اگر چه گمنام اما پر آوازه‌اند + فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - اگر چه لفظ شهید گمنام به آنها اطلاق می‌شود اما پرآوازه‌اند، آشنا و قهرمان. با عشق آسمانی شدند تا ایران امن و آرام برای آیندگان بماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالروز شهادت بی بی ۲ عالم است و ایرانی در سوگ؛ خیابان انقلاب مملو از جمعیت است و همه چشم انتظار فرزندانی غیور از این مملکت که بدون پلاک پرکشیدند اما پرآوازه و بر دستان مردمی قدرشناس امروز/یکشنبه/ تشییع شدند.

در گوشه‌ای دنج مردی میانسال که از جانبازان جبهه و جنگ است و یک چشمش را از دست داده با چفیه و حین عزاداری و مداحی، اشکانش را پاک می‌کند و در گوشه‌ای دیگر چند پسر نوجوان با لباس رزم بر تن، فریاد هیهات من الذله سر می‌دهند.

مردم بر پیکر شهدا گل می‌ریزند و با اشک چشمانشان آنها را بدرقه می‌کنند تا در کهف الشهدا این ۱۱۰ شهید پایتخت به خاک سپرده شوند؛ در میان جمعیت حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران را می‌بینم.

او ضمن تقدیر از حضور پرشور و پرشمار مردم در این مراسم می‌گوید: ملت ایران در تجربه‌های مختلف چهار دهه گذشته نشان داده که در عرصه‌های سرنوشت ساز حضوری تاثیر گذاری داشته و میدان و خیابان انقلاب بارها و بارها حضور شکوهمند این ملت را به خود دیده است.

او می‌افزاید: امروز شاهد حضور افتخار و عزت آفرین مردم برای تشییع شهدا هستیم و باید با همین شور در کنار صندوق رای حضور پیدا کنند چون این اقدام در کنار شهدا بودن، ایستادگی در مقابل آمریکا و حمایت از مردم غزه است.

به گفته حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، همین حضورها باعث شده تا محور مقاومت شکل بگیرد و در کنار شهدای مدافع حرم، سردار سلیمانی ها و ابومهندس ها لرزه بر اندام اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا بیاندازد.

چند قدم آنطرف تر چند کفن پوش با پرچم‌های فلسطین، حزب الله و محور مقاومت در دست، به صورت ردیفی حرکت می‌کنند؛ یکی از آنها می‌گوید: لشکر فاطمیون در کنار محور مقاومت و فلسطین است.

اگر چه گمنام اما پر آوازه‌اند + فیلم

مواکب طبق روال گذشته در جای جای خیابان انقلاب برپا هستند و به مردم خدمت رسانی می‌کنند از قهوه و چای عراقی گرفته تا عدسی و شاه زرد.

در یکی از آنها مداحی و عزاداری برپاست و نوای نوحه آشنای «من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی؛ بگیر از دلم یه سراغی؛ چه فراقی چه فراقی!»

دقیقا جلوی درب اصلی دانشگاه سنی تهیه شده و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، پخش سرود کشورمان و قرائت زیارت امام رضا(ع) نوای مداحی خیابان انقلاب را فرا می‌گیرد.

گروهی از مردم در این مکان با نوای مداح سینه زنی می‌کنند و فریاد یا حسین و یا فاطمه سر می‌دهند.

خبرنگاران رسانه‌های مکتوب تا تصویری هم پوشش خبری می‌دهند و عکاسان حتی یک آن را هم برای ثبت لحظات روحانی، از دست نمی‌دهند؛ گزارشگر صدا و سیما هم برای اجرای پلاتو در میان جمعیت انبوه دچار مشکل می‌شود.

زنی سالخورده با گوشه چادرش اشک‌هایش را پاک می‌کند و یک روسری به سمت سربازی که بالای تابوت مطهق یکی از شهدا ایستاده پرتاب می‌کند و او این روسری را به عطر شهدا معطر کرده و به او پس می‌دهد تا بر سر و صورت خود بفشارد.

حضور نوجوانان دهه هشتادی در این مراسم چشمگیر است، پسران بیشتر با لباس فرم نظامی و دختران با چادرهایشان در جمعیت خودنمایی می‌کنند.

یکی از آنها می‌گوید: شهادت در راه اسلام و مملکت افتخار است و آرزو دارم روزی مثل سردار سلیمانی من هم در راه کشورم شهید شوم.

دیگری اما از مظلومیت مردم غزه می‌گوید و تصریح می‌کند که برای اعزام به جنگ و رفتن به غزه حاضر و آماده است.

پس از مداحی نوبت سخنرانی سردار سلامی فرمانده کل سپاه است؛ او با تاکید بر اینکه ملت ایران از فلسطین تا آخر حمایت می‌کند، گفت: امروز حقوق بشر و دموکراسی ادعایی آمریکا در غزه نمایان است.

سردار سلامی با بیان اینکه شهادت مظهر جاودانگی ملت است و بدون آن هیچ ملتی پایدار نمی‌ماند، افزود: این شهدا برای ما عزت، اقتدار، پیشرفت، امیت و آسایش و آرامش فراهم کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: امروز سربلند و سرافرازیم و به عنوان یک قدرت بزرگ در عالم مطرح هستیم و هیچ قدرتی جرات جسارت به این مردم و سرزمین را ندارد.

سردار سلامی اظهار کرد: آرامش این ملت در قلب آتش‌ وسیعی که استکبار در مناطق همجوار شعله ور کرده ارمغان واقعی شهیدان وطن و این فرشته‌های گمنام ولی سربلند و نامدار است.

پس از پایان سخنرانی و حرکت کاروان شهدا به سمت کهف الشهدا و درست مقابل درب دانشگاه تهران آیت الله رئیسی، رییس جمهور در بین مردمی که برای تشییع ۱۱۰ شهید گلگون کفن و گمنام به خیابان انقلاب تهران آمده بودند، حاضر شد.

این حضور، موجب استقبال مردم از وی شد و بسیاری از حاضران در این مراسم به گرفتن عکس با و از رییس جمهور پرداختند.

اگر چه گمنام اما پر آوازه‌اند + فیلم

در گوشه‌ای دیگر تابوت رژیم صهیونیستی به صورت نمادین توسط چند زن حمل می‌شد؛ زنی دیگر پلاکاردی در درست دارد با این مضمون «کودکانی که از بمب فسفری نجات یافتند از گرسنگی شهید می‌شوند».

کاروان شهدا در حال حرکت به سمت کهف الشهدا است و مردمی که به دنبال این کاروان عاشقانه اشک می‌ریزند و بر سینه و سر می‌زنند؛ این آخرین تصویر در ذهنم از برنامه تشییع ۱۱۰ شهید گلگون کفن تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha