۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85325275
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایران کشور هفدهم دنیا در تولید علم

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85325275
ایران کشور هفدهم دنیا در تولید علم

شیراز - ایرنا – رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس استنادات انجام شده و آخرین ارزیابی ها ، جایگاه ایران در تولیدات علمی فناوارانه در بین کشورهای جهان ۲۷ است و ایران اسلامی در تولیدات علمی در رتبه هفدهم دنیا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سید احمد فاضل زاده حقیقی روز دوشنبه با اعلام نتایج ارزیابی تولیدات فناورانه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد استنادهای پروانه‌های ثبت اختراع به تولیدات علمی، در میان کشورهای اسلامی رتبه دوم را به دست آورده است.

وی افزود: در بازه زمانی ۱۰ ساله تا ۲۰۲۱، ایران با هشت هزار و ۸۸۴ استناد از پروانه های ثبت اختراع رتبه دوم کشورهای اسلامی را کسب کرده و عربستان و ترکیه اول و سوم شده‌اند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام توضیح داد: بر اساس این شاخص، می توان نتیجه گرفت که پیشرفت ها و نوآوری های فناورانه تا چه حد بر دستاوردها و یافته‌های پژوهش‌های علمی استوار است.

وی ادامه داد: در بازه ۱۰ ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، بیش از ۹۹ میلیون مدرک علمی در سطح جهان تولید شده است که از این شمار یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۳۲ مدرک در پروانه‌های ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته است.

ایران کشور ۱۷ دنیا در تولید علم

فاضل‌زاده گفت: در این مدت ۷۵۲ هزار و ۴۲۱ مدرک علمی با وابستگی سازمانی ایران منتشر شده است که از این ۱۳ هزار و ۵۴ مدرک توسط ۲۲ هزار و ۲۴۸ پروانه ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام یادآور شد: اثرگذاری علمی را بیشتر با استناد بررسی می‌کنند و شمارش استنادهای دریافتی در مدارک علمی امری رایج در مطالعات علم سنجی است، اما این استنادها در محیط‌های فناورانه به عنوان اثرگذاری علم بر فناوری در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha