به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، فیلیپین و چین در حالی گفتگو در خصوص اکتشاف مشترک منابع نفت و گاز در دریای چین جنوبی را از سر گرفتهاند، که این دو کشور برای دههها بر سر حقوق حاکمیتی برای توسعه منابع طبیعی در آبراه استراتژیک با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی مارکوس، در نشست سران ژاپن و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در توکیو، «پیشرفت بسیار اندکی» در خصوص مذاکرات دو طرف حاصل شده است.
مارکوس همچنین بر حق کشورش برای بهره برداری از ذخایر انرژی در دریای فیلیپین غربی تاکید می کند. وی تاکید کرد: «ما در حال حاضر در بن بست هستیم
براساس این گزارش، در حال حاضر تلاشها برای یافتن یک راه قانونی مناسب برای همکاری در زمینه اکتشاف انرژی در این دریا بارها به حالت تعلیق در آمده است.
دولت قبلی فیلیپین مذاکرات را در سال گذشته با استناد به محدودیتهای قانون اساسی و مسائل مربوط به حاکمیت این دریا. متوقف کرد
اخیرا یک رویارویی در آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین اتفاق افتاد که این مساله واکنشهای مختلقی را به دنبال داشت.
هقته گذشته گارد ساحلی چین در بیانیهای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آنها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آبهای مجاور صخره مرجانی رینای در جزیره نانشا شدند.
در طرف مقابل نیز گارد ساحلی فیلیپین، پکن را به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی متهم و اعلام کرد که یکی از این کشتیها به طور جدی آسیب دیده اما گارد ساحلی چین تاکید کرد که این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.
چین و فیلیپین در ماههای گذشته چندین درگیری در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین داشتند.
پکن و مانیل در اطراف صخره مرجانی توماس شوال دوم در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین درگیریهایی داشته اند. فیلیپین ناوهای تدارکاتی را برای سربازان فیلیپینی یک کشتی جنگی قدیمی که در سال ۱۹۹۹ به گل نشسته، اعزام میکند تا ادعاهای حاکمیت دریایی مانیل را حفظ کند.
صخره مرجانی توماس شوال دوم بخشی از جزایر اسپراتلی است که چین آن را رینای مینامد. مانیل ۲۲ اکتبر(۳۰ مهر) نیز ناوهای چینی را به برخورد با کشتیهای خود در صخره توماس شوال دوم متهم کرد.
چین میگوید بیش از ۹۰ درصد دریای چین جنوبی تحت حاکمیت آن قرار دارد. یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ این حاکمیت چین را بی اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی شناسد. چین در سالهای اخیر جزایری را در آبهای مورد مناقشه ساخته است و بر روی بعضی از آنها فرودگاه ایجاد کرده است. تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از این دریا را دارند.
نظر شما