تدوین برش نقشه مهندسی فرهنگی تمام استان‌ها تا پایان سال

تهران- ایرنا- دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین برش‌های استانی از سال ۱۴۰۰ آغاز و تا امروز ۱۳ برش استانی نهایی شده است و تا پایان امسال برش‌های نقشه مهندسی فرهنگی تمامی استان‌ها تهیه و به تصویب خواهد رسید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین جلسه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان امور اجتماعی، قائم‌مقام وزیر و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام وزیر و معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تدوین برش های استانی اظهار داشت: برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی حاصل جلسات متعدد با دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی مرتبط و همچنین فعالین فرهنگی هر استان است که پس از بررسی‌های دقیق و احصای مسائل اصلی استان‌ها تدوین و در دور جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید زیادی شده است تا اجرایی‌سازی آن با طراحی پروژه‌های عملیاتی و تأمین اعتبارات لازم پیگیری شود.

محمود حاجیلویی نیز با مرور اقدامات اصلی در تدوین برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار داشت: تدوین برش‌های استانی از سال ۱۴۰۰ آغاز و تا امروز ۱۳ برش استانی نهایی شده است و تا پایان امسال برش‌های نقشه مهندسی فرهنگی تمامی استان‌ها تهیه و به تصویب خواهد رسید.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی در ادامه افزود: در دو سال گذشته ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای برش‌های استانی پیگیری و تمهید کرده است؛ از جمله این زیرساخت‌ها طراحی کارگروه ملی و استانی راهبری برش‌های استانی و تهیه دستورالعمل تخصیص اعتبار برش‌های استانی و تمهید بودجه ویژه اجرایی سازی برش های استانی بوده است. در این جلسه ماده واحده‌ای آماده شده است تا پس از بررسی‌ و اصلاحات لازم در ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور تأیید و به تصویب برسد.

۳۰ درصد اعتبار لازم برای اجرای پروژه های برش های استانی باید در لایحه بودجه پیش بینی شود

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۷۰ درصد از اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های برش‌های استانی از طریق اعتبارات موجود در استان‌ها تامین می‌شود و ۳۰ درصد باقیمانده باید در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شود.

باقری معاون فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی؛ در ادامه پیش‌نویس ماده واحده بودجه اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و الگوی محاسبه این بودجه را ارایه کرد.

حسین‌زاده رییس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اعتبارات اجرایی سازی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی ۱۲ استان در آینده نزدیک تخصیص پیدا خواهد کرد و باید تلاش کنیم با نهایی‌سازی این ماده واحده، اعتبارات لازم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی؛ با اشاره به فضای صمیمی و همگرایی خوبی که در استان‌ها پیرامون تدوین و اجرای برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی بوجود آمده است، بیان کرد: اگر این برش‌های استانی با تخصیص به موقع اعتبارات اجرایی شود این فضای صمیمی و همدلی ایجاد شده بین دستگاه‌های فرهنگی و فعالان فرهنگی استان‌ها تثبیت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت توجه به اقتضائات هر استان در تخصیص بودجه‌ها عنوان کرد: برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی باید کاملاً متناسب با مسائل اساسی هر استان تدوین شود و لذا باید تخصیص بودجه‌های برش‌های استانی متناسب با شرایط فرهنگی هر استان صورت گیرد.

محمد عباسی معاون امور اجتماعی وزارت کشور ضمن اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی استان ها گفت: ریشه بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی مسائل ایمانی و فرهنگی جامعه است، لذا بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی موجود در برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در حال پیگیری است و به استانداران تاکید می‌کنیم تا نهایت همکاری را در راستای اجرایی‌سازی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی داشته باشند، تا بتوانیم گامی موثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی جامعه برداریم.

در پایان مقرر شد ماده واحده پیشنهادی پس از اعمال اصلاحات مطروحه در جلسه، با هماهنگی معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برای تصویب در ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور آماده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha