مناسب‌سازی مسکن برای آنانی که روزگار نامناسبی دارند

اراک - ایرنا - توانخواهان معلولی که استفاده از منازل نامناسب، تردد و حرکتشان را با دغدغه همراه کرده اما دست یاریگر و حمایتی بهزیستی به کمک آنان آمده تا با هموار کردن مسیر حرکت، طعم شیرین زندگی را احساس کنند.

به گزارش ایرنا، یک فرد معلول یا ناتوان برای داشتن یک زندگی معمولی و ایمن، به فراهم شدن امکاناتی در خانه و محل زندگی خود نیاز دارد، هموار بودن راه افراد معلول یا ناتوان در ه اغلب معماری، طراحی و دکوراسیون ساختمان‌ها و خانه‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

البته نوع معلولیت افراد با هم فرق دارد و هرکدام از انواع معلولیت مانند ناتوانی در شنوایی، بینایی یا حرکتی، انواع مختلفی از تمهیدات در خانه را می‌طلبد.

این افراد به دلیل شرایط ویژه جسمی از داشتن امکانات و خدمات مختلف محروم هستند، جنبه عملی تأمین این خدمات که همانا مناسب سازی محیط جامعه است بر عهده معماری و شهرسازی است، در نتیجه محیطی را می‌توان مناسب دانست که بتواند پاسخگو به نیاز تمام افراد و اقشار جامعه باشد و کلیه افراد امکان دسترسی به محیط و امکانات و خدمات را داشته باشند.

تمدن امروزی از دیدگاه اجتماعی اصل را بر برابری، مساوات و عدالت اجتماعی نهاده و برای کلیه افراد، حقوقی یکسان و برابر قائل است و در بسیاری از جوامع به دلیل آنکه عده‌ای از نظر فیزیکی و جسمانی دارای ویژگی متفاوت با دیگران هستند به طور کامل از امکانات، خدمات و حقوق اجتماعی و فردی بهره نمی‌برند.

یافتن مسکن مناسب و قابل استفاده معلولین جسمی و حرکتی یکی از مشکلات اساسی است، مسکنی که کیفیت لازم را دارا باشد و برای افراد معلول مناسب سازی شده است، این مسکن همچنین مؤلفه‌های یک مسکن پایدار (اجتماعی) را درون خود دارد.

مناسب سازی محیط خانه با تغییرات در معماری و بازطراحی محیط متناسب با نوع و محدودیت های عملکرد فرد معلول انجام می پذیرد. بدیهی است بسیاری از تغییرات، نیازمند تامین تجهیزات مناسب سازی مانند بالابر، وسایل فعالیت‌های روزمره زندگی و تجهیزات مرتبط با معلولیت‌های هوشی رشدی، جسمی حرکتی، حسی و شناختی است. جهت انجام و تکمیل فعالیت مذکور تامین اعتبار در زمان مناسب مسیر می‌شود.

انجام تغییرات محیطی به زندگی مستقل افراد کمک کرده و به رفاه خانواده‌های آنان منجر می‌شود، از سوی دیگر انجام مطلوب مناسب سازی محیط زندگی به کاهش تقاضا از خدمات مراقبتی در منزل و مراکز مراقبتی منجر می‌شود.

مناسب‌سازی مسکن برای آنانی که روزگار نامناسبی دارند

«محمدرضا گلشن‌آبادی» ۴۶ ساله به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۷ سال پیش در اثر سانحه رانندگی از ناحیه پا دچار معلولیت شدم و برای تردد از ویلچر استفاده می‌کنم.

وی افزود: با کمک و حمایت بهزیستی اراک برای تردد به سرویس بهداشتی کمک هزینه دریافت کردم و اکنون بدون کمک اعضای خانواده می‌توانم به امور شخصی خود بپردازم.

وی با بیان اینکه صاحب یک دختر است ادامه داد: قبل از حادثه رانندگی، در بخش خصوصی شاغل بودم و اکنون به خاطر شرایط جسمی از حمایت‌های بهزیستی شامل مقرری و حق پرستاری استفاده می‌کنم.

بانوی سرپرست خانواری که یک فرزند معلول دارد نیز گفت: با کمک و حمایت بهزیستی، منزل پدری‌ام را در روستا بازسازی و اکنون برای نگهداری از فرزندم با کمترین مشکل مواجه هستم. هرچند زندگی در روستا محدودیت‌هایی برای دریافت خدمات توانبخشی به همراه دارد.

وی افزود: با مناسب سازی که در سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حیاط و اتاق خواب ایجاد شده اکنون فرزندم به سهولت و با کمترین کمک می‌تواند در منزل فعالیت کند و امکان تنها ماندن در منزل هنگامی که من در بیرون خانه هستم، فراهم شده است.

مهدی عسگری ۴۱ ساله ساکن محله قنات اراک نیز گفت: با کمک هزینه ۱۰۰ میلیون ریال بالابر تهیه کردم تا امکان تردد بهتر میسر باشد.

وی که معلول جسمی و حرکتی است، علت این معلولیت را ازدواج خانوادگی پدر و مادر بیان کرد و افزود: چهار خواهر و برادر هستند که یک خواهرش هم دچار معلولیت است.

کسب رتبه ششم مناسب‌سازی تردد معلولان استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: این استان با برنامه‌ریزی‌های مدون و همکاری دستگاه‌ها، رتبه ششم مناسب‌سازی تردد معلولان را در بین سایر استان‌ها کسب کرده است.

«محمود حسین‌آبادی» افزود: این مناسب‌سازی در معابر، آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی و شعب بانکی در سطح استان اجرایی شده است.

وی بیان کرد: بهزیستی شهرستان ساوه با جذب اعتبار از وزارت کشور موفق شد در مناسب‌سازی معابر ویژه تردد معلولان و سالمندان طبق استاندار مورد نظر، رتبه مناسبی را کسب کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: بخش عمده‌ای از معابر استان مرکزی در بافت قدیمی قرار دارد که، بهسازی و نوسازی این معابر در دستور کار قرار دارد.

حسین‌آبادی افزود: اکنون دسترسی آسان معلولان به ای تی ام بانکی در استان در هر شعبه بانکی انجام شده تا در مراحل بعدی سایر شعب نیز تکمیل شوند.

وی بیان کرد: دسترسی معلولان به پارکها، سرویس بهداشتی و آسانسور در اماکن عمومی انجام شده و نیز در بخش غیردولتی دسترسی این افراد به مراکزی مانند آموش فنی و حرفه‌ای برون سپاری و الزام‌آور شده است.

باتوجه به اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی، مناسب‌سازی منزل و خودرو معلولان است، معلولانی که نیازمند مناسب‌سازی مسکن و خودرو خود هستند، بعد از بررسی درخواست آنان از سوی بهزیستی، این کمک هزینه را دریافت می‌کنند.

حسین‌آبادی افزود: متقاضیان دریافت کمک هزینه مذکور باید به اداره کل بهزیستی استان یا شهرستان خود مراجعه کنند و بعد از بررسی پرونده ، این کمک هزینه به آنان پرداخت می‌شود.

وی درباره اینکه مناسب‌سازی مسکن افراد معلول شامل چه گروهی از افراد دارای معلولیت می‌شود، افزود: اکثریت بهره‌مندان این خدمت افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند ولی سایر گروه‌های معلولان نیز منطبق با نیاز می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: مناسب‌سازی خودرو معلولان نیز شامل معلولانی می‌شود که گواهی‌نامه رانندگی معتبر داشته باشند.

حسین‌آبادی درباره سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن و خودرو نیز گفت: سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی برای مسکن افراد معلول ۲۰۰ میلیون ریال و برای خودرو نیز ۱۰۰ریال است.

مناسب‌سازی مسکن برای آنانی که روزگار نامناسبی دارند

مناسب‌سازی ۵۰ واحد مسکونی در استان مرکزی

کارشناس مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: در راستای اجرای آسان و ایمن سازی منازل توانخواهان، ۵۰ واحد مسکونی برای این قشر در سال جاری متناسب سازی شد.

«اکرم شعیبی» افزود: همچنین ۹ دستگاه خودرو نیز برای توانخواهانی که گواهینامه رانندگی دارند متناسب سازی انجام شد.

وی بیان کرد: ۵۰ واحد مناسب سازی شده شامل ۲۲ واحد در اراک، پنج واحد در ساوه، تفرش، فراهان و دلیجان هرکدام سه واحد ، ۲ واحد در آشتیان، کمیجان، خمین خنداب، محلات و شازند هرکدام چهار واحد و یک واحد هم در زرندیه است.

کارشناس مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مناسب سازی ۹۰ واحد مسکونی معلولان متقاضی در نیمه نخست امسال هزینه شده است.

شعیبی افزود: این مناسب‌سازی شامل سرویس بهداشتی، خرید و نصب آسانسور و بالابر است.

۳۳ هزار و ۶۸۷ معلول در استان مرکزی شناسایی شده که از این تعداد، ۱۴ هزار و ۴۴۹ معلول جسمی و حرکتی، ۶ هزار و ۵۵۱ معلول ذهنی و چهار هزار و ۸۷۴ نفر معلول شنوایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha