سرمای شمال کرمان، هوای مطبوع جنوب و چشمان منتظر اهدای خون 

جیرفت- ایرنا- مدیرکل انتقال خون کرمان می‌گوید سرانه اهدای خون در جیرفت و دیگر نقاط جنوب استان باوجود آمار قابل توجه سوانح و تالاسمی‌ها، پایین‌تر از دیگر نقاط این دیار بوده، حال آنکه باتوجه به سرمای شمال استان که اهدا خودبه خود کاهش می‌یابد، انتظار از شهرهای جنوبی با هوای مطبوع در ایام سرد بسیار فراتر است.

به گزارش ایرنا، وسعت زیاد پهناورترین استان کشور، آمار سوانح رانندگی بالا و نیز نیاز فراوان به خون نزد بیماران نیازمند کرمان مانند افراد تالاسمی یا...، این استان را از نظر اهدای خون دچار شرایط خاصی کرده، هرچند در برخی مناطق آن از اساس، سرانه اهدای خون پایین‌تر دیگر نقاط استان است.

ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون استان کرمان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آمار بسیار پایین‌تر اهدای خون در جیرفت و دیگر مناطق جنوب استان اشاره می‌کند در حالی که همزمان تاکید دارد سرمای هوا در شمال استان به طور طبیعی سبب کاهش اهدای خون می‌شود و انتظار طبیعی است در هوای مطبوع جیرفت و جنوب استان در زمستان، این کمبود در ایام سرد سال جبران شود، اما گویا آنچنان که باید جبران نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه سرما و کاهش دما در مناطق شمال استان کرمان موجب کاهش مراجعات به مراکز اهدای خون می شود، انتظار داریم مردم جنوب کرمان که هوای بهتری دارند، در این ایام بیشتر مراجعه و کمبود خون را جبران کنند.

شکوهی مدیرکل انتقال خون کرمان

در عین حال مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه جیرفت کمترین اهدای خون را در مقایسه با دیگر پایگاه های موجود در استان کرمان دارد گفت: میزان موجود اهدا، کفاف درخواست مراکز درمانی جنوب کرمان را نمی دهد و از مرکز استان، نیازها تامین می شود.

وی البته در این مصاحبه به طور مشخص به دلایل یا دلیل خاص کاهش میل مراجعه برای اهدای خون در جنوب استان اشاره نمی‌کند، که گرچه می‌تواند نیازمند کار دقیق کارشناسان اجتماعی باشد و نیز دلایل متعدد جامعه شناختی یا محیطی و حتی فرهنگی در آن دخیل باشد ، اما هر علت یا عللی نیازمند واکاوی داشته باشد؛ اما شکوهی در عین حال بر فرهنگ‌سازی و کار رسانه‌ای مناسب به منظور ترغیب بیشتر شهروندان جنوب استان به این امر خیرخواهانه تاکید می‌کند.

به گفته شکوهی، به عنوان مثال،پایگاه انتقال خون جیرفت روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر مراجع کننده دارد و با توجه به اینکه در حوزه علوم پزشکی جیرفت حدود ۱۰ مرکز درمانی وجود دارد، به دلیل بالا بودن بیماران تالاسمی و مصدومان تصادفات نیاز به خون بسیار زیاد است.

وی افزود: در پایگاه شهر کرمان به غیر از بخش سیار ۱۵۰ نفر و در شهرستان هایی مثل سیرجان و رفسنجان روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر خون اهدا می کنند.

مدیرکل انتقال خون کرمان اضافه کرد: اما شاخص اهدای خون در جیرفت و در منطقه جنوب کرمان بسیار پایین است بنابراین تقاضا داریم مردم جنوب کرمان برای اهدای خون که کاری خداپسندانه است به‌ویژه در این ایام که آنجا هوا سرد نیست اقدام کنند.

شکوهی در مورد نبود نیرو در مرکز انتقال خون در کهنوج هم گفت: در جلسه ای حدود ۲ ماه پیش با حضور فرماندار و رییس علوم پزشکی جیرفت تصمیمی گرفته شد که یک پرستار و پزشک از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مرکز انتقال خون کهنوج داده شود.

وی ادامه داد: فعلا تنها پرستار مشخص شده و قول داده اند به زودی پزشک هم استقرار یابد تا پس از آن بتوانیم خون گیری را در این مرکز دست کم هفته ای سه روز فعال کنیم و خون ها سپس به جیرفت برای فرآورده گیری ارسال می شود.

شکوهی با اشاره به اینکه در جیرفت سه بیمارستان وجود دارد بیان کرد: نیاز مراکز درمانی جیرفت و دیگر شهرستان های جنوب کرمان را از طریق کرمان تامین می کنیم و پاسخگویی ما به درخواست های بیمارستانی کامل بوده است.

وی اضافه کرد: یک واحد خون تبدیل به سه واحد پلاکت، گلبول قرمز و پلاسما می شود که هرکدام مصارف درمانی مخصوص به خود را دارند.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هشت شهرستان را در جنوب کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت زیرمجموعه خدمات رسانی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha