پیش‌بینی نشنال اینترست درباره روابط آتی آمریکا و چین

تهران- ایرنا- "نشنال اینترست" در یادداشتی با استناد به تحلیل‌های موجود در رابطه با شرایط سیاسی، اقتصادی آمریکا و چین، ‌تمایل هر دو کشور به آغاز یک درگیری جدید دیگر را دور از ذهن دانسته و در عین‌حال تاکید کرد که روابط دیپلماتیک واشنگتن و پکن همچنان آسیب‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تارنمای آمریکایی نشنال اینترست، ‌دیدار ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای چینی‌اش شی جین پینگ در سانفرانسیسکو که اوج مناسبات دیپلماسی بین مقامات عالی‌رتبه دو کشور را پس از ماه‌ها نشان داد، احتمالاً به ثبات روابط بین واشنگتن و پکن، حداقل در کوتاه‌مدت کمک خواهد کرد.
توافق برای ایجاد چندین کانال به‌منظور تقویت همکاری نظامی دو طرفه، همکاری برای جلوگیری از جریان پیش‌سازهای فنتانیل از چین و گسترش پروازهای مستقیم دوطرفه و سایر اشکال مبادله از مهم‌ترین دستاوردهای این دیدار بود.

این نشریه آمریکایی افزود:‌ "با این‌حال نمی‌توان انتظار داشت که چنین نتایجی ماهیت رقابتی روابط ایالات متحده و چین را تغییر دهد. این رقابت احتمالا در سراسر مناطق جغرافیایی و کارکردها تشدید شده و دیپلماسی ایالات متحده و چین همچنان شکننده خواهد بود. "
نشنال اینترست نوشت:"‌با این‌وجود بایدن و شی انگیزه‌های کوتاه‌مدت قوی برای دوری از تنش در روابط دو کشور دارند. بایدن به‌شدت درگیر جنگ وحشتناک بین روسیه و اوکراین و تشدید بحران بین رژیم‌صهیونیستی و حماس است، لذا نمی‌تواند با بحران جدیدی در جبهه دیگر مقابله کند. از سوی دیگر شی نیز با مشکلات اقتصادی فزاینده در داخل و یک رابطه خصمانه با کشورهای صنعتی پیشرفته جهان مواجه است."
این مقاله چنین نتیجه گرفت که "هرچه پکن برای دستیابی به اتحاد مجدد با آمریکا در کوتاه‌مدت کمتر احساس نیاز کند، واشنگتن زمان بیشتری خواهد داشت تا ترکیبی از بازدارندگی و اطمینان خاطر را تقویت کند و این احتمال یک رویارویی فاجعه بار میان دو کشور را کاهش می‌دهد."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha