بلومبرگ: اختلافات عربی، واکنش آمریکا به حملات در دریای سرخ را پیچیده کرد

تهران-ایرنا- یک تارنمای آمریکایی نوشت: اختلافات عربستان و امارات متحده عربی، تلاش‌های آمریکا را برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ پیچیده کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بلومبرگ نوشت: تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با حملات یمن به کشتی‌ها در یکی از آبراهه‌های مهم جهان به‌دلیل اختلافات بین متحدان عربی واشنگتن با مانعی بزرگ مواجه شده است.

بلومبرگ به‌نقل از افراد مطلع از این موضوع افزود: عربستان و امارات به‌عنوان دو نقش‌آفرین مهم در جنگ داخلی بلندمدت در یمن، از گروه‌های رقیب در مقابله با حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کنند و علاقه‌مند به استفاده از شیوه‌های متفاوتی در مقابله با این گروه هستند.

افراد مذکور گفتند: مواضع ضد ونقیض این دو کشور، تلاش‌های تحت امر آمریکا را برای استفاده از یک واکنش منسجم علیه این گروه پیچیده و دشوار کرده است.

پیشتر نیز اختلافات امارات و عربستان به‌عنوان دو کشور همسایه خلیج فارس، واشنگتن را نگران تعلیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ یمن کرده بود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز در این زمینه نوشت: عربستان و امارات به‌شکل فزاینده‌ای در نتیجه اقدامات ریاض برای نشان دادن خود به عنوان قطب مالی منطقه، جایگاهی که از مدت‌ها در اختیار امارات بود، دچار اختلاف هستند. این رقابت دو کشور گاه به کشورهای دیگری که این دو کشور در آنها منافعی دارند، سرازیر شده و آنها با رویکرد این کشورها در قبال جنگ یمن که امارات در سال ۲۰۱۹ نیروهایش را از آن خارج کرد، مخالف می‌کنند.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس هم ادعا کرد که عربستان سعودی از دولت ضعیف یمن که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده حمایت می‌کند و شورای انتقالی جنوب (STC) که خواستار جدایی جنوب از کل یمن است، تحت حمایت امارات قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع صهیونیست‌ها را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهد داد.

این نیروها پیشتر نیز اعلام کرده بودند که در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هر کشتی رژیم صهیونیستی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن شنبه شب ضمن رد توقف عملیات نظامی این کشور علیه مواضع و کشتی‌های این رژیم هشدارداد: اگر حمله به غزه متوقف نشود، عملیات نظامی یمن گسترش می‌یابد و عمق این رژیم ادامه می‌یابد.

پیشتر یک تارنمای آمریکایی اعلام کرد که مقامات دولت این کشور گفته‌اند درحال بررسی ارزش راهبردی هدف قرار دادن حوثی‌ها و دامن‌زدن به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه هستند.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پی استیصال دولت جو بایدن در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ به تلافی بمباران غزه از سوی (رژیم) اسرائیل اعلام کرد: به‌دلیل حملات حوثی‌ها ( انصارالله یمن) تردد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بسیار پرمخاطره شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha