۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85324032
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قهرمانان بی‌نشان میهمان دیار خاوران + فیلم

۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85324032
قهرمانان بی‌نشان میهمان دیار خاوران + فیلم

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی امسال با هشتک «خوش آمدی قهرمان» به استقبال پیکر پاک پنج شهید گمنام رفتند و در هفته اخیر عطر شهدا بار دیگر سراسر این استان را فرا گرفته است.

به گزارش ایرنا، یک هفته است که عطر و بوی خوش ایثار و شهادت و نوای دل انگیز «خوش آمدی قهرمان» در هوای پاییزی خراسان جنوبی پیچیده و هر روز مردم یکی از شهرستان‌های استان از فرزندانی که از جان خود برای حفاظت از کیان میهن اسلامی گذشتند، عاشقانه و عارفانه استقبال می‌کنند.

پیکر مطههر پنج شهید گمنام ۱۸ آذرماه وارد فرودگاه بین‌المللی سردار شهید کاوه خراسان جنوبی شد و مورد استقبال مردم و مسئولان استانی قرار گرفت، شهدایی که با لبیک گفتن به رهبرشان در دوران هشت سال دفاع مقدس، جان خود را برای امنیت مردم، حفظ کیان ایران، نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن فدا کردند تا امنیت برای ما آرزو نشود.

استغاثه مردم خراسان جنوبی از شهدا

حضور پنج شهید گمنام نسیم عارفانه عشق را دوباره در خراسان جنوبی به وزیدن درآورد، ماشین‌های حامل پیکر شهدا آماده شده و سربازان به احترام شهیدان خبردار در انتظار ایستاده‌اند تا پیکر پاک شهدا را به ۱۰ شهرستان‌ دیگر خراسان جنوبی منتقل کنند.

نخستین قرارگاه عشق، امامزاده حسین ابن موسی‌الکاظم(ع) شهرستان طبس بود، مردم دسته دسته از اطراف حرم خود را به آشنایان بی‌نشان رساندند، اقشار مختلف مردم در قالب هیات‌های مذهبی، دانش‌آموزان، دانشجویان، نیروهای نظامی و انتظامی از زن و مرد، کودک، جوان و نوجوان گرفته تا مادران و پدران سالخورده آمدند تا دل‌های خود را به شهدا گره زده و از آنان مدد بطلبند.

خانواده‌های شهدا و به ویژه خانواده‌های دارای شهید مفقود الاثر، حس و حال ویژه‌تری دارند، شاید احساس می‌کنند یکی از این شهیدان گمنام گلگلون کفن، فرزند خودشان است که از زمان اعزام به ۸ سال جنگ تحمیلی، تازه به شهر و دیارش برگشته است.

در میان جمعیت مادران پیر و سالخورده‌ای دیده می‌شوند که چادر به سر کرده با دستانی لرزان اشک چشمهایشان را پاک کرده و در میان انبوهی از جمعیت دلشان برای فرزند مفقودالاثرشان پر می‌کشد.

مادران و پدرانی که شاید یاد آن روزهای جبهه و جنگ می‌افتدند که رزمندگان از خط مقدم باز می‌گشتند و مورد استقبال مردم شهر قرار می گرفتند؛ اما این بار پیکر رزمندگانی به شهرشان بازگشته که نام و نشانی ندارد و ممکن است همان گم گشته خودشان باشد و فراغشان به وصال رسیده باشد.

آنان که دلخوش به همین عطر شهدا هستند، هر پیکری را نشانی از گم‌گشته خود می‌دانند.

در یک هفته گذشته پیکر پاک این شهدای گلگون کفن بر روی دستان مردم نجیب و ولایتمدار خراسان جنوبی در روستاها، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، میادین شهر، امامزادگان و بقاع متبرکه و سایر مکان‌هایی که از قبیل پیش‌بینی شده بود تشییع شد.

حضور خانوادگی اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع این شهدای والامقام در کنار مادران، همسران و فرزندان شهدا از ویژگی‌های برجسته این مراسم در سطح استان بود.

۲ شهید در زیرکوه خاکسپاری می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به میزبانی استان از پیکر پاک پنج شهید گمنام، گفت: پیکر ۲ شهید در روستاهای مرزی "استند" و "بارنجگان" شهرستان زیرکوه تشییع و به خاک سپرده می‌شود و پیکر مطهر سه شهید دیگر به تهران بازگردانده می‌شود تا در دیگر نقاط کشور تشییع و به خاک سپرده شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: شهید گمنامی که در روستای بارنجگان خاکسپاری می‌شود ۲۸ سال سن دارد که در مرداد سال ۱۳۶۲ در عملیات «والفجر ۳» و در منطقه مهران به شهادت رسیده است.

وی اضافه کرد: شهیدی که در روستای استند آرام می‌گیرد ۲۶ سال سن دارد و در اسفند سال ۱۳۶۰ در عملیات مولای متقیان (ع) و در منطقه چزابه به درجه رفیع شهادت نائل گشته است.

وی با بیان اینکه شهید روستای استند همزمان با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهید روستای بارنجگان روز بعد از شهادت تشییع و به خاک سپرده می‌شوند، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی در حال حاضر میزبان پیکر ۱۵۴ شهید گمنام است که پیکرهای پاکشان در ۶۷ نقطه از خاک استان آرام گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: با خاکسپاری پیکر ۲ شهید جدید افتخار میزبانی استان به ۱۵۶ شهید و نقاط نیز به ۶۹ نقطه افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: تعداد شهدای گمنام محدود و درخواست‌ها برای به خاکسپاری در نقاط مختلف شهر و روستا فراوان است که براساس اولویت‌بندی‌های انجام شده این مهم در دستور کار قرار گرفته و محقق می‌شود.

مراسم وداع با پیکر پنج شهید گمنام امشب بعد از نماز مغرب و عشا همزمان با شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه جماران و مسجد قبا بیرجند برگزار و سپس این شهدا به معراج شهدا منتقل می‌شوند، همچنین پیکر ۲ شهید فردا (یکشنبه) به شهرستان مرزی زیرکوه منتقل و پس از تشیع در ۲ روستای بارنجگان و استند این شهرستان خاکسپاری خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha