خزان دیرهنگام؛ خطر گسترش آفت‌پذیری جنگل‌های هیرکانی

ساری- ایرنا- مسوول حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری با اظهار این که تغییرات اقلیمی سبب شد تا خزان جنگل شمال به تاخیر بیفتد، گفت: هرچه فاصله خزان و سر سبز شدن درختان کوتاه‌تر شود، پیامدهای ضعیف شدن به خصوص خطر گسترش آفت پذیری گیاهان دوچندان می شود.

امین وطن دوست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با زیر صفر شدن دمای هوا خزان رخ می دهد اما با توجه به تغییر اقلیم و افزایش دما، امسال خزان درختان جنگل ها و حتی گیاهان در کوهپایه ها دشت به تاخیر افتاده است.

وی با تاکید بر این که تنها سه روز ازفصل پاییز باقی مانده است اما همچنان خزان کامل نشده و برگ درختان جنگل ها همچنان سبز هستند،تصریح کرد:پیامده های خزان دیرهنگام شرایط عادی رشد و نمو را با چالش مواجه می کند.

این کارشناس ارشد گیاهپزشکی مازندران با اظهار این که بارندگی های سیل آسا شرایط خزان را نیز تغییر داده است، بیان داشت: با خزان دیرهنگام مشکلات بذر گیری و یا جوانه زنی درختان هیرکانی نیز با چالش رویشی جدی مواجه خواهند شد.

وی به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا نیز اشاره کرد و گفت:‌ خزان زودرس تابستانی نیز از چند سال قبل به دنبال گرم شدن هوا و کاهش باران در مازندران حادث شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد و تداوم گرما در سال های آینده می تواند به ریشه درختان و حتی خاک نیز خسارت وارد کند.
وی اظهار کرد: خشک شدن درختان براثر خزان زودرس و گرمای بی سابقه به خاک ،جانداران و حشرات مفید داخل جنگل که باعث ازبین رفتن آفات می شوند نیز دچار مشکل می کند و آفات جنگل ها را فرا می گیرد.

بررسی آماری از وضعیت دمای هوای ۲ ماه مهر و آبان امسال استان مازندران نشان می دهد که میانگین دمای هوا ۱۴.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱.۹ درجه سلسیوس بوده حدود ۲.۶ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۳.۷ درجه سلسیوس بوده، هشت دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین دمای هوای آبان ماه ۱۴۰۲ استان ۱۳.۸ درجه سلسیوس بوده است که این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۲ سلسیوس بوده ۴.۶ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۹درجه سلسیوس بوده، ۲.۹درجه سلسیوس افزایش داشته است.

خزان دیرهنگام؛ خطر گسترش آفت‌پذیری جنگل‌های هیرکانی

به گزارش خبرنگار ایرنا، از دیدگاه علوم گیاه پزشکی آنچه که در عرصه های منابع طبیعی(اعم از جنگلها و مراتع، مراکز تولید بذر و نهال، ذخیره گاهها و پارکها) به عنوان آفت و بیماری مطرح می شوند شامل گروهی از موجودات زنده مقیم این عرصه ها و جزیی از این اکوسیستم هستند که به ۲ گروه عمده تقسیم می شوند.

آفات گیاهی: آفت به آن دسته از موجودات زنده اطلاق می شود که به طور مستقیم از اندام های مختلف گیاه تغذیه نموده و سبب ایجاد خسارت می شوند و این موجودات بیشترشان شامل برخی از حشرات، کنه ها، جوندگان و نرمتنان هستند.

بیماری های گیاهی: بیماری از نظر تعریف به هر گونه پدیده فیزیولوژیکی غیر طبیعی و مضر گفته می شود که در اثر مجاورت و تحریک دائم و مستمر یک بیمارگر(عامل بیماری زا) در گیاه ایجاد می شود عوامل بیمارگر شامل بعضی از قارچ ها ی پارازیت، ویروسها، باکتری ها، نماتدها هستند و گاهی گیاهان گلدار انگلی(مانند سس و گل جالیز) و نیمه انگلی (متنند لورانتوس، دارواش، ارس واش) نیز به علت خسارتی که به گیاه وارد می کنند در گروه عوامل بیماری زا مورد مطالعه قرار می گیرند.

جنگل های هیرکانی در شمال ایران هر از چند گاهی دچار طغیان آفات مختلف می شود که به گفته کارشناسان نابودی بخش های وسیعی از این جنگل های ارزشمند را در پی دارد.

بررسی ها نشان می دهد بیش از ۴۰ عامل آفت زا در جنگل های شمال وجود دارد که گروه وسیعی از درختان را در برگرفته و برخی گونه های با ارزش نظیر ملج و شب خسب را به حد انقراض نزدیک کرده است.

آفات جنگل در حالت عادی، کم خطرند ولی اگر اوضاع محیطی برایشان مساعد شود، به مرحله طغیان می رسند،

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

خزان دیرهنگام؛ خطر گسترش آفت‌پذیری جنگل‌های هیرکانی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha