خرید تضمینی سویا در مازندران به حدود سه هزار تن رسید

ساری- ایرنا- مدیر کل شرکت غله و بازرگانی مازندران گفت: تا کنون ۲هزار و ۸۷۰ تن دانه روغنی سویا با نرخ پایه ۳۳۰ هزار ریال از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت غله مازندران ،عباسعلی وفایی نژاد افزود: یکهزارو ۳۰۲ سویا کار استان محصولات خود را به مراکز خرید تضمینی اداره کل غله تحویل دادند که ۹۹ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی با با بیان این که بیش از ۸۷۱ میلیارد ریال بایت خرید سویا به کشاورزان سویاکار مازندران پرداخت شده است، ادامه داد:‌ امسال سویا با نرخ پایه ۳۳۰ هزار ریال با رشد قیمتی ۲۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته از کشاورزان استان خریداری شد.

وی گفت: خودکفایی و امنیت غذایی از راهبردهای اساسی کشورمان در بخش کشاورزی است و این مهم با همراهی کشاورزان در اجرای طرح های ترویج و اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب و خاک پیگیری می‌شود.

وفائی نژاد با اشاره به این که بخش عمده نیاز دانه های روغنی کشور از طریق واردات تامین می شود، توضیح داد: به طور یقین با تکیه بر دانش و ظرفیت محققان، دانش‌افزایی و ارائه راهکارهای علمی مناسب و برخورداری کشاورزان از دانش و فناوری های نوین می توان در تولید محصولات مهم کشاورزی به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت.

وی ادامه داد: با استفاده از مشاوره کارشناسان و خدمات جهاد کشاورزی و به کارگیری بذر اصلاح شده توسط کشاورزان استان و در کنار آن اجرای طرح اصلاح الگوی کشت با بالا بردن سطح زیر کشت میزان تولید افزایش پیدا کرده و هزینه های تولید نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به سیاستهای حمایتی دولت از کشت دانه های روغنی به منظور تامین نیاز داخلی، اظهار داشت:۹ مرکز خرید در شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، ساری و جویبار اقدام به اجرای عملیات خرید تضمینی دانه روغنی سویا کردند و با توجه به نزدیک شدن به پایان برداشت سویا در مزارع استان، خرید تضمینی این محصول در سیلوی شهید میرزاپور نکا تا برداشت آخرین مزارع استان انجام می پذیرد.

توسعه کشت دانه های روغنی کلزا و سویا از رویکرد های مهم دولت است و استان مازندران همسو با ابن رویکرد کشت این ۲ محصول راهبردی مورد اهتمام مسوولان و کشاورزان قرار دارد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امسال حدود پنج هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت دانه روغنی سویا رفته است که ۷۰ درصد آن در اراضی دیمزار و در مناطق بالا دست و میانبند بوده است.

متوسط تولید دانه روغنی سویا در اراضی دیمزار یکهزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی ۲ هزارو ۵۰۰ کیلو گرم است.

پارسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی سویا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲ درصد رطوبت ۱۲۴ هزار و ۱۹۴ ریال بوده است.

کلزا دیگر محصول مهم و اساسی دانه روغنی است که کشت آن در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود و در زمین‌های شالیزاری جلگه ای نیز حداکثر تا پایان آذر است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha