصلی توسعه است که باید بر اساس مبتنی بر مزیت‌های استان اقدام شود، چراکه ارتقاء بهبود شاخص‌های مرتبط می‌تواند زمینه رشد استان را فراهم کند.

خدابخشی بیان کرد: ارتقاء زیرساخت‌ها پیشران توسعه است و اگر بخواهیم استان رشد کند، باید نگاه بلند مدت داشته باشیم که در این راستا ۴۰۸ کیلومتر جاده اصلی را در طول عمر مدیریت خود در مجلس برای دولت تعهد ایجاد کرده‌ام.

وی گفت: این مدت پنج راهدارخانه را برای شهرستان الیگودرز ایجاد کرده‌ایم همچنین اعتبار راه آهن اصفهان - داران - ازنا را از ۳۰ میلیارد ریال به ۷۰۰ میلیارد ریال رسانده که با این اعتبار هم تکمیل نخواهد شد.

وی ادامه داد: پنج کیلومتر از جاده الیگودرز به داران با عنوان باند دوم دورود به داران زیر بار ترافیک رفته و ادامه آن از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است که اکنون جز مصوبات سفر ریاست جمهوری می‌باشد.

وی افزود: این طرح از سال ۱۳۸۳ شروع شده و در طول ۲۰ سال هیچ اقدامی صورت نگرفته و صفر درصد بود اما با تلاش‌های بنده از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار می‌باشد.

وی ادامه داد: طرح جاده الیگودرز به مسجدسلیمان یک ریال بودجه شهرستان الیگودرز را کاهش نمی‌دهد و اعتبار آن از طرف اعتبارات ملی تامین خواهد شد، چراکه اعتباری که از ردیف ملی به آن تعلق بگیرد باید در همان طرح هزینه شود.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: جاده الیگودرز به مسجدسلیمان یک طرح مهم ملی و توریستی می‌باشد که ۳۶ کیلومتر آن در حوزه الیگودرز است که اکنون ۱۸ کیلومتر قرارداد دارد.

خدابخشی افزود: حدود ۱۵ روستا از طرح انتقال آب قمرود زیان دیدند اما برای ۹۰ روستا اعتبار کافی گرفته شد همچنین در دورترین نقاط الیگودرز دکل مخابراتی نصب شده است.

وی ادامه داد: تکمیل مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری باعث می‌شود سفر دوم رئیس جمهور صورت گیرد اما این سفر باعث می‌شود که اعتبارات کافی حتی به مصوبات دور اول تعلق گیرد ولی پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رئیس جمهور به لرستان سفر نکند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha