انعقاد موافقت‌نامه سه‌جانبه راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح

تهران- ایرنا- موافقت‌نامه سه جانبه اجرای برنامه ملی "کاج" (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته منعقد شد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، موافقت‌نامه سه جانبه اجرای برنامه ملی کاج (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با توجه به تعداد قابل توجه تلفات در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ بر اثر وقوع تصادفات جاده‌ای و اهمیت حرکت در مسیر ارائه و اجرای راه‌حل‌های مبتکرانه و نوآورانه زودبازده و کم‌هزینه، با هدف کاهش آمار مرگ‌ و میر جاده‌ای و به منظور طرح‌ریزی و اجرای برنامه ملی "راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن" امضاء شد.

از اهداف این موافقت‌نامه می‌توان به حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات تصادفات جاده‌ای، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیست‌بوم اقتصادی در حوزه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ارتقاء ایمنی جاده‌ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو اشاره کرد.

این گزارش حاکی است اجرای این موافقت‌نامه طی دو مرحله صورت گرفته و در مرحله نخست، دو بسته راهکارهای دانش‌بنیان در یک یا چند محور مواصلاتی اجرا شده و با مشخص شدن آثار مثبت آن در ایجاد و تقویت زیست‌بوم ایمنی حمل و نقل، امکان طراحی و اجرای مرحله دوم فراهم می‌شود.

راهبری این برنامه بر عهده معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و محورهای مواصلاتی اجرای پایلوت طرح در کمیته راهبری انتخاب خواهند شد، همچنین این کمیته مسئول بررسی و ارزیابی طرح‌های فناورانه و نوآورانه بوده و پس از بررسی طرح‌ها، برنامه پیشنهادی حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه را به دستگاه‌های مشارکت‌کننده اعلام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در برنامه حمایتی نیز طرح‌های نوآورانه و فناوران منتخب برای دریافت حمایت به معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شوند، همچنین متناسب با برنامه‌های حمایتی مورد تایید، کمیته راهبری نسبت به تهیه برنامه اجرای پایلوت اقدام و به صورت ماهانه گزارش دستاوردهای برنامه را به شورای نظارت اعلام می‌کند.

گزارش مذکور حاکی است متناسب با نتایج مرحله اول، کمیته راهبری در خصوص نحوه ادامه طرح تصمیم‌گیری خواهد کرد، همچنین هر یک از مشارکت‌کنندگان می‌توانند درباره نحوه مشارکت در مرحله دوم تصمیم‌گیری کنند.

معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از طرح‌ها در پایلوت اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار را اختصاص خواهند داد، همچنین هر کدام از آن‌ها به منظور حمایت از طرح‌هایی که در مرحله دوم اجرای برنامه به کار گرفته می‌شوند.

تفاهم نامه اتصال کارخانه‌های سیمان تامین به شبکه ریلی کشور امضا شد 

همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه احداث خطوط ریلی اتصال کارخانه های سیمان تامین به شبکه ریلی میان شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین به امضا رسید.

این تفاهم نامه به منظور همکاری در تامین مالی، طراحی و احداث خطوط ریلی شامل زیرسازی، روسازی و تجهیزات مورد نیاز برای احداث خطوط ریلی فرعی و اتصال کارخانه‌های سیمان به شبکه ریلی به امضای طرفین رسید.

این تفاهم نامه در راستای تسهیل بهره مندی از تولیدات کارخانجات سیمان از طریق خطوط ریلی منعقد شد.

هماهنگی برای تصویب تغییرات در ایستگاه محل انشعاب، اجرای عملیات روسازی حداکثر بعد از ۶ ماه از اتمام عملیات زیرسازی و... بخشی از تعهدات وزارت راه و شهرسازی در این تفاهم نامه است.

تفاهم‌نامه استفاده از سامانه علایم الکترونیکی ملی در خطوط ریلی امضا شد 

برپایه این گزارش، با هدف بهره مندی از توان و تخصص داخلی در ساخت سامانه‌های علایم الکترونیکی خطوط ریلی کشور، تفاهم نامه همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با شرکت صنایع الکترونیک ایران در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به امضای طرفین رسید.

این تفاهم نامه در راستای تجهیز طرح های ریلی به سامانه های علایم الکترونیکی ساخته شده توسط مهندسان داخل کشور و خودکفایی در این تکنولوژی در هفتمین نمایشگاه حمل و  نقل، لجستیک و صنایع وابسته به امضای طرفین رسید.

این تفاهم نامه به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخل کشور و با هدف افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه ریلی، کاهش مداخله نیروی انسانی در مدیریت ترافیک، افزایش ایمنی حمل بار و مسافر و تسهیل برنامه ریزی و بهره برداری از راه آهن با پایش مستمر ترددها در طرح های ریلی استفاده می شود.

امضای تفاهم نامه ساخت ۳ مسیر آزادراهی در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل 

در راستای تسریع در تکمیل محورهای مواصلاتی کشور تفاهم نامه ساخت سه آزادراه کشور با مشارکت بخش خصوصی به عنوان سند دیگری از همراهی با دولت در برنامه های توسعه کشور به امضا رسید که این تفاهم نامه شامل تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شمالی همدان، تفاهم نامه تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه پردیس- هراز و تفاهم نامه تامین مالی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه ارومیه-تبریز می‌شود.

موضوع تفاهم نامه احداث آزادراه پردیس- هراز به طول ۱۲ کیلومتر شامل تامین منابع ۷۰ درصد مالی مورد نیاز ساخت کل آزادراه از سوی سرمایه گذار بوده و این مشارکت در تامین منابع مالی مطالعات، طراحی، مهندسی، کنترل های کیفی، تملک اراضی و احداث کامل آزادراه در سهم مشارکت سرمایه گذار است.

آزادراه کنارگذر شمالی همدان

تفاهم نامه احداث آزادراه کنارگذر شمالی همدان نیز امضا شد که این آزادراه با مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه گذار و ۵۰ درصدی دولت احداث می شود و شامل هزینه های احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال و تاسیسات جانبی ساخت این آزادراه است.

آزادراه تبریز-ارومیه

در ادامه تفاهم نامه احداث قطعات یک تا پنج آزادراه تبریز-ارومیه امضا شد که این آزادراه با مشارکت ۶۰ درصدی بخش خصوصی و  ۴۰ درصدی دولت اجرا می شود که شامل هزینه های مطالعات، تملک اراضی و احداث آزادراه تا مرحله بهره برداری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha