افزایش چهار برابری اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال جاری هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع نقاط حادثه‌خیز استان تخصیص یافته که افزایش چهار برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسدالله جلال‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با اشاره به شناسایی ۶۹ نقطه حادثه خیز در استان، افزود: رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز برای استان مصوب شده که از این تعداد چهار نقطه از ابتدای سال جاری تاکنون رفع شده است.

وی بیان کرد: هزینه ابتدایی رفع هر نقطه حادثه‌خیز در خراسان جنوبی ۶۰ میلیارد ریال است و در سال جاری توجه ویژه به حوزه اصلاح نقاط حادثه‌خیز شده‌ است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی گفت: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که از این مقدار ۶ هزار کیلومتر آسفالت و پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر خاکی است.

جلال‌زاده با ذکر این نکته که براساس تکلیف قانونی ساخت راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در برنامه داریم، اضافه کرد: طی یک سال گذشته با آسفالت ۷۶ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۲ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال، شاخص برخورداری از راه روستایی نسبت به طول کل راه‌های استان به ۵۱.۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در این مدت روکش آسفالت ۹۶۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و روستایی استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که این حجم از کار تا پایان سال جاری به هزار کیلومتر برسد، هزینه روکش هر کیلومتر راه در استان ۲۵ میلیارد ریال است.

جلال‌زاده با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی با اعتبار ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است، بیان کرد: این مقدار در ۲ سال قبل از آغاز دولت سیزدهم ۹۶ کیلومتر بوده است.

وی عنوان کرد: برخی راه‌های استان قالب روستایی دارند اما استفاده از آنها در حد اصلی است، ارتقای راه‌های از روستایی به اصلی از اختیارات ما خارج است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: وجود راه‌ها و حمل و نقل یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه هر جامعه است و خراسان جنوبی با داشتن ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی سرمایه عظیم و ارزشمندی دارد که حفظ و نگهداری آن از مهمترین وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.

وی افزود: ۲۹۲ هزار تن آسفالت نیز جهت مرمت و لکه گیری جاده‌های استان در یک سال گذشته به مصرف رسیده و همچنین سه هزار و ۳۴۰ کیلومتر از محورها هم خط کشی در آنها صورت گرفته است.

افزایش چهار برابری اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی

جلال‌زاده در خصوص ساخت پل‌ها و ابنیه فنی در یک سال گذشته هم گفت: طی یک سال گذشته در حوزه احداث، تعمیر و تعریض ابنیه فنی، ۱۵ دستگاه پل احداث و ۱۴۲ دستگاه ابنیه فنی نیز تعمیر و تعریض شده و ۹۱۰ مترمربع انواع تابلوهای اطلاعاتی و انتظامی نیز در جاده‌های استان نصب شدند.

وی گفت: در حال حاضر ۸۰ شرکت، شعبه و نمایندگی حمل و نقل کالا با بیش از هفت هزار و ۲۳۴ راننده فعالیت در استان دارند، همچنین ۸۱۵ دستگاه ناوگان مسافری(اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه) با هزار و ۴۷۳ راننده طی یک سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۶۵ هزار مسافر را جابه جا کردند.

وی در خصوص فعالی سامانه‌های تردد شمار استان هم گفت: نظارت بر جاده‌ها برعهده ۸۰ دستگاه تردد شمار، ۶۳ دستگاه ثبت تخلف سرعت، ۳۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری، پنج دستگاه vms و یک دستگاه wim است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی و بین راهی در حال خدمات‌رسانی به کاربران جاده‌ای هستند و ۱۹ مجتمع دیگر نیز در حال احداث است.

جلال‌زاده به وضعیت نامناسب و نبود مجتمع خدماتی رفاهی در برخی محورهای خراسان جنوبی، بیان کرد: در زمینه ساخت مجتمع خدماتی رفاهی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند که در صورت اعلام آمادگی بخش خصوصی حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به آغاز طرح زمستانی سال جاری، گفت: ۲۰ هزار تن شن و نمک در آشیانه‌ها و راهدارخانه‌ها ذخیره شده و ۲۵۰ راهدار با ۱۸۵ دستگاه ماشین آلات راهداری در گردنه‌ها و راهدارخانه‌ها مستقر تا در مواقع نیاز به مردم و رانندگان خدمت‌رسانی کنند.

جلال‌زاده تصریح کرد: به دلیل نبود جاده آسفالته در آن سوی مرز متقاضی برای ترانزیت کالا به افغانستان نداریم و ورود کامیونی‌های افغانی به استان هم خیلی محدود است.

وی با اشاره به جابجایی هفت هزار و ۶۳۳ تن کالا طی یک سال گذشته در خراسان جنوبی، بیان کرد: جابجایی مسافر در این مدت ۲ میلیون و ۶۵ هزار نفر بوده است، و همچنین حجم کل کالاهای صادراتی استان در یک سال گذشته ۳۹۵ هزار تن بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha